Anmeldelse: Hadforbrydelsen, KFTS

Anmeldelse: Hadforbrydelsen, KFTS

Handlingen i ’Hadforbrydelsen’ bygger på en virkelig begivenhed. Omdrejningspunktet er en 21-årig homoseksuel studerende, Matthew Shepherd, der blev kidnappet, tortureret og efterladt til at dø i udkanten af Laramie, Wyoming, USA. Vi er vidner til en hatecrime, der ender med mord.

Hvorfor? Og hvad gør en sådan hændelse ved et lille lokalsamfund? For at finde svaret på disse spørgsmål drager en gruppe fra en teatertrup i New York afsted til Laramie. Gruppen opsøger byens forskellige beboere, og The Laramie Project beskriver gennem interviews med en lang række mennesker, hvordan en lille bys selvforståelse bliver rykket af mordet.

hadforbrydelsen-1024x539

Stykket er skrevet af Moisés Kaufman, men det er i denne version oversat til dansk af Miriam Boolsen. Denne oversættelse er man sluppet heldigt fra, og under Malte Claudio Linds instruktion giver det en hård og barsk forestilling, som samtidig rummer alvorligheden, samvittigheden og hadet bag. Dette har skabt en forestilling, som på en og samme tid tager hånd om disse alvorlige og ikke mindst nærværende emner, men samtidig skaber en god dynamik og fremdrift.

I denne ramme gør de nyuddannede skuespillere fra Københavns Film og Teaterskole det godt. De 14 skuespillere skal spille stykkets 60 forskellige roller. Men få rekvisitter og en enkel og flytbar scenografi lykkedes det også ganske godt. Man skal dog til tider holde tungen lige munden for at holde styr på persongalleriet, og nogen af karaktererne er lidt vel (over)karikerede. Men man fornemmer, at de har lagt blod, sved og tårer i arbejdet, og engagementet lyser ud af dem.

Det er i år første gang, at Københavns Film og Teaterskole er med på CPH STAGE. De gør det godt, så vi kan håbe, at de også er med næste år.

Københavns film & teaterskole, Hørsholmsgade 20, 2200 København

Spilledato: 1. juni 2016