Anmeldelse: Mio, min Mio, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen
Astrid Lindgrens eventyr Mio, min Mio er nu tilbage på Aalborg Teater efter, at den har spillet for udsolgte sale i efteråret 2023 og vinteren 2023. Eventyret omhandler både vigtigheden af venskab og af familielivet sammen med kampen mod ensomhed. Modets styrke og ikke mindst kampen mellem det gode og det onde er også vigtige temaer. Hilde Brinchmann har bearbejdet og iscenesat Lindgrens eventyr, og nu er hendes co-produktion mellem Teatret Vårt og Nordland Teater kommet til Aalborg.

Den 9 årige Bo er adopteret, og han drives ikke hjemme tante Edla og onkel Sixten, som begge ikke helt forstår sig på børn. Han trives bedre sammen med veninden Benka og den nærliggende grønthandler, som er en af de eneste voksne, der forstår ham. Et gyldent æble fra grønthandleren leder ham til Det Fjerne Land. Her møder han sin rigtige far, Kongen, og sin nye ven Jum-Jum og hesten Miramis. Her er dog også den onde Ridder Kato, som har kidnappet børn og forvandlet dem til mørke fugle. Mio kommer på en brav kamp for at nedkæmpe Ridder Kato og befri børnene – og komme hjem til det gode i Det Fjerne Land.

Det er en lidt voldsom fortælling, hvorfor forestillingen også klogelig anbefales for børn (og deres voksne) over 6 år. Eventyret er mørkt, men der er heldigvis lagt de nødvendige gode, lyse åndehuller ind i fortællingen, og den ender naturligvis godt, som den slags eventyr skal. Forestillingen taler til og heldigvis ikke ned til dens primære publikum: Børnene.

Man skal samtidig være opmærksom på, at publikum flyttes rundt et par gange i løbet af forestillingen, og at scenografien delvist udnyttes hertil. Om det giver noget dybere til forestillingen kan diskuteres, og spørgsmålet er, om det ikke ville være bedre for alle parter, at både børn og voksne blev sat, hvorved koncentrationen og eventyrets magi måske bedre kan holdes.
At der er tale om et eventyr, som oprindeligt er udgivet på papir som børnebog, fornægter sig ikke i Paul Sebastian Garbers’ scenografi, der kan udvikle sig og ikke mindst åbne og lukke sig som siderne i en bog. Der indgår enkle, virkningsfulde rekvisitter, og fine billeder skabes nærmest som papirsklip. Siderne er holdt i henholdsvis hvidt og sort, alt efter om vi er hos de gode eller onde i fortællingen. Helena Anderssons kostumer, Jonas Fuglseths mørke lysdesign og Eirik Myhrs musik og lyddesign passer godt hertil.

Østen Borre Simonsen leverer en fin og eventyrlig præstation som Mio, og han formidler klogt barnets udfordringer. Clara Josephine Manley spiller sikkert diverse pigeroller og Mios ven Jum-Jum ganske godt, og Lars Topp Thomsen giver de øvrige roller, herunder særligt den gode konge og den onde Ridder Kato, fantastisk karakterspil. Manley og Thomsen møder også publikum før forestillingen, inden man ledes ind i eventyret.
Mio, min Mio kan stadig røre os i dag, og Astrid Lindgrens fantasi og fortælleevne er stadig fantastisk. Dens temaer rammer både børn og voksne, og tager man lyset i fortællingen med ud fra teatersalen, vil livet blive meget bedre.
Co-produktion mellem Teatret Vårt og Nordland Teater
Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg
Spilleperiode: 8.-25. maj 2024
Set den 9. maj 2024
Fotos: Emilie Theresa
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Lars Topp Thomsen, Clara Josephine Manley og Østen Borre Simonsen
Forfatter: Astrid Lindgren
Iscenesættelse: Hilde Brinchmann
Komponist og lyddesign: Eirik Myhr
Lysdesign: Jonas Fuglseth
Koreograf: Kristoffer Jørgensen
Scenografi: Paul Sebastian Garbers
Kostumer: Helena Andersson
Oversættelse: Jens Christian Lauenstein Led
Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause
Anbefales til børn over 6 år
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod