Anmeldelse: The End, Odense Teater

Af Mette Herschend

 

’The End’ er spændende, kreativ, propfyldt med energi og – lidt lige som en is på en sommerdag – forfriskende. Men den er også sørgelig, frustrerende og kaotisk. Der rumler en masse følelser rundt i mig, da ”tæppet falder”, og teaterkoncerten er slut. Hvis det var meningen, at man skulle finde hoved og hale i forløbet på scenen, må jeg indrømme, at det ikke helt lykkedes mig. Til gengæld fik jeg en stor musikalsk oplevelse, og jeg fik noget at gruble over.

 

The End - Foto: Emilia Therese

 

Jeg holder meget af, at jeg føler, at jeg kommer hjem med noget efter en aften i teatret – når stykket rører noget inden i mig, som jeg kan vende i mit hoved – først på den ene, så på den anden led. For hvad er afslutninger egentlig for en størrelse? Hvad sker der med os, når vi ved, at noget skal slutte? Føler vi sorg? Desperation? Vanvid? Eller vækker det en lidenskab, vi ikke kendte til? Dit bud er lige så godt som mit. Maria Kjærgaard-Sunesen har i hvert fald skruet en indtrængende teaterkoncert sammen, som giver et bud på spørgsmålet, hvor publikum bliver taget med på en rejse i rockmusikkens hits.

 

The End - Foto: Emilia Therese

 

De syv skuespillere formidler hver deres historie meget følelsesladet og stærkt, og alle har de formidable sangstemmer. Denne gang vil jeg fremhæve en multikunstner i orkesteret, Karen D. Guastavino, som ud over at give den gas på saxofon også har den smukkeste sopranstemme, der rammer mig lige i hjertekuglen.

 

The End - Foto: Emilia Therese

 

Jeg synes som udgangspunkt aldrig, at det er en god idé at oversætte sange fra originalsproget til dansk. Der går på en måde noget mening og lidt magi tabt på halvvejen. Men jeg overgav mig til sidst til konceptet, da jeg fuldstændig stik imod egne forventninger fik en klump i halsen til Tracy Chapmans ”Du har en hurtig bil” (”Fast Car”), som de musikalsk og scenografisk fik leveret meget smukt og rørende – jeg måtte i hvert fald lige knibe mig selv i armen.

 

The End - Foto: Emilia Therese

 

Aldersgrænsen på 11 år er meget velvalgt, for der er nogle lidt heftige ”scener”, som måske kan synes lidt overvældende for et yngre barn. ’The End’ varer 1 time og 30 minutter, og selvom jeg havde nogle uforløste spørgsmål undervejs, var jeg rigtig godt underholdt.

 

 

 

Odense Teater, Sukkerkogeriet

 

Spiller indtil 9. juni 2016

 

Spilledato: 12. maj 2016

Fotos: Emilia Therese

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her: http://www.odenseteater.dk/forestillinger/the-end

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmedelse: Dans2Go, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Den Kongelige Ballet byder indenfor til en tretrinsraket i denne ...

Anmeldelse: Adressaten ubekendt, Det Kongelige Teater

Af Johanne Rao Jensen Adressaten ubekendt er Kathrine Kressmann Taylors brevroman, som oprindeligt udkom ...

Anmeldelse: Heksemutter, Frilandsmuseet

Af Sofie Lystrøm og Sidsel Stoustrup   Med ’Heksemutter’ bliver vi trukket ud af ...

Anmeldelse: 50 Grades of Shame, Nørrebro Teater (She She Pop)

Af Ea Melissa Christiansen Hvordan kan vi neutralisere kønsdebatterne, så ingen i det demokratiske ...