Anmeldelse: Civilisationens historie, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm

 

På Aalborg Teaters lille og alternative scene Transformator slutter sæsonen af med stykket ’Civilisationens Historie’; en nyudviklende og nytænkende teaterforestilling, der ifølge Aalborg Teaters egen hjemmeside, er scenens største og mest ambitiøse til dato.

 

Stykket er, som alt andet på Transformato-scenen, i den alternative afdeling. Det er ikke teater i klassisk forstand, og det kan jo både være godt og skidt. Jeg vil dog godt allerede nu afsløre, at jeg havde en yderst positiv og dragende oplevelse med denne forestilling.

 

Selvom der er mange længere og kringlede monologer og dialoger i stykket, så vil jeg sige, at alle aldersgrupper, måske med undtagelse af helt små børn, vil få noget ud af, at tage inde og se det. Det er højst sandsynligt meget forskellige oplevelser man vil få, men jeg vil vove at påstå, at ingen kommer til at kede sig.

 

billede 1

 

Da man træder ind i salen, er det første man ser, stykkets tre skuespillere der ligger på gulvet, splitterravende nøgne. De skal forestille at ligge i en slags sump, ca. 30.000 år tilbage i tiden. Dengang vi hverken kendte til ord som finanskrise eller civilisation. Så er vi ligesom i gang.

 

Herefter bliver der hoppet gevaldigt rundt i tider og steder. Alt sammen for at vise udviklingen, eller mangel på samme, af det vi kalder for civilisation og demokrati. For hvad er det egentligt, når alt kommer til alt? Hvem har bestemt reglerne? Er det Gud? Menneskerne? Eller er det mennesker, der påstår at have fået det fortalt af Gud? Er vi overhovedet i stand til at følge med i livets ræs og hvad sker der, hvis vi falder af vognen?

 

Alle disse spørgsmål bliver der kastet lys over i løbet af stykket, og der kommer endda mange åbenbarende pointer og svar på bordet.

 

billede 2

 

Vi kommer også omkring betegnelsen ”kritisk masse”. Faktisk er denne betegnelse langt hen af vejen hele essensen af stykket. Kritisk masse har en lidt flertydig betydning, alt efter hvilken sammenhæng, det bruges i. Men taler man om verdens befolkning, så handler kritisk masse i korte træk om kædereaktion. Sammen er vi mennesker nemlig i stand til at flytte tingenes tilstand lige i den retning, som vi vil. Men det hele er en balancegang. Hvis vi virkelig vil ændre noget, kræver det, at vi vil det samme på samme tid. Giver vi for lidt af os selv, sker der ikke noget, og det hele ender i stilstand. Vil vi for meget og forskelligt, så ender det hele med at kollapse eller at sprænge i luften.

 

Hvis vi ville, kunne vi på meget kort tid gøre verden til et bedre sted for alle. Men er vi i bund og grund villige til at ofre det, der kræves? Det spørgsmål bliver vi som publikum også stillet under forestillingen, og folk er generelt lidt tøvende i deres svar.

 

billede 4

 

De tre skuespillere har meget samspil med publikum, og det virker helt fantastisk godt. Man sidder ikke og overværer en forestilling, man er med i den. Det gør bare det hele noget mere intimt og interessant.

 

Opsætningen er meget minimalistisk og nede på jorden, hvilket bestemt ikke er dårligt i dette tilfælde. De tre skuespillere gør et rigtig fornemt stykke arbejde og leverer alle meget overbevisende og medrivende præstationer. Der er her tydeligvis tale om et produktionshold, der virkelig brænder for deres sag, og som har et budskab de gerne vil ud med. Det mener jeg bestemt også lykkes for dem.

 

billede 5

 

Begrundelsen for at jeg ikke giver stykket topkarakter er, at jeg mener at der til tider er lidt for lange og tunge monologer. Det er dog også en del af charmen, men i min optik kan det godt blive lidt for meget. Ellers har jeg ikke rigtig noget dårligt at sige om denne unikke forestilling og faktisk vil jeg endda sige, at den er vokset på mig. Da jeg sad i det, var jeg til tider lidt forvirret over de mange forskellige situationer og tidsspring, men efter at have haft tid til at synke det lidt, kan jeg nu langt bedre se helheden i hele galskaben.

 

Jeg kan varmt anbefale, at man bruger godt halvanden time af se liv på at overvære dette stykke kunst.

 

 

 

Aalborg Teater, Transformator, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

 

Spiller indtil den 4. juni 2016

 

Spilledato: 11. maj 2016

Fotos: Lars Horn

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.aalborgteater.dk/Forestillinger/Vis-forstilling/civilisationens-historie.aspx

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (1)

  • gunnar k madsen

    God underholdning med udgangspunkt i civilisationens sammenhænge og mangel på samme, serveret flabetsødt, vågent og humoristisk.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Iliaden, Teaterøen (Asterions Hus)

Af Eva Gudmand   Titlen ’Iliaden’ er skræmmende i sig selv, da den vækker ...

Anmeldelse: Jesus Christ Superstar, Aarhus Teater

Af Signe Birk Backs og Christian Skovgaard Hansen   ’Jesus Christ Superstar’ er skrevet ...

Anmeldelse: Hübberiet 1, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier Igen i år lukker balletmester Nikolaj Hübbe det danske balletpublikum ind ...

Anmeldelse: Dark Noon, Teater Republique og Fix&Foxy

Af Ea Melissa Christiansen ”Jeg tænker på hvordan jeg skal dø i nat, men ...

Anmeldelse: Svaneblod, Teatret Svalegangen

Af Lea Damgaard   Teater freezeProduction på Teatret Svalegangen vil gerne fortælle historien om Erik ...

Anmeldelse: SKAM 1: Eva, Aveny-T

Af Rosa Danielsen   Stemningen er ikke til at tage fejl af, da vi ...