Anmeldelse: Hadets sange, Den Frie Udstillingsbygning (Biering/Chemnitz & Co. og Scene42)

Anmeldelse: Hadets sange, Den Frie Udstillingsbygning (Biering/Chemnitz & Co. og Scene42)

Af Anne Sophie Thingsted

 

Måske har du undret dig over, hvem de ansigtsløse internettrolde, der provokerer og udspyr galde på Facebook, Youtube, 4chan og diverse online nyhedssider i virkelighed er.

Det spørgsmål prøver folkene bag Hadets sange at besvare i en totalinstallation, hvor publikum får mulighed for at stå ansigt til ansigt med fem af de internetkrigere, der normalt sidder gemt bag skærmen.

Internetkrigerne har indvilliget i at fortælle om de sager, de kæmper for, for at skabe forståelse og bygge bro mellem dem selv og københavnerparnasset. For selvom internetkrigerne råber højt på internettet, får man uvilkårligt indtryk af, at de ikke føler sig hørt af samfundet IRL.

Instruktør Tue Biering rammer plet med at skabe mere forståelse for en samfundsgruppe, der ellers ikke bliver mødt med megen sympati, ved at vælge at caste rigtige mennesker og lade dem forklare motivationen bag deres onlineraseri.

Det gør et langt større indtryk at tale med virkelige mennesker om deres virkelige problemer, og derfor føler man sig taget med helt ind i internettets mørke maskinrum, hvor de skarpt formulerede indlæg bliver til.

Et eksempel på det er 54-årige Kim Osbøl. Han er blevet politianmeldt for at føre online smædekampagner mod de ansatte på sit jobcenter, og han kæmper mod systemet med udgangspunkt i sine egne oplevelser.

Hvis man bare havde læst Kims kommentarer online, havde der næppe været nogen forståelse for hans raseri, men fordi man møder Kim i virkeligheden, kan han fortælle, at han har følt sig meget dårligt behandlet af sagsbehandlerene i Københavns kommune efter at have fået slidgigt.

Så selvom man ikke nødvendigvis bifalder Kims tone på nettet, er han ikke længere bare en anonym internettrold, men et helt menneske, man kan forholde sig til og gå i dialog med.

Scenograf Marie Rosendahl Chemnitz formår, at få mødet med internetkrigerne til at føles autentisk. Internetkrigerne sidder i hver deres rum, som er udsmykket med objekter, der illustrerer og dokumenterer deres historie.

I Kim Osbøls rum er væggene for eksempel tapetseret fra gulv til loft med sagsakter fra kommunen. På den måde, får tilskuerne ikke får lov at glemme, at det er virkelige mennesker, de står overfor, og det er med til at intensivere oplevelsen af at blive lukket ind i et rum, man ellers ikke har adgang til.

Ved at bruge 20 performere, der kan ses optræde som mobbeofre, selvmordstruede piger og hadske demonstranter, berettiger Tue Biering beskrivelsen af stykket som en ’totalinstallation’. For performerne binder konceptet sammen og skaber en totaloplevelse af had i alle dets forkrampede former.

Totaloplevelsen kommer af, at performerne i skikkelse af hadets ofre minder os om, hvordan forråelsen af sproget på nettet påvirker dem, den rammer. Det skaber en fin modvægt til internetkrigernes historier om, hvorfor de taler grimt online.

Performerne spænder over helt små børn til seniorer, der synger, skriver og opfører hadefulde internettekster, og de er helt uanfægtede af udfordringen med at spille skuespil uden fysiske grænser mellem skuespillere og publikum. Deres præstationer leveres med stor overbevisning, og ubehaget går gennem marv og ben, når børneperformerne læser op af indlæg på nettet, skrevet af unge, der har lyst til at slå sig selv ihjel.

 

Biering/Chemnitz & Co. og Scene42

Den Frie Udstillingsbygning, Oslo Plads 1, 2100 København Ø.

Spilleperiode: 8.-22. september 2018

Hadets Sange ”korværket” kan opleves om aftenen kl. 20.00-21.30

Hadets Sange ”installationen” kan opleves i dagtimerne kl. 12.00-18.00

Set den 8. september 2018

Fotos: Søren Meisner

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.teaterbilletter.dk/forestillinger/hadets-sang/

Medvirkende: Diverse perfomere/internettrolde

Scenograf: Marie Rosendahl Chemnitz

Instruktør: Tue Biering

Musikalsk arrangør: Kirstine Fogh Vindelev

Lyddesigner: Rune Abel Aagaard

Lysdesigner: Martin Danielsen Barnung

Casting: Ingeborg Lohfert Haslund-Vinding

Komponist: Kirstine Fogh Vindelev

Producent: Biering/Chemnitz & Co.

Arrangør: Scene42

Varighed: 1 time og 30 minutter uden pause

Aldersgrænse: Fra 16 år

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *