Anmeldelse: Missilet, Odsherred Teater

Anmeldelse: Missilet, Odsherred Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

“Hovsa!” Hovsa-missilet var et Harpoon-missil, som utilsigtet blev affyret af fregatten Peder Skram ved middagstid den 6. september 1982 fra den sydlige del af Kattegat. Orlogskaptajn og missilekspert Henning G. Olsen var blevet tilkaldt til missilstyringssystemet, da det tidligere havde drillet. Der skulle – efter sigende – en masternøgle til, før man kunne affyre missilerne, og nøglen var låst inde på kaptajnens kontor, så han troede ikke, at der kunne ske noget. Men det kunne der.

Et missil gik af og fløj fra fregatten og ind over Sjællands Odde med en hastighed på 1.100 km/t og en stor sprængladning i spidsen. Missilet pløjede gennem trætoppene, inden det detonerede og ødelagde flere sommerhuse ved Lumsås. Hvordan kunne det ske? Hvem bar skylden? Og hvad kan vi lære af hændelserne?

Med udgangspunkt i den virkelige historie har dramatiker Mei Oulund skrevet et nyt stykke dramatik, der gennem fiktionen snor sig rundt om de virkelige begivenheder. Vi følger her fredsaktivisten og søofficersdatteren Hannah, der rodes ind i begivenhederne, og som prøver at få sandheden frem.

Det er blevet til en ganske god og skarp tekst, hvor virkelig og fiktion mødes perfekt og afbalanceret. Selvom vi ikke ser meget til selve ”Hovsa-Olsen”, er det alligevel hans fortælling, som vi får fortalt – her blot gennem en række af de omkringliggende menneskeskæbner: Fredsaktivisten Hannah, hendes far, søofficeren, hendes on/off-fyr, som var ansat på fregatten, den lokale journalist, som bider sig fast i historien, og ikke mindst hele den almindelige folkemængde. Teksten blander tilpas alvor og humor, kærlighed og vildskab og ikke mindst det nære, lokale miljø og det mere overordnede verdensperspektiv. Frede Gulbrandsen har med sikre hænder iscenesat teksten.

Forholdet mellem fortid og nutid belyses også, og det viser sig, at særligt det politiske billede nok ikke har forandret sig så meget siden dengang. En ting er, at vi i dag igen har krig i Europa, hvorfor hele freds- og krigsdebatten er fremme igen. Mere interessant er derimod diskussionen om, hvordan arbejdskulturen er, og om, hvor meget tillid autoriteterne tillægges. Hvem er den egentlige ”skurk”? Er det mellemlederen, der måske nok har ”trykket på knappen”, eller er det den øverste ledelse, som ikke har taget de rette forholdsregler? Mei Oulunds tekst italesætter alt dette, men – heldigvis – uden at der vælges side. Diskussionen rumsterer til gengæld i en, når man forlader teatersalen.

Eilev Skinnarmos scenografi er på en og samme tid fantastisk, men alligevel lidt tam. Midt på scenen mødes vi af det, som der udløste det hele – missilet! Det er effektfuldt og fikst udnyttet. Det gør dog også, at resten af scenografien er nærmest ikke-eksisterende, hvilket gør resten af scenerne lidt udtryksløse visuelt, selvom der bruges få rekvisitter.

Hele skuespillerholdet leverer fine præstationer. Sofie Alhøjs Hannah er både fandenivoldsk og følsom, alt imens hendes viljestyrke og idealisme kommer på prøve. Kommer de fine idealer mon til kort i den virkelige verden? Henrik Jandorf er myndig og fuld af autoritet, men der gemmer sig alligevel en mere livsklog og blød far bag hans portræt af den ledende søofficer. Allan Helge Jensen er nærmest kær som sømanden, som er mere jordnær, alt imens han ikke er sikker på hverken sig selv eller forholdet til Hannah. Henrik Ipsen er den måske nok lidt lurvede lokaljournalist, men med udsigt til sit livs historie tændes en ild i ham igen.

Mei Oulund selv er også selv på scenen, hvor hun nærmest agerer både en fortæller og en stemme for den almindelige folkemængden. Folkemængden er her repræsenteret ved et kor og en række statister, hvilket fungerer ganske godt. Helt så godt slipper hun ikke fra rollen som fortæller, da den kommer til at virke lidt kunstig. En anden form for fremdrift ville have været godt, men det er en mindre biting i det store billede.

Missilet er måske nok særligt et lokalt koldkrigsdrama, hvorfor det er naturligt, at det lokale teater tager det op. Men Oulunds fine, fængslende tekst viser os, at fortællingen rummer meget mere, og som også kan sættes ind i en nutidig kontekst. Tilsat fine skuespilpræstationer bliver det en seværdig forestilling. Den rammer dermed ikke kun lokalt i Odsherred, og selvom den fortæller en 40 år gammel historie, er det en relevant forestilling for os i dag også.

Odsherred Teater, Algade 36, 4500 Nykøbing Sjælland

Spilleperiode: 18. august-10. september 2022

Set den 27. august 2022

Fotos: Lars Wahl

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Henrik Jandorf, Allan Helge Jensen, Sofie Alhøj, Henrik Ipsen og Mei Oulund

Koret: Charlotte Carlsen, Mette Koefoed Svendsen, Anni Martinsen, Anette Rise, Susse Grønberg, Peter Willy Nielsen, Arild Bjørn og Harry Kyllesbech

Sommerhusejere, myndigheder, bartender: Dorte Baunsgaard, Jane Lykke, Joan Ulvedal, Lene Larsen, Tonny Larsen og Erik Rasmussen

Instruktør: Frede Gulbrandsen

Korarrangementer og sanginstruktion: Vibeke Bjergaard

Scenograf: Eilev Skinnarmo

Dramatiker: Mei Oulund

Varighed: Ca. 1 time og 50 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *