Anmeldelse: Hamlet, Kronborg (HamletScenen i samarbejde med London Toast Theatre)

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Der er ikke så meget nyt under solen, når Shakespeares ’Hamlet’ spiller under åben himmel på årets ”Shakespeare Festival”. Skuespillerne, og i særdeleshed Cyron Melville som Hamlet, har dog godt fat i Shakespeares excellente sprog, og de redder forestillingen hjem med deres store energi og vilje.

Hvert år i august præsenterer HamletScenen ”Shakespeare Festival” med friluftsteater på Kronborg Slot. I samarbejdet med London Toast Theatre indvies i år den splinternye scene, som er bygget henover slottes sydvendte voldgrav, med en nyproduceret ’Hamlet’-forestilling.

Hamlet2017_Kristian-Granqvist_045 [1600x1200]
Foto: Kristian Granqvist
Med forbehold for det evigt lunefulde danske vejr er den nye scene overdækket, hvilket allerede viste sig som en god investering på premiereaftenen, hvor det stod ned i stænger. Humøret var dog højt under de farverige regnslag, og snart sad vi alle på publikumstribunen klar til at se bedrag, ulykkelig kærlighed og massemord.

Kender du ikke plottet i ”’Hamlet’, vil jeg råde dig til at læse et referat på nettet, da det er en lang og ret kompliceret affære. Denne forestilling er på engelsk, dog med danske overtekster (oversættelse af Niels Brunse). I alle fald er det godt at have læst op på historien hjemmefra.

Foto: Søren Meisner
Foto: Søren Meisner

Først på scenen ser vi Polonius, Kongens rådgiver, som tænder tre overvågningskameraer, der hænger ned fra loftet, og optager hvad der foregår på scenen. I hvert fald kan Hamlet, Opfelia og Horatio snart se optagelser fra overvågningskameraerne på deres mobiltelefoner. Det kan Kongen også, for han viser senere optagelser af Hamlet, der slår Polonius ihjel, til Polonius’ søn Laertes.

Men hov! Hvem overvåger så hvem? Og hvorfor står Kongen og smuglytter på Ofelia og Hamlets samtale bag slottets søjler, hvis han bare kan se og høre optagelserne fra overvågningskameraerne?

Foto: Søren Meisner
Foto: Søren Meisner

Forestillingens scenografi minder mest af alt om en ruin, men stenene er selvfølgelig attrapper, og det kan ses selv fra bagerste række. Et bagtæppe, som man kan mistænke for kun er blevet til for Polonius’ dødsscene, hænger ned og skærmer for udsynet til voldgraven og Kronborgs flotte murværk. På scenen pumpes, ved Ofelias druknescene, vand op på scenen til en lille vandpyt, men da de færreste kan drukne i en vandpyt, ender Ofelia da også med at tage en pose over hovedet for at blive kvalt. Med voldgravens dybe, mørke, truende vand på begge sider af scenen, fremstår vandpytten uvægerligt en smule tam, og den er da også i vejen resten af forestillingen.

Alt i alt leverer denne iscenesættelse af ’Hamlet’ hverken nye vinkler eller visuelle oplevelser til den så kendte fortælling. Skuespillerne er til gengæld så sprogligt dygtige, at de formår at give teksten liv og karakter. Især Cyron Melville står stærk med sin fremstilling af Hamlet som den ironiske, kropslige og humoristiske prins, hvis verden ramler sammen.

Foto: Søren Meisner
Foto: Søren Meisner

’Hamlet’ er et ”must see”, og nu har du muligheden for at se det på stedet, hvor Shakespeare oprindeligt forestillede sig, at dette drama udspillede sig. Så trods en del løse ender og et ikke så vellykket visuelt udtryk, kan jeg anbefale at tage hen og heppe på Hamlet i denne store produktion på årets ”Shakespeare Festival”.

 

HamletScenen i samarbejde med London Toast Theatre 

Kronværksbyen ved Kronborg Slot, Helsingør

Spilleperiode: 1.-19. august 2017

Set den: 1. august 2017

Foto: Kristian Granqvist og Søren Meisner

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://hamletscenen.dk/da/

  

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Helte, Edison (gæstespil af Glad Teater)

Af David Jørring, gæsteanmelder  En gruppe usandsynlige helte, med lige dele gode intentioner og ...

Anmeldelse: I love Dick, Husets Teater

Af Emil Samaras Eriksen Husets Teaters I love Dick er et velproduceret stykke fyldt ...

Anmeldelse: Nationen, Teatret Svalegangen (Mungo Park Kolding)

Af Anne Sophie Thingsted   2017 er året, hvor diskussionsforummet Nationen på Ekstrabladet.dk kan ...

Anmeldelse: Soldaten, Teatret Fair Play

Af Christian Skovgaard Hansen   Igennem de sidste mange år har Danmark været en ...

Anmeldelse: Aftryk, Aarhus Teater

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen JA! De har gjort det igen! Og de har ...

Anmeldelse: Pigen der legede med svovlstikkerne, Teater Får302 (gæstespil af Teater Vígdís)

Af Cathrine Engelberth Olsen, gæsteanmelder   ‘Pigen der legede med svovlstikkerne’ er en forestilling ...