Anmeldelse: Et Juleeventyr, Musikhuset Esbjerg (Teatret Møllen)
Af Sanne Halkjær Hebsgaard
Julen er hjertes fest, siger et velkendt citat. Det er dog ikke tilfældet for Ebenezer Scrooge. Han afskyr familiehygge og julestemning. Ebenezer Scrooge er en kynisk forretningsmand, der foragter alt ved julen, og det den bringer med sig. I løbet af en enkelt nat bliver hans billede på sine omgivelser, og i den grad selve julen, vendt på en tallerken, og han kan endelig sige den famøse sætning: ”Glædelig jul!” – og mene det.
Et Juleeventyr er fremført i et utal af udgaver gennem tiden, og i Teatret Møllens version er der skrået ind til benet, så publikum kommer ind under huden på Ebenezer Scrooge. På scenen er to skuespillere, Ole Sørensen som Ebenezer Scrooge, og Iza Mortag Freund som fortæller men også som de andre karakterer der spiller ind i historien.
Ole Sørensen kan sagtens give sig ud for at være Ebenezer Scrooge, i hvert fald på scenen. På scenen er han som Ebenezer Scrooge gnaven, og han har svært ved at se ud over egen næsetip. Undervejs i nattens mulm og mørke bliver han præsenteret for fortid, nutid og fremtid, og på denne rejse kan man mærke et skifte hos Ebenezer Scrooge. Han bliver mere eftertænksom og medgørlig, og til sidst bliver han tilmed et kræligt menneske. Ebenezer Scrooges udvikling er skøn at se, for Ole Sørensen gør det sagte, men med ét kan man ikke andet end at holde af ham.
Iza Mortag Freund er i rollen som fortæller, og alle de personer som har en plads i fortællingen. Det er dejligt at se hende som fortæller, for det virker oprigtigt, som om hun fortæller historie lige fra hoften – som om der intet manuskript var. Og med stemmeforvrænger, skifte i statur og med en enkelt rekvisit eller to, kan hun på et splitsekund være en anden. Det er hurtige skift, og de er vigtige for at skabe forandring mellem hendes roller, og de fungerer for det meste. Det er dog lidt ærgerligt, når hun som den tredje ånd skal fortælle Ebenezer Scrooge om fremtiden, men publikum på grund af stemmeforvrængningen og replikføringen, ikke kan høre, hvad hun siger.
Ebenezer Scrooge er karakteriseret som gnaven og nærig. Og denne karakteristik ses også i hans tøj. Det er mørkt, og står som en kontrast til fortælleren, der er iført hvidt. Ved første øjekast er det en klassisk spejling af det god og det onde. Fortælleren, de tre ånder og de andre i Ebenezer Scrooges liv bliver også det lys, som han har brug for for at indse, at han bør lægge sit liv om.
Scenografien af Allan Frausing er i starten af forestillingen forholdsvis lille, og gør scenepladsen mindre. Men som rejsen med de tre ånder tager til, bliver scenografien åbnet op, og scenen bliver dermed større. Qua der kun er to skuespillere på scenen, er det en god tanke at afskærme scenen. Så skal skuespillerne ikke kæmpe med at fylde scenen ud, og det bliver tilmed mere overskuesligt for publikum. Og midt på scenen er Ebenezer Scrooges skrivebord placeret, hvor alt i fortællingen nærmest kun foregår rundt om dette. Det er enkelt, og det fungerer rigtigt godt, at scenen bliver gjort mindre med en flot scenografi.
Som et tillæg til selve scenografien spiller lyd- og lysbilledet en vigtig rolle. Det er med til at skabe stemningerne og mystikken rundt om de tre ånder. Den måde, det er inkorporeret i forestillingen på, er så organisk, og det spiller i min optik lige så stor en rolle, som selve skuespillerne gør.
Teatret Møllen skriver på deres hjemmeside, at forestillingen er egnet for børn på 7 år og op efter. Og forestillingen kan sagtens ses af børn, unge og voksne. For voksne er Et Juleeventyr en nostalgisk forestilling. Og for børn er det en spændende forestilling, som giver dem en masse læring med på vejen. Og selvom scenen ikke er plastret til i lametta og snefnug, så kommer publikum langsomt i julestemning.
Gæstespil af Teatret Møllen
Musikhuset Esbjerg, Havnegade 18, 6700 Esbjerg
Spilleperiode: 5. november 2022-16. november 2022
Derefter på turné 17. november-19. december 2022
Set den 3. december 2022
Fotos: Søren Hasselgaard Skaanning
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Ole Sørensen og Iza Mortag Freund
Forfatter: Charles Dickens
Dramatiker: Brian Wind-Hansen
Dramaturg: Gitte Villadsen
Instruktør: Rasmus Ask
Scenograf: Allan Frausing
Lyddesigner og komponist: Johannes Smed
Lysdesigner: Stine Fumz
Kostumier: Elsebeth Hede
Varighed: Ca. 1 time uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod