Anmeldelse: En hel er en halv og to kvarte, Zangenbergs Teater (Gazart)

Af Katrine Ibsen
Børn, forældre, venner og bekendte ankommer til teatret og stemningen er i top. Lyset dæmpes, og forestillingen begynder. Ingen ved, hvad de mange papkasser laver på gulvet, men vi venter alle i spænding.
En hel er en halv og to kvarte er en forestillingen om at være skilsmissebarn, og det er en forestilling for de små lige såvel som for de voksne. Scenografien af Nadia Nabil består blot af en masse papkasser, men forestillingen behøver heller ikke mere. Igennem dans og musik (og papkasser) bliver en fortælling skabt. En fortælling fra børns synspunkt. En fortælling om hvor mærkeligt det egentlig er, når mor og far går fra hinanden.

Vi har på gulvet tre spillere, Marlene Bonnesen, Søren Linding Urup og Fie Dam Mygind, der kropsligt viser scenarier, man udmærket kender, hvis man er skilsmissebarn. De bliver smukt akkompagneret af forskellige børn, der har lagt deres stemmer til. Her sætter de i voiceover ord på deres undren over, hvad en skilsmisse egentlig kan betyde. Mor og far bor ikke længere sammen? De får nye kærester? De kærester har børn? De børn har kæledyr? Det er da også noget mærkeligt noget…
Vi følger et organiseret kassekaos. Papkasserne repræsenterer både personer, miljøer, tilstande og kæledyr, og det fungerer. Alt går op en højere enhed. Her er jeg personligt vild med, at man med et så simpelt virkemiddel som at stable papkasser ovenpå hinanden, kan give dem en betydning som f.eks., når en ny kæreste skal introduceres.

Forestillingen formår også at vise de fleste aspekter af at være skilsmissebarn. Her kan mor og far sidde og få noget at tænke over, imens børnene kan nikke genkendende til de scenarier, de bliver præsenteret for. Hvorfor vil mor og far ikke snakke sammen mere? Hvorfor skal man skifte så hyppigt imellem forældrene, når man nu lige har fundet sig til rette hos den ene?
Selvom om forestillingen sætter fokus på barnets undren omkring skilsmissen, og om hvor hård og mærkelig den må være, så bliver der også holdt fast i, at det måske ikke er så slemt igen. Det er jo nok for alles bedste, og klart bliver det vist, at mor og far blot ønsker at glæde deres barn mest muligt. Familier står sammen, og man er ikke alene om en skilsmisse. Det skal skam nok gå alt sammen. Men forestillingen viser også de negativer sider af en skilsmisse, f.eks. når mor og far ikke vil have noget med hinanden at gøre i længere periode. Her er det dejligt, at vi får barnets undren serveret på et sølvfad, for børns tankegang er noget anderledes end vores egen. Logikken er et helt andet sted, og det er en dejlig reminder.

Forestillingen varer ca. 45 minutter, og det er også en passende længde. Rent praktisk er det en god længde, når man har børnene med i teatret, og jeg synes også forestillingen kommer hele vejen rundt på de 45 minutter. Temaet bliver taget op, scenarier bliver vist, og spørgsmål bliver stillet, og børnene formår også at holde fokus.
Titlen, En hel er en halv og to kvarte, passer godt med forestillingens fokus. Først er man en hel familie, herefter bliver man en halv familie, og måske ender man ud i to kvarte, hvis mor og far finder en ny kæreste. Fra et skilsmissebarn (ja, det er så mig) til et andet, kan jeg på det varmeste anbefale at tage et smut forbi Zangenbergs Teater og blive varm om hjertet.
Gazart
Zangenbergs Teater, Pilestræde 55A, 1112 København K
Spilleperiode: 31. januar-9. februar 2020
Set den 31. januar 2020
Fotos: Søren Meisner
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.zangenbergsteater.dk/en-halv-er-1-hel-og-2-kvarte
Medvirkende: Marlene Bonnesen, Søren Linding Urup og Fie Dam Mygind
Scenograf: Nadia Nabil
Komponist Rumpistol
Koreografi: Tali Rázga i samarbejde med de medvirkende
Lysdesigner: Mikkel Jensen
Varighed: Ca. 45 minutter uden pause
Aldersgruppe fra 5 år
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod