Anmeldelse: Europa, Europa (Mute Comp. Physical Theater)

Anmeldelse: Europa, Europa (Mute Comp. Physical Theater)

Af Julius Gotthardt Møller

 

I et svagt belyst cirkustelt på Refshaleøen, hvor loftet er fyldt med stjerner og blid operamusik svømmer gennem luften, der lugter af hav og halmstrå – her møder vi kontinentet Europa.

I løbet af de første par minutter bliver stykket præsenteret som en undersøgelse af Europa og entropi – overgangen fra orden til kaos. Og det er i særdeleshed kaosset, der bliver fremhævet i den kakofoni af næsten slåskampslignende dansetrin, som de fire performere udfører i stykkets første akt.

Det er desværre også her, at stykkets klare svaghed allerede træder frem. For selvom dansernes slidte tøj, der som et anakronistisk levn fra et gammelt Europa, blander bondetøj og klassiske sydeuropæiske snit, og som bliver omsluttet af mystik i støvet fra halmen på gulvet – så er det ikke nok til at holde opmærksomheden på den lettere repetitive dans. Heller ikke musikken, der langsomt skifter karakter fra vindsus til at være domineret af et mere elektroniske lydbillede, leder hen mod et klart klimaks.

Derfor er det også mest en tam forvirring, jeg sidder tilbage med, da danserne stopper og overlader scenen til en kort operaoptræden fra den danske sanger Nina Clausen, inden første akt slutter.

I anden akt vendes de fysiske rammer på hovedet, og performancen foregår rundt langs cirkusteltets vægge i stedet for midt i teltet. Men ud over det, og så tilføjelsen af endnu en gruppe optrædende er oplevelsen lidt den samme – mere kaos end kontrol.

Idéen er i sig selv god – at sprænge rammerne for, hvor performance er, og hvad en optræden skal indeholde, for at forklare den prækære situation det moderne Europa står i. Men, hvor for et stykke, der bevæger sig på grænsen mellem det forvirrende og det fantastiske, så forsvinder de fantastiske øjeblikke, lidt i mængden af forvirring.

Dermed ikke sagt, at der ikke er fantastiske øjeblikke, som i intime momenter fanger mig og trækker mig ind i den historiske fiktion, der udspiller sig rundt om publikum. Fra Johanna Tengans stålsatte blik, når hun med spændt bue lige akkurat når at flytte sin bare fod inden pilen borer sig ned i den støvede jord, til den religiøse ekstase, der udfolder sig til Iza Mortag og Nina Clausens musik, der kommer direkte fra et forbandet karneval i midten af 1800-tallet.

EUROPA er et stykke, der udfordrer, når det kommer til reglerne for performance og placering, og som brillerer i stjerneklare momenter – er man til at blive udfordret skal det ses, om ikke andet for de enkelte øjeblikke.

 

Mute Comp. Physical Theater

EUROPA, Refshalevej 167, 1432 København K

Spilleperiode: 11. september–26. september 

Set den 13. september

Fotos: Søren Meisner

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.mute-comp.com/europa-1

Koreograf og idéudvikler: Kasper Ravnhøj, Mute Comp. Physical Theatre.

Komponist og livemusiker: Iza Mortag Freund.

Performere, dansere, sangere: Kasper Ravnhøj, Rasmus Bjørkvad, Thjerza Balaj, Iza Mortag Freund, Johanna Tengan, Nina Clausen og andre to- og firbenede europæere.

Stormen: Liv Lappi Grunnert, Jacob Schrøder, Jonas Preben Jørgensen, Bastian Laigaard Rasmusssen, Henna Holländer, Rasmus Hyo Cortzen, Louise Larsen, Ane Winding, Pil Rod, Emil Lietzen Houlind og Mikkel Mallow

Scenograf: Johan Kølkjær

Lysdesigner John PG Jönsson

Produktionsleder: Jonas Borgensgaard

Koreografisk konsulent: Noora Hannula

Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *