Anmeldelse: 7SENSES, Tivoli (Selene Muñoz)

Af Christian Skovgaard Hansen
I sommeren 2021 gæstede Selene Muñoz og hendes hold Tivolis Glassal med forestillingen 7SENSES. Du kan læse vores anmeldelse fra dengang her. Nu er forestillingen tilbage igen i Glassalen. Muñoz selv og balletdanser Ask La Cour er med igen år, mens Sebastian Haynes fra Den Kongelige Ballet i år er skiftet ud med Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Omdrejningspunktet er igen menneskets syv sanser: Balance- (ligevægts-), syns-, føle-, lugte-, krops- (bevægelses-), smags- og høresansen. Udover både at medvirke og koreografere er Selene Muñoz også selv ophavet til idéen og konceptet, hvor vores snaser præsenteres på en anderledes måde. Alle syv sanser præsenteres både overraskende og legende, men samtidig genkendeligt og klart, og de præsenteres med et stort overskud og ikke mindst med et imaginært glimt i øjet.
Samtidig har hun fået sammensat et fantastisk hold på scenen, hvor både dansere samt musik og vokal komplementerer hinanden perfekt, så det hele går op i en højere enhed. Muñoz blander flamencoen med den moderne dans, den klassiske ballet og alt derimellem på en original og spændende måde, hvor både hver enkelt performer og helheden står knivskarpt. De tre dansere Muñoz, Philip og La Cour repræsenterer netop de tre dansearter med hver deres særpræg, hvilket styrker deres samspil. Alle tre giver os et næsten umenneskeligt overskud.

Dans kan ofte være svært og måske en smule elitært for det utrænede øje. Sådan er det ikke her. Muñoz’ univers er letgenkedeligt og hendes koreografier guider os fornemt gennem dansens legemliggørelse de syv sanser. Sanserne bliver derved håndfaste for os alle, og de præsenteres æstetisk og dragende.
Sanserne er intense, og dog er de forskellige i styrke. I balancesansen udfordrer Mark Philip netop denne. Med udgangspunkt i hans stærke og intense moderne dans kontrollerer han hele tiden kroppen og balancen, hvor ligevægtspunkterne spændes til det yderste, alt imens han stadig formår at være i en dynamisk balance. Man overraskes igen og igen over hans smidighed og kropskontrol i de mere eller mindre skæve holdninger.
Synssansen udfordres, når Muñoz nærmest kommer svævende ind på scenen til La Cour, der ”skræller” kjolen af, så kun krinolinen er tilbage. La Cours balletevner giver et glidende og sværmende indtryk, når hans lethed møder Muñoz’ intensitet.

Ved følesansen (og smagssansen) er synssansen ikke nødvendig. Alle tre dansere kommer derfor på scenen i sort tøj og med ansigterne tildækkede med hvide hatte med frynseslør. Der leges her med følelsernes følelser, der kælent og morsomt føler sig frem, alt imens det suppleres af Jesper Thorns insisterende bas.
Hvad er mere duftfyldt end en stor, smuk rød rose i fuldt flor? Iført en rød kjole med et langt, langt rosenslæb møder Muñoz her sensuelt Philip, der her er iført røde boksershorts. Han smyger sig ind i duften, og de to bliver nærmest et ét gennem kærlighedens symbol.

Styrken og intensiteten findes i kropssansen, der præsenteres af Philip og La Cour, hvor netop bevægelsen kommer i spil, når de to møder hinanden i et mod- og sammenspil i en reaktion gennem kroppens forskellig positioner.
Muñoz’ leg og humor kommer særligt til udtryk i smagssansen. Karen Duelund Guastavino synger henført om crème brûlée, mens Muñoz sanseligt danser iført en appetilig frughat og en kjole med alskens lækkerier på. Smagen får lov at fylde, og vi kender alle følelsen af, at smage på noget virkelig godt. Den følelse er til stede her.

Til slut præsenteres vi for høresansen, hvor det er med at lytte efter rytmen. Til de dragende flamencorytmer indbyder Muñoz os til at være med. Vi lytter til takten, mens vi selv forsøger at følge med.
Udover de tre dansere er de tre musikere, David Hildebrandt, Jesper Thorn og Karen Duelund Guastavino, også på scenen. Hildebrandts percussioninstrumenters rytme er dragende, fortryllende og energiske. Thorns bas er både legende og dybsindig. Guastavino spiller både saxofon og synger. Hendes stemme er både blød, men også vild, alt efter hvad sansen nu kræver. De tre musikere komplementerer dansen fuldstændigt, og de bliver en integreret del af kropsfortællingerne.
Selene Muñoz’ er helt sin egen, og hendes talent som både koreograf og danser folder sig ud i fuldt flor her, og hun formår at få alle de medvirkende til at stråle og være uundværlige. Hun udnytter både emnet og de fem øvrige medvirkende på bedst mulige vis. Hun drager os med tempo, energi, humor og ikke mindst medlevende, som rigtig kommer ud over scenekanten. Vi kan kun ønske os, at vi igen får lov at blive en del af hendes sanselige og charmerende danseunivers. 7SENSES er stadig en fantastisk danserejse gennem menneskets syv sanser.
Selene Muñoz
Tivoli, Glassalen, Vesterbrogade 3, 1630 København V
Spilleperiode: 7.-9. september 2023
Set den 9. september 2023
Fotos: Tivoli
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.tivoli.dk/da/kultur-og-program/teater/2023/7senses2023
Medvirkende: Selene Muñoz, Ask La Cour og Mark Philip samt Jesper Thorn (kontrabas), Karen Duelund Guastavino (saxofon og vokal) og David Hildebrandt (percussion)
Idé og koncept: Selene Muñoz
Producent: Andreas Mathew
Lyd: Thomas Bolvig
Lys: Martin Danielsen
Kostumer og scenografi: By Luna Design
Balancesansen
Dans: M. Phillip
Musikere: J. Thorn, K. Duelund Guastavino, D. Hildebrandt
Komposition: J. Thorn, K. Duelund Guastavino, M. Friis-Hansen
Synssansen
Dans: S. Muñoz, A. La Cour
Musikere: J. Thorn, K. Duelund Guastavino
Komposition: Fortolkning og arrangement af “Chaconne” J. S. Bach af J. Thorn
Følesansen
Dans: S. Muñoz, A. La Cour, M. Phillip
Musikere: J. Thorn, K. Duelund Guastavino, D. Hildebrandt
Percussion intro: D. Hildebrandt
Komposition: K. Duelund Guastavino, J. Thorn
Lugtesansen
Dans: S. Muñoz, M. Phillip
Musikere: J. Thorn, K. Duelund Guastavino, D. Hildebrandt
Komposition: K. Duelund Guastavino, J. Thorn. Tromme arrangement: S. Muñoz, D. Hildebrandt
Kropssansen
Dans: A. La Cour, M. Phillip
Musikere: J. Thorn, D. Hildebrandt
Komposition: J. Thorn, D. Hildebrandt
Smagssansen
Dans: S. Muñoz, A. La Cour, M. Phillip
Musikere: J. Thorn, K. Duelund Guastavino, D. Hildebrandt
Komposition: “Crème Brûlée” af Mademoiselle Karen/ K. Duelund Guastavino
Speak: Rémi Guastavino
Høresansen
Flamenco intro: S. Muñoz og “Borrachera”
Dans: S. Muñoz, A. La Cour, M. Phillip
Musikere: J. Thorn, K. Duelund Guastavino, D. Hildebrandt
Komposition: K. Duelund Guastavino, J. Thorn, S. Muñoz
Varighed: Ca. 1 time og 40 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod