Anmeldelse: Hübberiet 1 (2022), Det Kongelige Teater
Af Henriette Devantier
Det tilbagevendende koncept Hübberiet løber af stablen disse dage på Gamle Scene. Forestillingen byder på en balletaften stykket sammen af balletmester Nikolaj Hübbe. Denne sæsons Hübberiet 1 hylder Det Kongelige Teaters balletskole, som sidste år fyldte 250 år. Det fejres i år med en let forsinkelse grundet corona. Hübberiet 1 er en hyldest til institutionen og til alle de mennesker, der har været med til at skabe og videreudvikle den.
Vi bliver præsenteret for nedslag i balletskolens historie af ballethistoriker Erik Aschengreen. Han fremhævede året 1748, hvor Det Kongelige Teater på Kongens Nytorv i København indviedes. I 1771 etablerede Pierre Laurent balletskolen, og i 1847 omstrukturerede Bournonville balletskolen, så elever blev opdelt i klasser – én klasse for børn og én for voksne. Siden hen formede balletskolen sig til den, vi kender i dag, hvor børnene både træner ballet og går i skole. Satellitskoler og talentcentre er siden blevet oprettet forskellige steder i landet, og som det nyeste tiltag fra 2014 tilbydes aspiranterne en sideløbende gymnasial uddannelse.
Konceptet er, som vi kender det, fra tidligere opsætninger af Hübberiet. Publikum sætter sig i teatersæderne og bliver en del af en eksperimentel legeplads på scenen. Programmet rummer både mere og mindre færdige danseindslag danset af balletskolens forskellige årgange, og gæstetalere, der fortæller om alt fra ballet til børns trivsel. Der bliver tegnet et billede af en balletskole, hvor det hele fungerer – til tider bliver det lidt for poleret, selvforherligende og en tand for meget ”ananas i egen juice”, men jeg er ikke i tvivl om, at børnene trives på den lille skole, der rummer omtrent 150 elever fordelt på de forskellige årgange.
Første punkt på aftenens program var et uddrag fra ”Nøddeknækkeren”, hvor de yngste elever fik lov at vise, hvad de kan i rollen som engle. Fulgt godt på vej af solist Astrid Elbo som Sukkerfeen, smeltede de hjerter, og spændingen og benovelsen over at stå på den store scene lyste ud af dem!
Forestillingen avancerede og accelererede niveaumæssigt. Efterfølgende oplevede vi de mellemste klasser vise et uddrag af denne sæsons børneballet ”Dansefeber”. Endeligt nåede vi til Aspiranterne, der indtog scenen under ledelse af balletskoleleder Thomas Lund. Publikum blev lukket ind bag scenetæppet og overværerede Thomas Lund give sin store viden om Bournonville-stilen videre til morgendagens stjerner. Aspiranterne fremførte efterfølgende ”Ballebile” fra Napolis første akt af August Bournonville og det nye værk ”Tribute 250” skabt til dagens anledning af deres instruktør Linda Hindberg.
Og lige netop Aspiranterne blev aftenens højdepunkt. De viste, at der endnu er håb for dansk ballets fremtid. Det er mange årgange siden, man har oplevet et så flot og skarpt niveau hos Aspiranterne, som de viste ved aftenens Hübberiet.
Et af forestillingens ”taleindslag” var en samtale om talentudvikling og trivsel mellem administrativ leder Charlotte Falkentoft og familievejleder Lola Jensen med Nikolaj Hübbe som interviewer. Samtalen fungerede som en manifestation af de udviklede pædagogiske principper, som balletskolen efterlever. Kæft, trit og retning er forsvundet til fordel for retning og glæde, som de pointerede. Samtalen blev en tand for polereret, men der hersker ingen tvivl om, at man hellere vil være balletbarn anno 2022 end anno 1771.
Jeg drog mod Det Kongelige Teater denne aften med en forventning om, at Hübberiet 1 kunne gå to veje. Enten ville vi opleve en forestillingen, der mere mindede om et afdansningsbal til ære for elevernes forældre, eller som det heldigvis var tilfældet en opsætning, der var rettet mod et bredere udenforstående publikum. Konceptet var stærkt, rigt på vidensformidling og med en tilpas fordeling af tale- og danseindslag, der i fin sammenhæng fulgtes ad.
Hübberiet 1 levede op til sine forgængere, og viste os, at der er nye stjernefrø på vej i dansk ballet. Publikum fik lov at nyde en let tilgængelig forestilling med et stærkt udpluk af dans, mens vi blev samtidig taget i hånden og ført gennem en historisk rejse for balletskolen. Tillykke til Det Kongelige Teaters balletskole, der har eksisteret i et kvart årtusinde! Det kan man ikke være andet end stolt af.
Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K
Spilleperiode: 9. og 12. marts 2022
Set den 9. marts 2022
Foto: Camilla Winther
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20212022/ballet/hubberiet-1
Medvirkende: Nikolaj Hübbe, elever fra Det Kongelige Teaters Balletskole, Astrid Elbo, Thomas Lund, Erik Aschengreen, Lola Jensen, Charlotte Falkentoft, Sebastian Haynes m.fl.
Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. en pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod