Anmeldelse: Direktøren for det hele, Odense Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

Forestillingen er en komedie af Lars von Trier og dramatiseret af Jack McNamara. På trods af, at jeg ikke har set filmen, så synes jeg ikke at teaterforestillingen mangler noget. Det er en god forestilling, som har lidt af det hele og som ikke på noget tidspunkt kammer over.

Vi møder IT-virksomhedsejeren, Ravn, der sidder lidt i saksen i og med, at han har besluttet sig for at sælge sit firma. De ansatte kender ikke direktøren for firmaet, og i virvaret får Ravn hyret en skuespiller, Kristoffer, til at tage sig af tjansen. Vi følger hele den humoristiske og til tider sørgelige proces med at få firmaet solgt fra start til slut. Som en del af fortællingen møder vi fire ansatte, der har meget forskellige karaktertræk, og får et indblik i deres ”forhold” til direktøren. Lige ledes møder vi i starten køberen fra Norge og hendes assistent for til sidst at slutte af med, at de har allieret sig med en advokat, som Kristoffer tilfældigvis kender ret godt.

Scenografen, Christian Albrechtsen, har gjort et helt formidabelt stykke arbejde med denne scene. Fra første øjekast var jeg solgt. Scenen danner rammerne for et kontor og alt, hvad et sådant sted indebærer. Der er nusset om deltaljerne, hvilket jeg virkelig synes, skinner igennem. Jeg tog mig selv i nærmest at gå på opdagelse rundt på scenen og blev hele tiden mødt af nye detaljer, der var med til at underbygge hele stemningen i forestillingen. Persiennerne, tapetet, møblerne – ja selv stikkontakterne gav mig følelsen af at sidde på et kontor i 80’erne. Meget gennemført!

Én ting, som jeg ikke helt fandt mig til rette med, var kostumerne. De ansatte på kontoret var iført kostumer, der passede perfekt ind i den stemning, der blev skabt af scenografien, hvorimod de andre roller var klædt mere som ”nu til dags”. Måske et symbol på, at kontormedarbejderne sad fast i en tidslomme? Jeg ved det ikke – men det fungerede i hvert fald ikke rigtig for mig.

Alle ni skuespillere gjorde det særdeles fremragende. Deres skuespil nåede langt udover scenekanten, og der blev flere gange grinet højt i salen. Ekstra nævneværdigt er samspillet mellem de to hovedroller Ravn og Kristoffer, der spilles af hhv. Ole Boisen og Benjamin Kitter. De leverer hver især en flot præstation, men sammen er deres ping pong noget helt specielt. Replikkerne leveres i et sammensurium af troværdighed, humor og seriøsitet og for mig rammer de plet hver eneste gang.

Et dybt dilemma, der er pakket ind i humor, har aldrig skadet og specielt ikke når det leveres af sådanne dygtige mennesker og er krydret med ekstraordinære sceneskift, lidt skønsang og ikke mindst lidt chickendans. Direktøren for det hele har netop – det hele!

Først én løgn. Så en løgn mere. Til sidst har du løjet så mange gange, og er det så egentlig til at holde styr på, hvem du har fortalt hvad, og hvad du egentligt har fortalt? Det sad jeg og tænkte over, efter at have været publikum til Direktøren for det hele.

Odense Teater

Teatersalen/ODEON, Odeons Kvarter 1, 5000 Odense C

Spilleperiode: 3.-24. november 2018