Anmeldelse: Hjørring Revyen 2019, Vendsyssel Teater (Hjørring Revyen)

Af Daniel Lassen

Hjørring Revyen 2019 kan prale af at være en af de mest musikalske revyer i hele landet. Ikke nok med at alle på skuespillerholdet kan synge røven ud af bukserne, så har revyen også et af de mest swingende revyorkestre, jeg har hørt længe. Direktør og kapelmester Henrik Baloo Andersen har fået samlet et stjernehold af skuespillere bestående af Trine Gadeberg, Preben Kristensen, Carsten Svendsen og Kasper Le Fevre. Med sådan et cast, kan det næsten ikke gå galt – og det gør det så sandelig heller ikke. 

Hjørring Revyen tør nemlig at skille sig ud fra mængden, og de har lavet en revy, der er væsentlig mere gakket og grænseoverskridende i deres humor end så mange andre store revyer. Revyen starter godt ud med et kort nummer med Trine og Preben, som spiller et gammelt ægtepar, der er trætte af alt det revyhysteri i byen. En snedig og gennemtænkt måde lige at få præsenteret de forskellige skuespillere på, inden revyen går ordenligt i gang med åbningen, hvor det desværre var en smule svært at høre, hvad de sang.

Ægteparret Trine Gadeberg og Kasper Le Fevre står for en stor del af teksterne i årets revy. De fleste af dem slipper de utrolig godt fra. Deres sans for at skrive mærker man især i et nummer som ”I min zoo”, hvor de har drejet pandaemnet, til at det denne gang er de andre dyr i zoo, der er træt af at blive overset til fordel for pandaerne. Godt tænkt, og dejligt at se et pandanummer, som er så anderledes end de andre. Samtidig er det også rart, at vi ikke får serveret de samme emner, som i mange af de andre revyer; vi får derfor hverken en Ghita Nørby, Britta Nielsen eller Kim Larsen her.

Første akt byder også på nummeret ”Det er så yndigt”, som er skrevet af Jan Svarrer. Her spiller Trine og Preben et ægtepar, der står foran spejlet, og er ved at gøre sig klar til fest, og imens kaster de om sig med spydigheder til hinanden. Det er på alle måder morsomt, og går på mange måder hen og bliver et af revyens bedste numre.     

Andet akt tager i den grad kegler, og præsenterer det ene gode nummer efter det andet. F.eks. fra Trine Gadeberg, som spiller en gammel kvinde, der prøver at få hjælp i borgerservice fra en meget stresset og knap så forstående Carsten Svendsen. Eller Kasper Le Fevre, der brillerer sig igennem en hel fortælling om Europas udvikling, hvor han selv spiller alle rollerne i fortællingen, lige fra svensker, englænder og tysker.

Men bedst af alt er og bliver Trine i ”Pelle – Det har jeg selv set”. En karakter af en lille dreng på 5 år, der fortæller om alle de grumme voksne ting, han enten har set eller hørt. Karakteren har Trine lavet en del gange før, men det er som om, at den bliver bedre og bedre rent tekstmæssigt for hver gang, man ser den.      

Den stilsikre Carsten Svendsen står desværre dårligst tekstmæssig. Til gengæld lader han virkelig mimikken komme til udtryk i mange af hans numre. Han forstår om nogen at få noget poesi i mimikken, og han får de små ting til at spille. 

Preben Kristensen må siges at være lidt af et scoop for revyen. Han er unik og gør det fremragende i sine forskellige karakterer, hvad end han spiller en stifter af et nyt racistisk parti, eller han spiller en irriteret påfugl. 

Det er tydeligt at mærke at holdet på scenen har en god kemi, og at de nyder at spille sammen. Instruktør Frede Gulbrandsen har dermed formået at skabe en dynamisk forestilling med en dejlig blanding af en moderne og klassisk revy. Kun et par enkelte numre står som halvsvage led i revyen, men med holdets energi og gejst glider det hele ned, og det ender med at være en helt igennem skøn aften.

Så alt i alt er Hjørring Revyen absolut hele køreturen værd. Tak til Hjørring for at turde at være anderledes.  Det kræver mod, men det lønner sig også, når det virker, og det gør det bestemt her!   

Hjørring Revyen 2019  

Vendsyssel Teater, Banegårdspladsen 4, 9800 Hjørring  

Spilleperiode: 15. juni-3. august 2019   

Set den 22. juni 2019

Fotos: Axel Søgaard 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.hjoerring-revyen.dk

Medvirkende: Trine Gadeberg, Preben Kristensen, Carsten Svendsen og Kasper Le Fevre

Instruktør: Frede Gulbrandsen

Koreograf: Peter Friis  

Kapelmester: Henrik Baloo Andersen

Scenograf og kostumier: Kirsten Brink    

Tekst og musik af: Kasper Le Fevre, Trine Gadeberg, Rasmus Søndergaard, Preben Kristensen, Henrik Baloo Andersen, Jacob Weble, Kjeld Torbjørn, Pernille Sørensen, Frede Gulbrandsen, Jan Svarre, Jørgen Bing, Søren Anker Madsen, Mei Oulund, Anders Hoff, Øyvind Rafto, Calle Hellevang-Larsen, Mozart, Schubert, Puccini, Michael Bevort og James Price  

Varighed: Ca. 2 time og 20 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Copenhagen Summer Dance, Dansk Danseteater

Af Mia Søndergaard P’Copenhagen Summer Dance’ er en danseforestilling i Politigårdens smukke rammer. Da ...

Anmeldelse: Cock/Bull, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen Se den, hvis du vil opleve ny dramatik, som sætter ...

Anmeldelse: Leonora Christina, ODEON (Odense Teater)

Af Emilie Elisabeth Bundgaard Leonora Christina var datter af Christian 4. Hun var gift ...

Anmeldelse: Revisoren, Nørrebro Teater

Af Eva Gudmand   ”Det er ikke godt! Det er ganske enkelt dårligt nyt ...