Anmeldelse: Hairspray, Tivoli

Af Jonas Gudmand og Christian Skovgaard Hansen

 

Vi er vist mange, der er rigtig trætte af musicals, der er rigtig underholdende, men hvor der ikke rigtig er den store mening med galskaben. Og hvor er det dejligt, at ’Hairspray’ overhovedet ikke er sådan en musical.

 

Af en eller anden grund sad vi fra start af bevæget over det, som vi så. Det spillede nok ind, at vi på forhånd vidste, at hovedrollen Tracy Turnblad, spillet af Nanna Rossen, var blevet udvalgt efter en casting på ca. 300 piger, og at det igennem den var hendes første professionelle optræden. Men hun åbner ballet i musicalen og sikke et nærvær, charme og overskud, som denne unge kvinde udviser.

 

Hairspray  3/2016

 

Alle de medvirkende er så på og tilstede, og de synger fantastisk, de danser lækkert, og vi som publikum føler os trygge, når de tager os igennem historien.

Forestillingen er ikke alene højt humør og fest og farver. Den rummer også en række dybere emner. Det er så fint at opleve, hvordan det er forældrene, der er modstander af de unges drømme, og det så ikke bare er de unge, der gør noget ved drømmene. Nej, de får også sparket gang i udlevelsen af forældrenes drømme – de drømme, som de hele tiden har haft, men som de er bitre over aldrig blev til noget.

 

I forestillingen berøres det også, hvordan sorte og hvide bliver behandlet forskelligt – i dette tilfælde i Baltimore anno 1962. Tænk engang at vi i dagens Danmark har disse helt aktuelle emner: Forskellighed, forskelsbehandling og (manglen på?) farverighed og mangfoldighed. Der er det befriende at møde karakteren Seaweed, spillet af Jean Michel, der får det bedste ud af situationen ved at danse blues igennem deres elendighed.

 

Hairspray  3/2016

 

Udgangspunktet er den frodige Tracy Turnblad med det imponerende franskbrødshår. Hun drømmer om at deltage i det populære tv-show The Corny Collins-show, hvor deltagerne ellers er af en noget anden karakter end Tracy. Der er meget mere at sige om handlingen, men det vil vi ikke, fordi den egentlig bare skal opleves selv, og da vi hader anmeldere, der spoiler det hele. Men vi vil dog løfte sløret og skrive så meget, at det er en veloplagt og velfortalt historie, der bærer sig selv hele vejen, og som er værd at tage med sig for alle.

 

Der er dog også små svagheder. Den største er, at det til tider kan være svært at forstå, hvad der bliver sunget og nogle gange også sagt. Det drukner til tider i utydelighed og fremdrift. Der var også lidt knassen med lydteknikken i starten. Koncertsalen er ikke et fantastisk sted at spille teater og musicals. Men okay så lad gå. The show must go on; og vi elsker det stadig.

 

Hairspray  3/2016

 

Musikken swinger og den fungerer fantastisk sammen med sangene i ’Hairspray’. Det er musikken og sangene, der holder sammen på forestillingen, og det er svært ikke at blive fanget af det gennemmusikalske univers, hvor der er glæde og fart over feltet. Det smitter! Ikke alle steder sidder de mellemliggende ”spille-”/talescener imellem sangene helt i skabet, men det opvejes til fulde af musikken og sangene.

 

Hairspray  3/2016

 

Det er svært at skulle fremhæve nogle skuespillere, fordi alle leverer nogle stærke karakterer, det er nemt at holde af, fordi de fremføres så troværdigt. Men særligt Martin Brygmann, Jesper Lohmann, Silas Holst, Johannes Nymark, Caroline Henderson, Jean Michel og Christian Damsgaard skinner på den scene. Der er humor, alvor, krop, stemme og kærlighed i deres arbejde.

 

Men Nanna Rossen må særligt fremhæves, fordi hun stråler igennem spillet med stor pondus, sikkerhed og hjertevarme. Hun fik fortjent aftenens største klapsalve og piften fra publikum. Og hun har helt ret: ”Jeg synes bare, at det er tåbeligt, at vi ikke kan danse sammen allesammen!

 

 

 

Tivoli og Thomas Langkjær Entertainment

Tivoli, Koncertsalen

 

Spiller indtil: 29. april 2016

 

Set d. 10. marts 2016

Fotos: Miklos Szabo

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.tivoli.dk/da/teater/2016/hairspray+-+the+broadway+musical/billetter

 

 

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

 

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Sindssyge Kælling, Bremen Teater

Af Emilie Lykke Hartz   Der hersker ingen tvivl om, at salen domineres af ...

Anmeldelse: Danmarkshistorien, Bellevue Teatret

Af Jonas Gudmand   Bellevue Teatret inviterer til en original idé, hvor vi skal ...

Anmeldelse: Othello, Det Kongelige Teater

Af Rose Himmelstrup Hansen   Kan William Sharespeares eminente jalousidrama virkelig moderniseres? Ja, det ...

Anmeldelse: Hvem har æren?, Odense Teater

Af Emil Veber Rasmussen   Som fire stolte haner sidder de i hver deres ...

Anmeldelse: To, Aarhus Teater (Opgang2 Turnéteater)

Af Anne Sophie Parsons En stille og spejlblank sø. To unge mænd står og ...

Anmeldelse: West Side Story, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Aalborg Teater)

Af Lise Barslev   Kærlighed, længsel, sorg, intensitet, respekt og passion er store følelser ...