Anmeldelse (re-anmeldelse): Prinsen af Egypten, Det Kongelige Teater (Fredericia Teater)

Af Christian Skovgaard Hansen

Fredericia Teaters danske musicalversion af DreamWorks’ tegnefilm Prinsen af Egypten er nu rykket ind på Det Kongelige Teaters Gamle Scene. Forestillingen har fået en visuel makeover, så den passer til dette andet scenerum – og det fungerer fantastisk!

Fortællingen og dens temaer er de samme. Vi følger stadig Moses – fra hans fødsel, gennem hans barndom, som prins af Egypten, og endelig til hans skæbne: At lede de hebraiske slaver ud af Egypten, som man kender det fra Bibelens Anden Mosebog. Historien ligger langt fra nutiden, men dens temaer og følelser er stadig (evig)aktuelle. Tro, broderskab, drømme, frihed og hvor langt man vil gå for at opnå noget, man ønsker sig brændende, er universelle emner.

Også størstedelen af castet er det samme som i Fredericia. Diluckshan Jeyaratnam er stadig Moses, og han spiller rollen eminent. Han er ikke blevet dårligere siden Fredericia – snarere det modsatte! Han kan både spille skuespil og synge, så hårene rejser sig. Det er de store følelser, der er på spil, og Jeyaratnam giver os alle Moses’ facetter suværent.

Lars Mølsted spiller Moses storebror Ramses. Han giver os en mere menneskelige Ramses, end forlægget lægger op til. Han er måske ikke helt farlig og usympatisk, som han burde/skulle være, men man mærker hans fortvivlelse, og han har en fantastisk stemme også. Det virker dog desværre ikke til, at han på denne repremiereaften er helt i hopla endnu, men mon ikke, at han de næste dage får spillet sig varm; han plejer jo at kunne levere en formidabel indsats, hvilket vi blandt andet så i ”Klokkeren fra Notre Dame”! Samspillet mellem Diluckshan Jeyaratnam og Lars Mølsted er til gengæld stærkt. De to bakkes stadig op af et stort og flot ensemble, som leverer varen.

Den helt store ændring ved forestillingen er scenografien. Visuelt er forestillingen blevet endnu flottere, og særligt tilpasningen og brugen af videoskærmene, som efterhånden er blevet en del af Fredericia Teaters musicalvaremærke, har fået et stort løft. Den er blevet meget mere helstøbt og nærværende, og det føles som om, at vi sidder midt i fortællingen. Den visuelle ramme er derfor en fryd for øjet, og den fungerer perfekt til fortællingen.

Et generelt veloplagt hold, et bedre flow i fortællingen og ikke mindst en fantastsisk ny scenografi gør, at forestillingen kommer helt i mål denne gang. Både tekst- og sangmæssigt og musikalsk er det også et flot genhør, selvom det desværre til tider kan være lidt svært at høre alt, hvad der synges, gennem det musikalske brus.

Prinsen af Egypten er derfor nu blevet – særligt visuelt – endnu flottere, hvor den er rykket ind på Det Kongelige Teaters Gamle Scene. Så trods sommervarmen og find i teatersalens mørke! 

Du kan læse vores oprindelige anmeldelse af den danske version af forestillingen her og af den engelske version her.

Fredericia Teater

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv, København K

Spilleperiode: 21. juni-21. juli 2019

Set den 21. juni 2019

Fotos: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Diluckshan Jeyaratnam, Lars Mølsted, Nadia Abraham, Kristine Yde, Silke Biranell, Samira Alm, Anne Fuglsig, Christoffer Lund Skov, Søren Bech-Madsen, Mads M. Nielsen, Runi Lewerissa m.fl.

Komponist og tekstforfatter: Stephen Schwartz

Manuskript: Philip LaZebnik

Koreograf: Lynne Kurdziel Formato

Resident director: Bjørg Gamst

Kapelmester: Thomas Bay

Scenograf: Kevin Depinet

Lyddesign: Tim Høyer

Lysdesign: Mike Holm

LED-programmør: Martin Jensen

LED-design: Ja Film

Musical Supervisor: Dominick Amendum

Koreografassistent: Kim Ace Nielsen

Orchestrator: August Eriksmoen

Dansk oversættelse: Mads Æbeløe Nielsen og Bjørg Gamst

Varighed: Ca. 2 timer og 40 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lyst, Østerbro Teater, Republique

Af Ea Melissa Christiansen   Det kvindelige kønsorgan har været et kæmpe tabubelagt, men ...

Anmeldelse: Chicago, Det Ny Teater

Af Jonas Lehmann Rasmussen   Okay, lad det være sagt fra start: Jeg er ...

Anmeldelse: Kameliadamen, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier I efteråret 2014 fik jeg åbnet min verden, horisont og følelsesregister. ...

Anmeldelse: Tre søstre, Teater Momentum og Den Danske Scenekunstskole, Odense

Af Thormod S. Kamban Det unge afgangshold fra Den Danske Scenekunstskole drister sig ud ...

Spotlight: Mungo Park, Allerød

Af Christian Skovgaard Hansen Fokus på Nordsjællands scene i Allerød. Denne gangs ’Spotlight’ er ...

Anmeldelse: Det Springende Punkt, Teatret ved Sorte Hest

Af Jonas Gudmand  Forestillingen er for dig, der vil opleve en tidløs skuespillerinde som ...