Anmeldelse: Così fan tutte, Det Kongelige Teater

Hvem er hvem? Og er vedkommende nu den, som jeg tror det er? Mozarts opera Così fan tutte er rykket ind i Operaen. Oversat betyder titlen ”sådan gør de [kvinder] alle”, og det er en slet skjult hentydning til kvindernes troløshed, og om hvordan kærligheden sættes på prøve. Det hele foregår i en forviklingskomedie, hvor Don Alfonso udfordrer de to herrer Guglielmo og Ferrando til at sætte deres forlovedes trofasthed på prøve. De to herrer forklæder sig og hver især forfører de den andens forlovede. Spørgsmålet er så, om de, altså kvinderne Fiordiligi og Dorabella, vil være deres udkårne utro?

Væddemålet indgås, og forviklingerne går i gang. Don Alfonso, de to par og kammerpigen Despina udgør persongalleriet. Despina opfordrer ligefrem kvinderne til at være utro. Men er kvinderne troløse? Hvem mon vinder væddemålet – Don Alfonso eller de to herrer Guglielmo og Ferrando? Hvad sker der, når kærligheden sættes på prøve? Og er græsset måske alligevel lidt grønnere på den anden side? Se operaen og få svarene!

Det hele foregår i Tobias Hoheisels camera obscura-scenografi. Et camera obscura er en lukket, mørk, lystæt kasse, hvori lysstråler fra genstande udenfor, der falder gennem et hul i den ene side, danner et omvendt og formindsket billede på den modstående side. Idéen er egentlig god nok i forhold til handlingen, hvor det hele netop vendes på hovedet, og der tegnes et identisk, men alligevel anderledes billede af situationen.

Scenografien og de 1700-tals-typiske kostumer, som også er af Tobias Hoheisel, er i sig selv flotte. Men scenografien sætter desværre også sine begrænsninger, når det hele skal foregå inde i denne relativt lille kasse – særligt set Operaens Store Scene i betragtning. Det hele bliver derfor lidt klemt inde, og de store følelser og kærlighedserklæringer forsvinder lidt, når det hele kun kan bevæge sig i én stor og samme kasse. Bedraget og kærligheden har fået (for!) trange kår her.

Til gengæld reddes det hele af det altid velspillende kapel, som omsætter Mozarts mange musikalske og komiske krumspring til en fryd for ørene. Både Guglielmo og Ferrando samt Fiordiligi og Dorabella er forskellig, og det lader Mozart også skinne igennem i musikken og i sangene. Musikken er foranderlig, og enhver sindsstemning kommer til udtryk som fortløbende perler, af hver sin karakter, på en snor.

Sangerne gør det også glimrende, både sammen og hver for sig. Men det er her særligt kvindernes aften! Særligt Sine Bundgaard (sopran) som kammerpigen Despina har volumen og snuhed, og hun gør en god figur både scene- og sangmæssigt. Anna Kasyan (sopran) som Fiordiligi og Kari Dahl Nielsen (mezzo) som Dorabella leverer også fine præstationer. Til gengæld er herrerne, Matteo Macchioni (tenor) som Ferrando og Magnus Indemund Kjelstad (baryton) som Guglielmo, noget mere anonyme og ferske i det, så forviklingerne og kærlighedserklæringerne ikke kommer til at stå helt så skarpt, som de burde!

Selv handlingen er forholdsvis simpel, og man kan let følg med. Da operaen varer næsten tre timer inkl. pause er hastigheden derfor ikke stor. Her er den måske nok lidt for let – men Mozarts musik løfter os dog, da den er velkomponeret – og velspillet denne aften! Man kunne dog have ønsket sig, at operaen havde fået lidt bedre fysiske vilkår. Ligesom kærligheden har den ikke godt af at blive spærret inde i en kasse.

Se denne opsætning af Cosí fan tutte for Mozarts smukke musik og de dygtige sangere – og glem indpakningen. Og selvom operaen er fra 1789, er den alligevel sært nærværende, hvor både ærligheden og ikke mindst kærligheden sættes på prøve. Forholdets fasthed, forførelsen, kønnenes kamp og bedraget kunne lige så godt efterprøves i dag.

Et samarbejde med Opera North, UK

Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 12. november 2019-8. marts 2020