Anmeldelse: Hairspray, Tivoli
Af Jonas Gudmand og Christian Skovgaard Hansen
Vi er vist mange, der er rigtig trætte af musicals, der er rigtig underholdende, men hvor der ikke rigtig er den store mening med galskaben. Og hvor er det dejligt, at ’Hairspray’ overhovedet ikke er sådan en musical.
Af en eller anden grund sad vi fra start af bevæget over det, som vi så. Det spillede nok ind, at vi på forhånd vidste, at hovedrollen Tracy Turnblad, spillet af Nanna Rossen, var blevet udvalgt efter en casting på ca. 300 piger, og at det igennem den var hendes første professionelle optræden. Men hun åbner ballet i musicalen og sikke et nærvær, charme og overskud, som denne unge kvinde udviser.
Alle de medvirkende er så på og tilstede, og de synger fantastisk, de danser lækkert, og vi som publikum føler os trygge, når de tager os igennem historien.
Forestillingen er ikke alene højt humør og fest og farver. Den rummer også en række dybere emner. Det er så fint at opleve, hvordan det er forældrene, der er modstander af de unges drømme, og det så ikke bare er de unge, der gør noget ved drømmene. Nej, de får også sparket gang i udlevelsen af forældrenes drømme – de drømme, som de hele tiden har haft, men som de er bitre over aldrig blev til noget.
I forestillingen berøres det også, hvordan sorte og hvide bliver behandlet forskelligt – i dette tilfælde i Baltimore anno 1962. Tænk engang at vi i dagens Danmark har disse helt aktuelle emner: Forskellighed, forskelsbehandling og (manglen på?) farverighed og mangfoldighed. Der er det befriende at møde karakteren Seaweed, spillet af Jean Michel, der får det bedste ud af situationen ved at danse blues igennem deres elendighed.
Udgangspunktet er den frodige Tracy Turnblad med det imponerende franskbrødshår. Hun drømmer om at deltage i det populære tv-show The Corny Collins-show, hvor deltagerne ellers er af en noget anden karakter end Tracy. Der er meget mere at sige om handlingen, men det vil vi ikke, fordi den egentlig bare skal opleves selv, og da vi hader anmeldere, der spoiler det hele. Men vi vil dog løfte sløret og skrive så meget, at det er en veloplagt og velfortalt historie, der bærer sig selv hele vejen, og som er værd at tage med sig for alle.
Der er dog også små svagheder. Den største er, at det til tider kan være svært at forstå, hvad der bliver sunget og nogle gange også sagt. Det drukner til tider i utydelighed og fremdrift. Der var også lidt knassen med lydteknikken i starten. Koncertsalen er ikke et fantastisk sted at spille teater og musicals. Men okay så lad gå. The show must go on; og vi elsker det stadig.
Musikken swinger og den fungerer fantastisk sammen med sangene i ’Hairspray’. Det er musikken og sangene, der holder sammen på forestillingen, og det er svært ikke at blive fanget af det gennemmusikalske univers, hvor der er glæde og fart over feltet. Det smitter! Ikke alle steder sidder de mellemliggende ”spille-”/talescener imellem sangene helt i skabet, men det opvejes til fulde af musikken og sangene.
Det er svært at skulle fremhæve nogle skuespillere, fordi alle leverer nogle stærke karakterer, det er nemt at holde af, fordi de fremføres så troværdigt. Men særligt Martin Brygmann, Jesper Lohmann, Silas Holst, Johannes Nymark, Caroline Henderson, Jean Michel og Christian Damsgaard skinner på den scene. Der er humor, alvor, krop, stemme og kærlighed i deres arbejde.
Men Nanna Rossen må særligt fremhæves, fordi hun stråler igennem spillet med stor pondus, sikkerhed og hjertevarme. Hun fik fortjent aftenens største klapsalve og piften fra publikum. Og hun har helt ret: ”Jeg synes bare, at det er tåbeligt, at vi ikke kan danse sammen allesammen!
Tivoli og Thomas Langkjær Entertainment
Tivoli, Koncertsalen
Spiller indtil: 29. april 2016
Set d. 10. marts 2016
Fotos: Miklos Szabo
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.tivoli.dk/da/teater/2016/hairspray+-+the+broadway+musical/billetter
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod