Anmeldelse: Cougar – The Musical, Bellevue Teatret

Af Emilie Lykke Hartz

Er du cougar? Feminist? Kvinde? Træt af at mændene får alle lederstillingerne? Eller bare kæmpe fan af disse tre vidunderlige skuespillerinder? – Forståeligt! Denne musical er relevant for både mænd og kvinder, som elsker et godt grin.

Cougar_Presse_1

’Cougar’ er en sjov fortælling om, hvordan tre forskellige kvinder fra meget forskellige verdner, møder hinanden og danner et venskab for livet. Karrierekvinden, som spilles af Charlotte Fich, er træt af, at de yngre mænd overhaler hende indenom og tager alle lederstillingerne, som hun i over tyve år har dedikeret sit liv til at opnå. Da hun opsiger sit job og vender tilbage til drømmestudiet for at skrive sit speciale færdig, møder hun den frembrusende cougar, som spilles af Mette Horn. En kvinde som driver karriere på hendes egen måde, heriblandt online coaching for selvstændige iværksættere og hendes nye påfund; Cougar Baren, et sted for modne kvinder, som søger en yngre mand. En dag tumler den livsforvirrede kvinde ind, som spilles af Anette Støvelbæk; hun er for nyligt fraskilt, og typen der undskylder for at undskylde, herudover er hun børneklovn og udklædt i diverse prinsessekostumer. Tre helt igennem forskellige karakterer som er udført til fingerspidserne.

Alle kommer de igennem en lang rejse og en kæmpe udvikling. Deres fordomme kommer i et andet perspektiv, da de mødes af en yngre forelskelse, der ellers ikke kunne have været på tale.

Cougar_presse_4

Humoren er så gennemført, at vi som publikum får lattermusklen i gang ved blot at se Mette Horn træde ind på scenen! Jeg er virkelig underholdt! Ydermere synger de tre kvinder dejligt og er i stand til at fortælle en historie med deres stemmer – en egenskab, som ikke mange besidder. Da det er et meget fysisk teater, blev jeg overvældet over, hvor godt i form disse tre kvinder er. Når man kan hænge i armene og stadig synge rent, så render man nok ikke på McDonald’s hver weekend.

Jakob Randrup som spiller alle birollerne og de unge mænd, er som en kamæleon og ofte skulle jeg personligt kigge efter en ekstra gang for, at se om det var den samme skuespiller som spillede den forhenværende rolle. Naturligvis havde han langhårede parykker og garderobe skift til hjælp, men kropsproget var så gennemført og nyt, alt afhængig af hvilken rolle han var besiddelse af.

Cougar_presse_5

Sidst men ikke mindst! Scenografien var lige i øjet. En gymnastiksal, som kunne forandre sig til en cougarbar, et træningslokale, et soveværelse m.m. – med sine mange funktioner, men selve symbolikken i gymnastiksalen tager guldet! For hvem har ikke følt sig akavet i en gymnastiksal? Et sådan sted, hvor der lugter af sved og knuste drømme for ikke at kunne nå først i mål; hvor man enten bliver valgt først eller sidst. Hvilket netop er dette disse kvinder, skræmmende tæt på 50 år, sætter ord på.

Jeg er overvældet og lykkelig for, at have oplevet denne musical, som desværre har en kort spilleperiode. Denne hyldest til søsterskabet og kærligheden uden alder, samt kampen om at være kvinde, må og SKAL oplevelses!

Bellevue Teatret, Strandvejen 451, 2930 Klampenborg

Spiller indtil: 19. marts 2016

Spilledato: 4. marts 2016