Anmeldelse: Happy Nation, Teater Får302 (Teater Katapult)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen

 

Why is the danes, the most happy people in the world? And are they? I en kritisk, politisk og surrealistisk gennemgang tager forfatteren Bjørn Rasmussen tyren ved hornene og undersøger danskernes ulykkelige lykke. Angst og nedbrud bliver udfoldet i et syret univers, der er udsmykket i en stor poesi, og det er umuligt at bunde.

 

Det er et syretrip i den vilde klasse, provokativt, sygt og samtidig utrolig følsomt. Det er en vild og meget inspirerende oplevelse, hvis du er et menneske, der godt kan lide absurditet, dystopi og svære ord. Der er ingen fortælling og hver gang, du tror, du har forstået, så kan du roligt tro om igen.

 

HappyNation4-1024x757

 

Forestillingen åbner på den mest følsomme måde, hvor du næsten er på grænsen til tårer, men så snart den første scene er ovre, så går det amok i en traumatisk og fuck’d up forestilling. Giver du dig selv lov, kan du dog få lov at tage del i rusen, komme i dialog med dine egne dæmoner og få en oplevelse ud over det sædvanlige.

 

Mine fire bloddråber er derfor også givet af, at forestillingen er for et meget særligt publikum og langt fra for alle, men de fire bloddråber er enormt store.

 

Forestillingen er bygget på baggrund af et dogme fra Teater Katapult, som har fem regler, blandt andet at teksten og fortællingen er i fokus, minimal scenografi, lyd og lys og 2-4 skuespillere. Alle dogmets regler overholdes, særligt det første, at teksten er i fokus, for Bjørn Rasmussen kan jonglere med ord, beskrive og udlægge det klammeste og grimmeste som det smukkeste og fantastiske og omvendt. Hvis du elsker ord, så vil du slubre denne forestillings lækre ordforråd i dig.

 

HappyNation1-1024x683

 

Du vil også kunne svælge dig i tre fantastiske skuespilpræstationer, Sicilia Gadborg Høegh, Holger Østergaard Kristensen og Kirsti Kærn) som formår at ramme dig hårdt i hjertet og indsluse og fastholde dig i fiktionen, så du glemmer, at der findes en verden uden for det sorte lokale. Det hele afhænger dog af, om du lader dig rive med.

 

Med andre ord; du skal elske ord, surrealisme, absurditet og samfundskritik i et stort sammensurium, og gør du det, så vil du elske denne forestilling. Hvis du søger et narrativt forløb, en fortælling med start og slutning, så får du det ikke i denne forestilling, du vil hurtigt tabe tråden og måske gå tomhændet derfra.

 

 

 

Gæstespil af Teater Katapult

Teater Får302, Toldbodgade 6, 1253 København K

 

Spiller indtil den 4. juni 2016 under CPH STAGE 2016

 

Spilledato: 2. juni 2016

Fotos: Team Teatret

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.cphstage.dk/forestilling/happy-nation/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Momentet, Aarhus Teater

Af Caroline Schrøder   Aarhus Teaters lille, kælderlignende scene Studio, har med ’Momentet’ opført ...

Anmeldelse: Hübberiet 1, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier Igen i år lukker balletmester Nikolaj Hübbe det danske balletpublikum ind ...

Anmeldelse: Peters jul, Odense Teater

Af Mette Herschend   Odense Teater åbner dørene for dette års juleforestilling ’Peters jul’ ...

Anmeldelse: Eksperiment, Holdet bag Eksperiment

Af Rose Himmelstrup Hansen   En kvinde byder dig velkommen til KL-0333, men ikke ...

Anmeldelse: Apokalypse, Teater Momentum

Af Naja Matzen Hvordan ser verdens undergang ud? Det spørgsmål kan man lige nu ...