Anmeldelse: Dance Ballerina Dance, Falkoner Salen (Live Nation i samarbejde med Lion Musicals)
Af Henriette Devantier
Under New Yorks glitrende julehimmel præsenterer Dance Ballerina Dance en betagende blanding af jazzrytmer og ballettens elegance. Orkestreret af jazzvirtuosen Chris Minh Doky og iscenesat af balletmester Femke Mølbach-Slot kombinerer denne forestilling Hollywoods glamour med festlig julestemning. Med en stjernespækket rollebesætning er Dance Ballerina Dance en skøn juleoplevelse, der fletter klassisk ballet sammen med et mere moderne, kommercielt touch til velkendte croonere som ”It had to be you”, ”Rudolph the red nose reindeer” og ”It’s cold outside”.
Santa, der er træt af rutinen i sit julearbejde, støder på Audrey og Gene – to drømmere fanget i jagten på kærlighed. For at skabe afveksling i sin monotone tilværelse, vælger Santa at tage skæbnens terninger i egne hænder for de to. Han arrangerer et møde mellem dem på den glamourøse Clover Club, hvor Gene spiller trompet. Trods planen udvikler tingene sig ikke som forventet. Gene mangler selvtillid uden sin trompet, og Audrey er uinteresseret i romance. Efter en række misforståelser og forsøg på manipulation fra Santa, finder Gene modet til at overvinde sin usikkerhed. Samtidig begynder Audrey at se Gene i et nyt lys. Til sidst efter mange omveje finder de to hinanden, og virkelighedens kærlighed sejrer, hvilket efterlader Santa tilfreds og klar til at fejre julen.
Dance Ballerina Dance er et samarbejde mellem jazzmusiker Chris Minh Doky og hans partner balletdanser Femke Mølbach-Sloth. Konceptet kan virke overfladisk kommercielt – næsten poppet, men det er netop denne kommercielle appel, der gør forestillingen yderst underholdende og stemningsfuld. Det er også stemningen, som forestillingen vinder på.
Handlingen fremstår desværre noget hjemmestrikket og usammenhængende. Der introduceres en overflod af indviklinger, som virkede unødvendige og bidrog til en følelse af, at narrativet var strikket sammen ud fra et ønske om at inkludere bestemte musiknumre frem for at skabe en sammenhængende historie. Det virkede som om, at manuskriptet er blevet tilpasset musikken snarere end omvendt. Dette resulterede i en række af scener, der mere lignede løst forbundne vignetter tilføjet et lag af jul end en sammenhængende fortælling.
Til gengæld var stemningen i top. Scener på natklubben, The Clover Club, med sensuel og festlig koreografi af Gregory Dean svinger! Deans arbejde, som minder om hans tidligere kreationer for “Gotta Dance” på Det Kongelige Teater, bidrager markant til forestillingens jazzede atmosfære. Hans koreografi var både dynamisk og udtryksfuld, hvilket løftede hele oplevelsen.
Danserne spillede ligeledes en central rolle i skabelsen af denne stemning. Alban Lendorf kunne ikke undværes i denne forestilling. Han var i topform i rollen som Santa. Hans fortolkning var lunefuld, skarp, og drøncharmerende. Fuld af karisma formåede han i den grad at løfte forestillingen. Lendorfs præstation tilføjede en ekstra dimension til oplevelsen og gjorde hans karakter til et centralt omdrejningspunkt for hele forestillingen.
De to unge elskende Audrey og Gene blev danset af Den Kongelige Ballets Holly Dorger og forhenværende solodanser ved New York City Ballet Ask la Cour. Deres kærlighedshistorie var sød i sin essens, men manglede desværre den dybde og intensitet, der gjorde at den brød helt igennem. Det gjorde den amerikanske danser Graceanne Pierce til gengæld. Hendes optræden var både elektrisk og sensuel, hvilket bragte en gnist og intensitet til rollen som Lauren. Hun formåede at fange publikums opmærksomhed med hver bevægelse.
Med Chris Minh Doky ved roret for forestillingen herskede der på forhånd ingen tvivl om, at musikken ville være i højsædet. Og det var den også. Det var intet mindre end autentisk og medrivende. Det kan bare noget helt specielt, når musikken spilles live fra scenen, og intet er så levende som live jazzmusik. Orkestret var ikke blot et lydtæppe til forestillingen, men havde også en interagerende rolle som orkester på The Clover Club. Hvert nummer var nøje afstemt til scenerne, hvilket resulterede i en harmonisk forening mellem musik og dans.
Dance Ballerina Dance er en god blanding af jazz og ballet. Forestillingen er en rigtig ”feel-good”-oplevelse med et krydderi af amerikansk glamour, sensuelle pas de deuxer og ensemblestykker samt velkendte ørehængere. Man går derfra og er glad i låget på trods af fortællekunstens mangler. Dance Ballerina Dance er en charmerende og let juleforestilling, der garanterer stemningsfuld juleglæde.
Live Nation i samarbejde med Lion Musicals
Falkoner Salen, Falkoner Allé 9, 2000 Frederiksberg
Spilleperiode: 23.-30. november 2023
Med efterfølgende turné: 5. december: Aarhus (Musikhuset Aarhus), 6. december: Aalborg (Aalborg Kongres & Kultur Center), 9. december: Randers (Værket), 13. december: Esbjerg (Musikhuset Esbjerg), 14. december: Odense (Odeon), 16. december: Vejle (Vejle Musikteater)
Set den 24. november 2023
Fotos: Camilla Winther
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Alban Lendorf, Holle Dorger, Ask La Cour, Graceanne Pierce, Jón Axel Fransson, Victoria Falck-Schmidt, Marcin Kupinski, Esther Lee Wilkinson, Suad Demirovic, Maria Bernholdt og Mads Blangstrup.
Idé, manuskript og kapelmester: Chris Minh Doky
Instruktør: Femke Mølbach-Slot
Scenografi: Nadia Nabil Korsbæk
Koreograf: Gregory Dean
Varighed: Ca. 1 time og 45 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod