Anmeldelse: Gøngehøvdingen, Figaros og Den Ny Opera (på turné)
Af Christian Skovgaard Hansen
I 20 år har teaterkompagniet Figaros underholdt publikum med deres skæve blanding af opera, musical og comedy for voksne. Hvert forår sender de en turnéforestilling rundt i landet, og forestillingen er let – meget let! – baseret på kendt forlæg.
I år er turen kommet til Carit Etlars historie om Svend Poulsen Gønge i Gøngehøvdingen. Gøngehøvdingen og hans tro væbner Ib forsvarer Sjælland mod de svenske styrker i 1658, hvor Frederik III beder om hjælp. Alt i mens han driller de svenske tropper, har han et hemmeligt kærlighedsforhold til en ung adelsfrøken, som desværre er lovet væk til anden side. Gøngehøvdingen og Ib skal hente de danske reserver i Vordingborg og derefter bringe dem til København, hvilket ikke viser sig at være helt let, da den tyske kaptajn og hans ledsager, heksen Kulsoen, jager dem for at få fat i pengene. Men – naturligvis fristes man til at sige – går det hele op i en større enhed, og alt ender efter nogen forviklinger godt.
Med udgangspunkt i denne fortælling har Lisbeth Kjærulff, Hans Dueholm og Kristian Jensen usædvanligt frit skrevet et nyt manuskript, der også har sine afstikkere til andre dele af historiens verden. Historien drives her frem af henholdsvis den netop abdicerede Dronning Margrethe II, der også er historisk konsulent og som har styr på fakta, og fra den anden side af sundet Carl 16. Gustav af Sverige samt den historisk mere passende Kong Frederik III.
Dels dette og dels, at årets forestilling indeholder ret så meget sang, gør, at historien ender med at blive noget fragmenteret, og den kan være lettere svær at holde sammen på og forstå, hvis man ikke kender fortællingen i forvejen. Lidt strammere rammer og lidt mere handling ville have klædt forestillingen. Samtidig er der ikke de mange helt store grin i dette års fortælling. De tre små grise som Kulsoen og hendes mand Tams børn tager dog morsomme kegler hjem, ligesom Danmarks økonomiske reserver nok ikke er det, som du helt har ventet…
Jeg mener, at sangen fylder for meget og dermed også, at historien fylder for lidt, i årets forestilling. Men der er absolut ingen tvivl om, at når der så synges, så gøres det med en imponerende musikforståelse og stemme, når der tages en række meget forskellige musikforlæg under kærlig behandling. Udover små roller ligger musikken i hænderne på Allan Dahl Hansen, hvilket han også i år klarer med bravour.
Selvom fortællingen er lidt tynd, trækker de tre øvrige medvirkende den dog sikkert hjem både som skuespillere, men i særdeleshed som sangere. Hans Dueholm er morsom som den tro væbner Ib, der har sine kvaler med at blive en ærlig mand, og også rollen som Kulsoen (som de er flere, der deles om) er skøn. Kristian Jensen er nationalhelten Svend Poulsen Gønge, og han kæmper sin kamp med oprejst pande og en vis skaldethed. Begge har fine stemmer, der er en heltefortælling værdig.
Lisbeth Kjærulff har en fantastisk stemme, og hun er den af de tre sangere, der mestrer den største vidde. Hun lægger ud med at imponere med sit uddrag af Nattens Dronnings arie fra Mozarts opera ”Tryllefløjten”, og så er niveauet sat. Samtidig er hun morsom som både mopset adelsfrøken og tilpas gemen og ondskabsfuld i sit portræt af Kulsoen.
Figaros jubilæumsforestilling, Gøngehøvdingen, er måske ikke deres fineste forestilling. Men som altid er man alligevel i gode og morsomme hænder, hvor særlige musikaliteten og sangen er i højsædet i år, hvilket alle tre sangere heldigvis mestrer til perfektion. Alt i alt bliver det en let, men bestemt underholdende aften.
Figaros og Den Ny Opera
Taastrup Teater og Musikhus (på turné)
Spilleperiode: På turné rundt i hele landet i perioden 19. januar-30. april 2024
Set den 11. februar 2024
Fotos: Thomas Juul
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Instruktion og medvirkende: Lisbeth Kjærulff, Hans Dueholm, Kristian Jensen og Allan Dahl Hansen
Manuskript: Lisbeth Kjærulff, Hans Dueholm og Kristian Jensen usædvanligt frit efter Carit Etlar
Kostumer: Nathalie Meldgaard
Scenografi: Hans Dueholm
Musikalsk ledelse: Allan Dahl Hansen
Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod