Anmeldelse: Ellers mange tak, Teater Republique
Af Christian Skovgaard Hansen
Multikunstneren Jeanett Albeck er tilbage på Teater Republique. I 2019 tegnede hun et fantastisk kvindeportræt af Suzanne Brøgger i forestillingen ”Brøgger” på stedets lille scene Revolver. Nu er hun rykket over på Republiques store scene.
Denne gang forsøger hun at tegne endnu et stærkt kvindeportræt. Denne gang er det med udgangspunkt i hendes eget liv. Der er selvindsigt i diagnosticeringen af en af de mange bogstavkombinationer – her ADHD – Tinder-daten, der gik galt, feminisme, familieforhold og ikke mindst familiekærlighed og ikke mindst nogle af alle de mere eller mindre mærkelige tanker, som vi alle har. Mennesket indordner sig, hvormed grænser overskrides, alt imens man tror, at det er ens egen skyld. Deraf forestillingens titel. Tak – men Ellers mange tak. Det vigtige er i stedet at finde sin egen vej.
Det kunne have blevet en interessant forestilling. Men nu er det som, om at vi ikke helt ved, i hvilken retning forestillingen vil. Vil teksten sætte fokus på Albecks eget liv, herunder det vigtige emne at leve positivt med en udviklingsforstyrrelse, eller vil den sætte fokus på menneskets, måske særligt kvindens, oprør mod at indordne sig, således den feministiske vinkel står stærkt? Førstnævnte visualiseres i Albecks lortefantasi; en scene, der desværre trækkes alt for langt ud, så de klare og interessante pointer forsvinder.
Teksten er klart det svageste ved forestillingen, og i stedet for at komme i mål med en slagfast pointe sætter den sig mellem to stole. Æv! Teksten står også i nogen kontrast til resten af forestillingens vildskab både visuelt og på musikfronten, hvor dele af forestillingen nærmer sig mere et show og en teaterkoncert, mens de talte sekvenser mere nærmere sig en monolog. Gunilla Linds iscenesættelse bliver derfor også noget ufuldstændig, og det hele trækker lidt forskellige retninger uden balance.
Victoria Linds scenografi er på en og samme tid eventyrlig og skræmmende. Man befinder sig nærmest i noget, der ligner en mørk underverden, hvor man er kravlet ned i grotte, hvor større og mindre stalaktitter hænger ned fra loftet. Det kan også være en twisted hjerne, hvor store og små tanker er på flugt. Sammen med Balder Nørskovs glimrende og på sin vis ligeså twistede lysdesign skaber det en underfundig, fascinerende og eksperimenterende visuel oplevelse. Helt så fin er Linds kostumer til gengæld ikke, da de nærmest stikker noget ud.
Sangene og de musikalske arrangementer mellem Albeck og GRO (Julie Møller Christensen) fungerer også ganske godt. Disse sekvenser er intense og powerfulde, og her indtager Albeck for alvor scenerummet. Igen er det dog teksterne, der er det svage led. Uanset hvor intense og indlevende de musikalske arrangementer end er, så er det som om, at de ikke rigtig vil noget dybere alligevel, fordi det sungne ord ikke helt kommer op i gear.
Ellers mange tak bliver der samlet en lidt uforløst forestilling, hvor man som tilskuer hverken er sikker på, hvad forestillingen egentlig vil os, og om i hvilken retning det hele bevæger sig. Selvom det er fantastisk flot indpakket, går et dybere budskab derfor tabt, og man går derfor ud fra salen uden det magiske ”Aha!”, hvor den sete forestilling har sat noget i gang i os.
Forestillingen præsenteres som ”[e]t værk om at bryde med det forventede.” Man kan sige, at forestillingen bryder med det forventede – det forventede, som man som publikum ud fra forestillingens beskrivelse kunne forvente – men jeg er desværre ikke sikker på, at det helt har været intentionen.
Teater Republique, Østerfælled Torv 37, 2100 København Ø
Spilleperiode: 1. september-8. oktober 2022
Set den 1. september 2022
Fotos: Sara Galbiati
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Arrangement, produktion og musikere: Jeanett Albeck og GRO aka Julie Møller Christiansen
Tekster: Jeanett Albeck
Komponist og musiker: Jeanett Albeck
Instruktør: Gunilla Lind
Instruktørassistent: Josefine Elna Ibsen
Scenograf og kostumedesigner: Victoria Lind
Lysdesigner: Balder Nørskov
Konsulent: Emma Holten
Blæksprutte: Mikaela Jensen
Varighed: Ca. 1 og 25 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod