Anmeldelse: Helligtrekongersaften, Grønnegårds Teatret

Af Henriette Devantier

Grønnegård Teatret er noget helt særligt – stemningen, omgivelserne og deres repertoire. Det er år efter år som at træde ind i en lille sommerbobbel og til tider som at træde ind i en anden tidsalder. På programmet i år er Shakespeares komedie Helligtrekongersaften fra 1602. Men på trods af, at komedien er over firehundrede år gammel, rammer den direkte ned i vores egen tids opfattelse og undersøgelse af køn, kærlighed og grænserne derimellem, som ikke lader sig begrænse af sociale normer.

Helligtrekongersaften er en romantisk forvekslingskomedie – om både rigtig, uforløst og misforstået kærlighed. Vi er i eventyrlandet Illyrien, hvor kærlighed regerer i alle dens forklædninger. Her skilles tvillingerne Viola og Sebastian ad efter et skæbnesvangert skibbrud ud for Illyriens kyster. Da Viola forklæder sig som mand starter intrigerne. Hvem får mon hvem, og vil forviklingerne løses? Handlingen kan umiddelbart virke kompleks, inden forestillingens begyndelse, men med tungen lige i munden og en portion indlevelse glider handlingen let i Grønnegård Teatrets opsætningen af Helligtrekongersaften.

Det er noget af en forviklingsrejse, publikum bliver taget med på. Ligeså komisk og betagende den er, hersker der ingen tvivl om Shakespeares egentlige budskab. Helligtrekongersaften handler om at finde sig selv i det ukendte, hvilket både indebærer overgangen fra barn til voksen samt at genkende kærligheden i dens mange forklædninger. Det at se andre, at blive set, mærke efter, få erfaring og til sidst vælge.

Det var en utrolig stærk gruppe af skuespillere, der indtog scenen denne sommeraften. Der var ikke én finger at sætte på de dygtige mennesker, som videreformidlede Shakespeares ord, og endda formåede at gøre dem relevante nu og her. Særligt begejstret var jeg for forestillingens hovedrolleindehaver Katrine Greis-Rosenthal, der tør siges at have sat sit spor i dansk scenekunst. Også Julie Agnete Vang og Ann Eleonora Jørgensen bidrog med noget særligt til forestillingen i rollerne som Olivia og Malvolia, der i denne opsætning spilles af en kvinde, men som normalt portrætteres af en mand. Den komiske trio Maria, Hr. Tobias Hikke og Hr. Andreas Blegnæb, spillet af Laura Bro, Asbjørn Krogh Nissen og Anton Hjejle, gik rent ind hos mig. De leverede Shakespeares udødelige komik, så publikum højlydt grinede scene efter scene. Derudover er det store navne som Troels Lyby og Niels Ellegaard, der pryder rollelisten.

Nicholas Nybros kostumer er heller ikke til at komme uden om i deres nærmest queeragtige fremtoning. Ved første øjekast synes jeg, de fremstod en anelse for poppede, men som forestillingen skred frem, begyndte jeg at holde mere og mere af dem. Med alt deres larm og farve gled de perfekt ind i eventyrlandet Illyrien som omgivelse, og forstærkede til tider komikken, der skete på scenen.

Det er instruktør Christoffer Berdal, der er ved roret som iscenesætter på Helligtrekongersaften, og det tør siges, at han har taget nogle modige beslutninger. Blandet andet valget om at lade Olivias hushovmester være en hushovmesterinde er klogt. Christoffer Berdal åbner således op for en større debat, end forestillingen i sig selv formår. Det er store spørgsmål, der bringes på banen.

Der rokkes ved de faste sociale normer om blandt andet kønsroller og hertil magtfordeling, der lægger hindringer i vejen for kærligheden, som af natur flyder frit og ikke lader sig binde – i hvert fald ikke af menneskeskabte grænser, om de så er sociale eller kønslige. Christoffer Berdal har formået at forny Helligtrekongersaften uden af miste ånden og essensen af stykket, og samtidig har han formået at gøre den rammende aktuel i dag.  

Grønnegårds Teatret

Designmuseum Danmarks Have, Bredgade 68, 1260 København K

Spilleperiode: 27. juni-24. august 2019

Forestillingen spiller dog ikke i perioden 8.-14. juli 2019

Set den 27. juni 2019

Fotos: Bjarne Stæhr

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Katrine Greis-Rosenthal, Troels Lyby, Julie Agnete Vang, Niels Ellegaard, Ann Eleonora Jørgensen, Laura Bro, Asbjørn Krogh Nissen, Anton Hjejle, Morten Hauch-Fausbøll, Henrik Lund og Søren Birch Plum

Iscenesættelse og bearbejdelse: Christoffer Berdal

Oversættelse: Niels Brunse

Scenografi: Peter Schultz

Kostumer: Nicholas Nybro

Varighed: 1 time og 40 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Footloose, Gorgerne

Af Mille Mikie Hansen   I en smukt belyst sal starter koret stærkt ud ...

Anmeldelse: Jorden rundt i 80 dage, Holbæk Teater

Af Diana Marckmann Hansen   Når man sidder en sensommeraften i Holbæk Museums gård, ...

Anmeldelse: American Spirit, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Aveny-T)

Af Michelle Holst Andersen, gæsteanmelder   Forestillingen er for dig der gerne vil ind ...

Anmeldelse: Når jeg bli’r gammel, Edison (C:NTACT)

Af Christian Skovgaard Hansen   Som C:TACT selv formulerer de, så ” formidler de ...