Anmeldelse: Fem kvarter ved 200 grader, Teater V (“Teatret”)
Af Christian Skovgaard Hansen
Det kan godt være, at lammekøllen kun skal bruge ”fem kvarter ved 200 grader” i ovnen for at blive mør og saftig. Men livet og menneskeforståelsen kræver lidt længere tid. Netop det koncentrerer forestillingen Fem kvarter ved 200 grader sig fornemt om. Den føjer sig ind i rækken af fine forestillinger med eksistentielt indhold og ikke mindst et indblik i menneskets ikke altid fornuftige logik.
En far, hans søn, Toke, og sønnens kommende svigerfar er taget op i farens ødegård i Sverige. De er taget afsted tidligt, således de kan for- og tilberede en påskefrokost til deres respektive partnere, som vil ankomme dagen efter. De tre herrer er hinandens modsætninger. Faren er en ældre ubekymret bohememaler med ny kone, og som derfor i øvrigt er blevet vegetar. Sønnen er en opportunistisk og måske endnu ikke helt konsekvent venstreorienteret ung mand. Svigerfaren er nationalkonservativ, kristen og konsulent i Landbrug og Fødevarer. Opskriften er egentlig klar nok, men ingredienserne kunne have været bedre – i hvert fald hvis man ønsker et fint, enkelt resultat.
Planen er, at de tre herrer dagen før skal finde hinanden, alt imens de gør påskemiddagen klar. Toke har planlagt en middag, men tilberedningen går ikke helt efter planen, da faren og svigerfaren ikke er de nemmeste samarbejdspartnere. Tilberedningen giver derfor anledning til større og mindre konflikter de tre imellem, da deres syn på middagen og livet og ikke mindst på økologi, landbrug, overlevelse og klimaet ikke er helt ens. Hvad er påsken? Men nok så meget vigtigere: Hvad har vi egentlig behov for? Uden at afsløre for meget af handlingen, kan det overvejes, om planen om en gnidningsfri middag mon lykkedes…
Faren spilles af Bo Stendell Larsen. Nok er han boheme, men han har en veludviklet smag for – god og dyr – rødvin, og efterhånden som den går ind, bliver hans uforskammede og dominerende tilgang til både livet, påskemiddagen og ikke mindst sønnen mere og mere fremtrædende. Heroverfor står Bue Wandahl som den dobbeltsidede svigerfar. Han er nok kristen og en blid og rar mand, men under overfladen gemmer sig også en principfast og spids mand.
Midt imellem de to står Toke spillet af Thomas Clausen, som leverer et nænsomt portræt af en underkuet søn, som i det hele taget har svært ved at komme til orde og finde sin plads – selv i telefonsamtalen med konen er det ham, der ikke rigtig får et ord indført. Han balancerer på en knivsæg, og man kan kun håbe, at det ikke går galt. Det er tre fantastiske skuespilpræstationer, og de leverer alle tre fine personportrætter, som aldrig bliver karikerede.
Gitte Baastrup har skabt en fin ødegårdsscenografi, hvor det organiserede kaos hersker. Lige som i forestillingen! Så scenografien supplerer de fragmenterede, men alligevel underligt ens tanker fornemt.
Thomas Clausen og Hans Rønnes rummer noget på alle planer. Der er naturligvis det sagte ord, men det stærkeste er egentligt det usagte – alt det som vi mennesker ikke siger, men som opfattes af andre. Vi er nok forskellige. Men hvordan accepterer vi det, og hvordan navigerer i det oprørte farvand? Og er vi egentlig så forskellige, når det kommer til stykket. Nok ikke…! Hans Rønne har fint omsat teksten til scenen, så vi får alle nuancerne med.
Forestillingen er nok en komedie, men udover dens komik og lune rummer den også en dybde og underfundig livsklogskab. Udover en kommentar til dagens klima- og (over)levelsesdiskussioner rummer den også noget dybere. Hvordan klarer vi livet i dag, hvor familiemønstre og generationer er i opbrud? Det er også en kommentar til, hvordan vi egentlig lever vores liv, og om hvor langt holdninger skal fastholdes, når kærligheden og ønsket om en fredelig sameksistens trækker i den anden retning.
Fem kvarter ved 200 grader er en underfundig, klog og morsom forestilling om livet af i dag. Den føjer sig fornemt ind i rækken af forestillinger med mening fra ”Teatret” ved Hans Rønne og Gitte Baastrup, og den fortjener et liv til. Forestillingen viser os, at det bestemt ikke er størrelsen, det kommer an på. Og at nok kan en lammekølle blive klar på godt en time, men det kan livet – heldigvis – ikke!
”Teatret”
Teater V, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby
Spilleperiode: 9.-13. november 2022 (på turné)
Set den 12. november 2022
Fotos: ”Teatret”
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.teatret.dk/5kvarter
Medvirkende: Thomas Clausen, Bo Stendell Larsen, Bue Wandahl.
Instruktør: Hans Rønne
Scenograf: Gitte Baastrup
Tekniker: Poul Jepsen
Dramatikere: Thomas Clausen og Hans Rønne
Varighed: Ca. 1 time og 25 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod