Anmeldelse: Museum for Fremtiden, Kunsthal Aarhus (Sort/Hvid, Aarhus Teater og Kunsthal Aarhus)

Anmeldelse: Museum for Fremtiden, Kunsthal Aarhus (Sort/Hvid, Aarhus Teater og Kunsthal Aarhus)

Af Freya Quvang

”Hvilken fremtid skal vi bemægtige os?,” er ordene en ung, endnu ufordærvet pigestemme møder dig med, når du som det reneste kid med nøgne fødder træder ind i fremtidsmuseets forhal. Til alle sider aner du en forvrænget karikatur af dig selv og dine medskabninger. Hvor er vi, hvem er vi, hvad er vi?

Som en nyfødt, der kun lige har anet dagens lys, kastes du på alle fire ind i en isnende, magtbegærrig og allerede fortabt verden, der emmer af skinddemokrati, kapitalisme og evindelig artsnarcissisme. Er det den verden du vil dø for? Som vi alle skal dø for en dag?

Som regel forstås museet som et rum, der skildrer fortiden. En tid der tager afstand til det evige nu. En tid som mange af os sandsynligvis aldrig har oplevet, og aldrig vil opleve. At Anders Thrue Djurslev, kurator og dramaturg for projektet Museum for fremtiden vælger at kreere et museum for fremtiden giver anledning til dybsindig diskussion. Selve navnet er i sig selv en umulighed, medmindre det indikerer, at fremtiden er en fortid. En tid vi aldrig vil opleve, og som aldrig vil udspille sig. Det er desuden et projekt af ufattelig aktualitet, givet de mange klimabekymringer, vi står til knæene i. Vi befinder os lige nu i en tid, hvor – om vi vil det eller ej – det giver mening at spørge, om vi overhovedet har en fremtid. Det er blot en af de mange problematikker, fremtidsmuseet sætter fokus på.

Med Museum for Fremtiden sender Kunsthal Aarhus dig i samarbejde med Aarhus teater og Sort/Hvid på en hårrejsende og grænsebrydende rejse i drømmetiden. Et kort øjeblik mellem fortiden og fremtiden, hvor historien sættes på pause og bevidstheden udvides. Som du i behageligt tempo bliver guidet igennem denne selvmodsigelse af et museum, imødegås du kontinuerligt af nye sanseindtryk. Et gulvtæppe mod dine fodpuder, orgelmusik i dine øregange, lugten af røgelse – eller er det organisk stof i fordærv?

De tre ubærligt dygtige kunstnere bag museets tre installationer Ferdinand Ahm Krag, Helene Nymann og Studio ThinkingHand formår i samspil med iscenesætter Christian Lollike og scenograferne Franciska Zahle og Helle Damgård at udfordre både dit følelsesliv, sanseliv og idéen om liv i sig selv på så udførlig vis, at du glemmer, at den sørgelige virkelighed pigebarnet omtaler, er at finde direkte på den anden side af museets udgang. Inddragelsen af sanserne i kunstværkerne giver rum til en helhedsfornemmelse, der gør oplevelsen umiskendeligt rigere, og har du ikke læst dig klog på de mange bagtanker og intentioner forinden, så er det heldigvis ikke dét, der kommer til at være det dræbende element i fortællingen.

Hvad er det der binder det vestlige menneskes fortid og fremtid sammen, hvis ikke det er dets uforgængelige længsel efter vækst, fremgang og kulturel skabertrang? Netop denne sammenkobling af fortid og fremtid mærker du i forestillingens lydside, designet af Asger Kuhdal. Det ene sekund perciperer du vagt barokorglets ældgamle ryst, det næste overrumples du af techno og distortion, der giver genlyd i hele din krop. Dette lettere kontrapunktiske lyddesign bindes sammen af den unge beretter, der på hele ekskursionen fører dig, som var du en marionetdukke, der aldrig kunne andet end at følge med. Akkurat som du lader dig lede i den moderne, klimaængstelige verden.

Et mere diskret virkemiddel, du vil opleve, er lysdesignet, som på denne udstilling er udarbejdet af Morten Kolbak. De forsigtige skrat og ændringer i intensitet tager sin retmæssige plads under hele forestillingen. Det er ikke nødvendigt med et psykedelisk lysshow, der får dig til at føle dig høj på psilocybinsvampe, for Museum for Fremtiden vil lade dig opleve en komplet egodød uanset.

Museet er sådan et sted, du tager hen, for at se på døde ting. Museum for Fremtiden sætter spørgsmålstegn ved denne ide og giver dig et unikt øjeblik af forbundethed med livet, døden, fortiden, fremtiden og overgangen herimellem. En sand metaoplevelse, der sætter tankerne i gang og river dig med. Men kun hvis du lader dig rive med. Kun hvis du lader dit indre tankelandskab infiltrere. Kun hvis du er villig til at leve og dø for det. Så hvilken fremtid vil du bemægtige dig? Måske Museum for Fremtiden er et godt sted at starte?

Sort/Hvid, Aarhus Teater og Kunsthal Aarhus

Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus

Spilleperiode: 31. august.24. september 2022

Set den 31. august 2022

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/museum-for-fremtiden/

Med kunstværker af: Ferdinand Ahm Krag, Helene Nymann og Studio ThinkingHand (Rhoda Ting og Mikkel Dahlin Bojesen)

Tekst og iscenesættelse: Christian Lollike

Dramaturgi, kuratering og ph.d.-stipendiat ved Aarhus Universitet: Anders Thrue Djurslev

Scenografi og kostume: Franciska Zahle og Helle Damgård

Lysdesign: Morten Kolbak

Lyddesign: Asger Kudahl

Medvirkende stemmer: Sicilia Gadborg Høegh, Amanda Friis Jürgensen, Carla Eleonora Feigenberg og Emil Busk Jensen

Varighed: Ca. 1 time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *