Anmeldelse: Moliére – on the rocks, Teatret Slotsgården

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

Fredag aften bød på solskin og latter blandt det publikum, der overværede premieren på Teatret Slotsgårdens ’Moliére – on the rocks’. Da klokken slog 19.30 åbnede dørene til scenen, og skuespillerne var allerede i fuld gang.

Moliereontherocks1

Jeg kender ikke til mange af Moliéres stykker, hvilket, til min overraskelse, heller ikke gjorde noget. Instruktør, Jacob Moth-Poulsen, som selv er en del af skuespillertruppen startede med at fortælle publikum, hvordan forestillingen er opbygget; forskellige scener fra Moliéres stykker samlet til ét stykke, med hjælp fra biografen om Moliére skrevet af Jacques Berg. Strukturen fungerede godt, selvom det var en anderledes opbygning. Det føltes som om, at der var små opsamlinger efter hver scene, hvilket skabte en rød tråd fra mellem scenerne og fortællingen om Moliéres liv.

Scenerummet danner ramme for, hvad der skal ligne en havefest. Lyskæder, grillmad, vin og øl er, hvad der møder os på scenen. Ved første øjekast kan det virke som et pudsigt valg, men når én, i dette tilfælde Moliére, skal fejres, hører der fest til. Der gik lidt tid, før jeg selv fik koblet scenografien sammen med forestillingen, men scenetekniker Simon Twisttman Jørgensen har fundet en rigtig god løsning, for hvad der ville danne de perfekte rammer for netop denne forestilling.

Kostumerne af Sophie Reble er en ting for sig – men én ting er sikkert, de passer til de skæve karakterer og er et godt mix af gammel og ny tid, ligesom resten af forestillingen.

Moliereontherocks3

Et par gange forlader skuespillerne deres roller og taler direkte til publikum, endda nogen gange med publikum. Her fortæller de om forskellige stadier i Moliéres liv; hans kærlighedsliv, men også omkring hans død. Uden en tydelig afrunding på disse små ”fortællinger” tages der hul på en ny scene. Disse skift fungerer rigtig godt for skuespillerne, hvilket også får det til at fungere godt hos publikum, da man hele tiden følte sig guidet gennem stykket og ikke efterladt ved sidste scene.

Jeg er ikke på noget tidspunkt i tvivl om, hvornår skuespillere har skiftet til en ny rolle, da de er dybt inde i deres replikker. Derudover støder vi på flere forskellige accenter fra de enkelte skuespillere, hvilket også har positiv effekt på rolleskiftene. Man er altså ikke et sekund i tvivl om, at folkene på scenen ved, hvad de laver, og at de er gode til det.

Moliereontherocks2

Generelt er der et rigtig godt sammenspil alle skuespillerne imellem. Specielt har Jacob Moth-Poulsen og Rebecca Rønde Kiilerich en scene sammen, hvor man mærker, at de supplerer hinanden ekstremt godt, og selve scenens udspil overraskede publikum udover det sædvanlige.

Det er alt fra kærlighed, vrede, råb og skrig til latter, madkamp og dans som denne havefest danner rammer for. Så har du lyst til at fejre komedieforfatteren Moliére, få dig en oplevelse under åben himmel og så endda med lidt musik og dans eller bare få en god teateroplevelse, så skynd dig forbi Teatret Slotsgården.

Teatret Slotsgården

Forestillingen spiller i Slotsgården ved Odense Slot, Nørregade 36-38, 5000 Odense C

Spilleperiode: 21. juli–19. august 2017