Anmeldelse: Ditte Menneskebarn, Østre Kapel, Vestre Kirkegård (Sydhavn Teater)
Af Christian Skovgaard Hansen
De store klassikere finder for tiden i stor stil vej til de danske teaterscener. I Østre Kapel på Vestre Kirkegård, hvor Sydhavn Teater spiller, er det Martin Andersen Nexøs Ditte Menneskebarn, der er omsat til scenen.
Andersen Nexøs værk bestod oprindeligt af fem bind (udgivet i 1917-21), hvori vi følger Ditte gennem hendes korte og hårde liv fra fødsel til død. Mareike Mikat og Mille Maria Dalsgaards bearbejdelse går hurtigt og effektivt gennem Dittes barndom, som heller ikke har været helt nem. Hun fødes uden for ægteskabet og vokser op hos sine bedsteforældre.
Hun bliver selv mor i en tidlig alder, barnet bortadopteres, og Dittes rejse gennem det brutale, fattige samfund starter. Fokus i denne opsætning er netop på Dittes eget liv herfra, hvor vi følger hendes liv i den store by, København. Det er et ubarmhjertigt portræt af Dittes korte liv, som rummer mange knaster og svære tider og tilsvarende få gode tider. Det hele slutter dystert med Dittes alt for tidlige død; hun blev kun 25 år gammel. Iscenesætter Mareike Mikat har skabt en intim og tankevækkende, men også tilstrækkelig stram oplevelse.
Det hele foregår i Laura Rasmussens stemningsfulde, kreative scenografi sammen Brian Larsens insisterende lysdesign. Tørresnore hænger gennem kapellets rum, som også udnyttes fornemt på andre måder, og de minder os om det hårde slid, som folk på bunden dagligt skulle igennem, og om vasketøjet, som hang på kryds og tværs i baggårdene i de fattige kvarterer i København. Tørresnorene rummer også få effektive rekvisitter. Et stort lagen bruges effektiv til små videoer, som passer fint ind i fortællingen som små pauser, hvor vi lige kan trække vejret, men også lade oplevelserne i Dittes liv synke ned, inden vi fortsætter.
De to skuespillere Mille Maria Dalsgaard og Maria Carmen Lindegaard spiller alle rollerne selv. De skifter mellem at være Ditte og de omkringværende personer. Deres portrætter af Ditte og menneskene i hendes liv er troværdige og menneskelige, og der er ægthed i alle portrætterne, så vi reelt får lov at møde personerne bag rollerne, om end enkelte af dem måske bliver en tand for karikeret. Uanset hvilke roller, som de spiller, komplementerer de to skuespillere hinanden fint. De rører os mest i de hårde portrætter af Ditte, hvor hun møder modstanden og kæmper for, at alt skal lykkes.
Vi sidder tæt på scenen, så vi føler, at vi er en naturlig del af Dittes liv, og på begge sider af scenen, så vi – måske – kan se kampen fra begge sider, både nedefra og oppefra. Til tonerne af arbejdersangen ”Internationale” toner forestillingen og dermed også Dittes hårde liv ud. Vi får Dittes historie med alle de problemer, der var, og det hele sættes ind i klassekampens konflikter på en ærlig og sober måde.
Ditte har en tro på det gode i mennesket, og hun ofrer ofte sig selv, hvilket forbliver intakt, selvom livet ikke ligefrem lever op til dette billede. Klassekampen er her ikke slut, og den sociale arv brydes ikke. Forestillingen bliver derfor også en diskussion for os, om hvilket samfund vi ønsker, og om klassekampen stadig er nødvendig. Hvad er et liv værd? Det hele lægges frem for os, men vi slås aldrig ufrivilligt i hovedet med forudbestemte meninger.
Sydhavn Teaters Ditte Menneskebarn er en interessant og anderledes fortælling. Den er en malende og dedikeret forestilling, som yder Dittes hårde liv og klassekampen retfærdighed, og som griber os og sætter tankerne i gang. Tilsat Mareike Mikat reflekterende iscenesættelse om samfundets nederste klasser og fine skuespilpræstationer kommer Sydhavn Teater fornemt i mål.
Sydhavn Teater
Østre Kapel, Vestre Kirkegård, Vestre Kirkegårds Allé 15, 2450 København SV
Spilleperiode: 4.-30. september 2021
Set den 28. september 2021
Fotos: Lars Grunwald
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Mille Maria Dalsgaard og Maria Carmen Lindegaard
Forfatter: Martin Andersen Nexø
Tekstbearbejdelse til scenen: Mareike Mikat og Mille Maria Dalsgaard
Instruktør: Mareike Mikat
Scenograf: Laura Rasmussen
Lyd- og lysdesigner: Brian Larsen
Videodesigner: Malik Grosos
Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod