Anmeldelse: Dracula, Teater Malstrøm

Anmeldelse: Dracula, Teater Malstrøm

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Det er altid en helhedsoplevelse at træde ind på Teater Malstrøm. Så snart jeg træder ind ad døren, bliver jeg altid mødt af en atmosfære og en udsmykning, der passer perfekt til den forestilling, som Teater Malstrøm har på programmet. Og det er også tilfældet denne gang. Denne aftens forestilling hedder Dracula, og derfor mødes jeg også af en uhyggelig stemning, men på den gode måde. At træde ind i teatersalen er som at træde ind i en hule. Så snart jeg har indtaget min plads, er jeg mere end parat til at opleve Transsylvanien på tæt hold.

Skuespillerpræstationerne er helt fine undervejs, og der er nogle rigtigt dygtige iblandt. Blandt andet gør Sidsel Nygaard det utroligt godt som Rachel Renfield. Sidsel Nygaard leverer en utroligt god mentalt forstyrret karakter. De små tics, hun har undervejs, og hendes onde latter sidder lige i øjet. Alt i alt er det et utroligt godt og overbevisende karakterarbejde, Sidsel Nygaard fremfører. Derudover rammer Mikkel Aarestrup plet med karakteren Jonathan Harker. Jonathan Harkers usikkerhed, der langsomt fremskyndes af hans besøg på Grev Draculas slot, udviser Mikkel Aarestrup utroligt godt, og han virker på ingen måde unaturlig i sin præstation.

Og sidst men ikke mindst formår Jacob Nissen at levere en utroligt uhyggelig og overbevisende Grev Dracula. Jacob Nissen bevæger sig stille, men utroligt målrettet, rundt på scenen, og det skaber en selvsikkerhed til Grev Dracula, som er helt uundværlig.

Luise Lee Falslund og Lia Kussunadi Knudsen fungerer i forestillingen som Grev Draculas vampyrbrude. Og det koncept virker utroligt godt! De er både uhyggelige og forførende på en og samme tid. Den koreografi som Christina Lorentzen har lavet til dem er virkelig god, og den får det unaturlige frem i de to vampyrbrude. Koreografien i hele forestillingen er ret god, og ligesom koreografien til vampyrbrudene, er den med til at understrege det unaturlige i forestillingen.

Lyden i salen er desværre ikke særligt god. Lydniveauet er størstedelen af tiden al for høj, og det er med til at forstyrre og tage fokus fra selve historien, som udfolder sig på scenen. Og det er som om, at halvdelen af skuespillerne har bedre lyd end den anden halvdel, og det skaber desværre en ubalance undervejs i forestillingen.

Selve kostumerne er alle veludvalgte, og flotte at se på. De er alle afstemte, og de er med til at give et flot og sammenhængende billede. Der er ikke nogen af kostumerne, der falder uden for billedet, hvilket er utroligt godt. Kostumerne tager heller ikke al fokus undervejs i forestillingen, men det skal dog ikke misforstås, for kostumerne er virkeligt flotte! Især Grev Draculas kostume er virkelig godt udformet, da det nemlig utrolig godt understreger godt den ondskab, som han besidder. Der er især gjort brug af de mørke farver i Grev Draculas kostume. Og så er han selvfølgelig iført en mørk kappe, som kaster skygger efter ham, når han går. Derudover har Jacob Nissen hvide kontaktlinser og lange falske negle på. Det gør, at Grev Dracula ser endnu mere uvirkeligt og uhyggelig ud.

Teater Malstrøms udgave af Dracula er frit bearbejdet efter Bram Stokers gyserroman af samme navn. Det kan diskuteres, hvorvidt denne udgave når helt i mål med de intentioner, der har været for forestillingen. Der er nogle gange en fornemmelse af, at scenerne er sat lidt tilfældigt sammen. Og at nogle af scenerne, i det store hele, faktisk bliver lidt overflødige. Det gør forestillingen en smule tung at komme igennem, især med alle de afbræk der er mellem alle scenerne, da salen mørklægges, så der kan laves sceneskift. Og da der er en del scener i løbet af forestillingen, er der også utroligt mange sceneskift, som alle er mørklagte.

Nogle af scenerne undervejs forvirrer mig, og der mangler til tider en forklaring på, hvorfor visse ting sker. Et eksempel kan være afslutningsnummeret. Forestillingen slutter nemlig med, at Grev Dracula bliver dræbt, og at hans forbandelse ikke længere hersker. Men kort efter er alle pludseligt blevet til vampyrer, som jagter Dr. Seward, der ikke selv er blevet til en vampyr. Jeg sidder lidt uforstående tilbage, da skuespillerne har forladt scenen. For hvorfor er de lige pludseligt blevet vampyrer, hvis de lige har dræbt Grev Dracula?

Sidder man med lysten til at blive præsenteret for den blodtørstige Grev Dracula i egen høje person, så er Teater Malstrøm stedet. Oplevelsen ligger ikke kun i selve forestillingen, men også i den atmosfære som Teater Malstrøm sætter rammerne for, ved første skridt over dørtærsklen. Der er lagt i kakkelovnen til et par timer i mørket, hvor det unaturlige i den grad hersker.

Teater Malstrøm

Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde 3, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 16. september-24. oktober 2021

Set den 1. oktober 2021

Foto: Teater Malstrøm

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Marco Goth Thorsen, Sophie Stjerne Lauritsen Scholl, Jacob Nissen, Daniel Stoof Jensen, Bjarne Pedersen, Sidsel Nygaard, Julie Helene Munk-Christensen, Luise Lee Falslund, Maria Louise Brandt Andersen, Silke ’Trille’ Jensen, Joan Wehle, Lia Kussunadi Knudsen, Mikkel Aarestrup, Esmeralda Holm-Sørensen og Benjamin Slot Beck

Dramatisering: Emil Fogh Nielsen, Cathrine Fjord Fromberg og Martin Kragballe Appelquist

Frit efter: Bram Stokers roman ”Dracula”

Instruktør: Christina Neumann Lindbæk Jensen

Koreograf: Christina Lorentzen

Scenograf: Jesper Wodstrup Jørgensen

Kostumier: Anja Ladefoged

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *