Anmeldelse: Esbjerg Revyen 2024, Musikhuset Esbjerg (Esbjerg Revyen)

Anmeldelse: Esbjerg Revyen 2024, Musikhuset Esbjerg (Esbjerg Revyen)

Af Christian Skovgaard Hansen

Igen er revyen i Esbjerg blevet til en vinterrevy i Musikhuset Esbjerg. Ligesom sidste år er Esbjerg Revyen 2024 sammensat af en række numre, som tidligere har stået distancen i andre revyer rundt om i landet, og nogle nye numre, og den giver et kærkomment og morsomt afbræk i den kolde og mærke tid.

På scenen består årets hold af Trine Gadeberg, Preben Kristensen, Jan Svarrer og Teit Samsø, mens Peter Bom igen står for musikken. Trine Gadeberg står i år for en skarp og kæk instruktion, der sørger for, at revyen kommer helskindet igennem, selvom nogle af årets numre ikke sidder lige i skabet.

Trine Gadebergs Pelle-nummer (fra Hjørring Revyen 2023) med tekst af hende selv og Kasper Le Fevre står stadig skarpt og rammende, når Pelle på 5 og ½ år har været til Drag Queen Show på biblioteket, hvilket udfordrer både forældrene, som ikke helt er enige om, hvordan situationen skal tackles, og Pelle selv, som tænker tanker om køn, roller og kønsroller. Sandheden skal stadig høres fra (blandt andet) børn!

Sammen med Preben Kristensen leverer hun også to meget forskellige duetter, som begge sidder lige i skabet, når de giver den både som kitch dansktop-par, der synger om klimaforandringer, og som ægteparret, der synger om ægteskabets mange glæder og ikke mindst mangel på samme. Begge er fra Hjørring Revyen – hhv. fra 2023 og 2021 – og sidstnævnte har kløgtig tekst af Niels Hausgaard. De leverer også en fin duet som lydbillede til ”Tarzan & Jan”.

Preben Kristensen har taget ”Byens stolte søn” – med tekst af Leif Fabricius og musik af Henrik ”Baloo” Andersen – med fra sidste års udgave af Hjørring Revyen. Nummeret er stadig besindig og rolig, men også en stadig aktuel påmindelse om krig og fred. Med elegance gør han det også godt som vinhandler, der skal sælge vin til provinsparret (Gadeberg og Svarrer), der ikke forstår sig på vin, men som har en masse 1.000 kr.-sedler, der skal bruges, som madglad mand, der har sine kvaler med plantebaseret kost, og ikke mindst som vittig strikkende kommunal PA.

Teit Samsø har taget sin ”Teit-fever” med fra sidste års Sønderborg Sommerrevy Show, og nu bør borgerne i Esbjerg i hvert fald også kunne huske korrekt, hvem han er, og hvad han hedder, når han har sunget sig igennem det musikalske show om sit navn.

Jan Svarrer er det lokale islæt, og han brillerer som den lettere desillusionerede kommunale embedsmand, der skal præsentere den nye brandingstrategi for Esbjerg, der skal være kultur- og oplevelsesby, og som derfor har fået hjælp af konsulenthuset Floskel, Floskel og Floskel (!), og som har et had-kærligheds-forhold til Fanø, alt imens han har svært ved at bevare styringen, og han glider af på borgernes spørgsmål! Har man været til et borgermøde, kender man typen. Alt imens prøver Teit Samsø som journalisten og Trine Gadeberg som muggen borger at få svar. Det er samtidig en af revyens få, men gode politiske stikpiller.

Sammen med Vase/Fuglsang har Svarrer skrevet en fin hyldest til den abdicerede Dronning, og han står selv på scenen sammen med Teit Samsø i nummeret. De to gør også fin figur som ”Tarzan & Jan”, der har noget med linealerne!

Helt så godt går det ikke i Svarrers egen ”Den lille nissepige”, der lader sig lokke så nemt. Nummeret bliver for langt i spyttet, hvilket gør det næsten umorsomt til sidst. Svarrer og Samsøs ”Rekordforsøg” 1, 2 og 3 letter heller aldrig rigtig.

Trine Gadeberg og Kasper Le Fevre står bag nummeret ”Flæsk på kroen”, som starter som en klassisk butikssketch, men som ender i en kommentar til en diskussion om identitet og repræsentation og undertrykkelse af bestemte grupper. Idéen er som sådan fin, men nummeret trækkes desværre en hel del længere, end det kan klare, og det er uklart, hvorfor det også her er fannikkerne, der skal stå for skud.

Generelt er revyen ganske musikalsk, og Peter Bom leverer igen fin musikalsk akkompagnement. Første akts ”Boyband” med Jan Svarer, Preben Kristensen og Teit Samsø leveres med fylde, når de tre herrer tager os gennem diverse boybandhits. Til gengæld sad revyens afslutningsnummeret, 1980’er-medleyet, ”Dem vi elsker” ikke lige i skabet. Det blev en lidt tam fornøjelse, som tog noget af luften ud af revyen.

Esbjerg Revyen 2024 opfylder sit formål, og den er bestemt seværdig, så man forlader musikhusets sal tanket op med latter og ny energi. For at fuldende aftenen kan man starte med den velsmagende tre retters menu før forestillingen.

Esbjerg Revyen

Musikhuset Esbjerg, Havnegade 18, 6700 Esbjerg

Spilleperiode: 1.-24. februar 2024

Set den 1. februar 2024

Foto: Esbjerg Revyen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Trine Gadeberg, Preben Kristensen, Jan Svarrer og Teit Samsø

Tekst og musik: Jan Svarrer, Vase & Fuglsang, Rasmus Krogsgaard, Trine Gadeberg, Kasper Le Fevre, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Preben Kristensen, Søren Anker Madsen, Henrik ”Baloo” Andersen, Niels Hausgaard, Leif Fabricius og diverse

Instruktion: Trine Gadeberg

Scenografi, koreografi & med-iscenesætter: Jens Frausing

Kapelmester og musikalske arrangementer: Peter Bom

Varighed: Ca. 2 timer og 15 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *