Anmeldelse: Hübberiet 2 – 2022, Det Kongelige Teater

Anmeldelse: Hübberiet 2 – 2022, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

Hübberiet lukker og slukker med denne sidste omgang. Der ses tilbage på de 12 år, hvor denne dansende legeplads med højt til loftet har udfordret det danske balletpublikum. Man undrer sig over, hvorfor denne populære forestillingsrække ophører, men man kan kun gisne om, at der er nye tider på vej for Den Kongelige Ballet.

Hvert ”Hübberi” har et tema, der danner ramme for en aften med eksperter, underholdning og god ballet. Denne aften præsenterede et mere alsidigt program end vanligt. Temaet, der var ”Fortid – fremtid”, dannede ramme for en hyldest til konceptet, og den røde tråd gennem forestillingen var da også Hübberiet som koncept, og de berøringsflader konceptet har haft. Der blev set tilbage, set indad og udad og set mod fremtiden, som også synes lovende.

På programmet var blandt andet videnskabsjournalist Lone Frank, der kontroversielt kunne fortælle om, hvordan en stor del af vores personlighed er bundet op på vores biologi og genetik, og om hvordan vores kulturelle smag er indlejret i DNA’en.

Dernæst oplevede vi et uddrag af ”Don Quixote” danset af Wilma Giglio og Ryan Tomash, der repræsenterede nutidsaspektet i spektret mellem fortid og fremtid, i og med at denne store klassiker af en ballet er aktuel disse dage på Gamle Scene. Indslaget var indrettet som en træningssituation på scenen, som Hübberiet er så kendt for. Der skabes et lille glughul for publikum ind i en kunstnerisk legeplads.

Anden akt var primært helliget fremtiden med en enkelt afstikker til fortiden i form af en (måske lidt for lang) film, der viste uddrag af tidligere ”Hübberi”’er. Vi oplevede en flot pas de deux udarbejdet af korpsdanser Matteo di Loreto, som deltager i teatrets nye projekt ”Koreorama”. Projektet underviser og former nye koreografer, der kan bruge de nyerhvervede evner i fremtiden. Aftenen afsluttedes med smugkig på Gregory Deans nye ballet ”Gotta Dance”, som er på programmet næste sæson. Endnu engang tog publikum del i en træningssituation på scenen styret af Dean selv og danset af Holly Dorger, Sebastian Pico Haynes og Guilherme de Menezes.

Aftenens uformelle og intime stemning kulminerede, da balletmester Nikolaj Hübbe i anden akt holdt en hyldesttale til Hübberiet som koncept. Som vi efterhånden kender det så godt fra diverse coronapressemøder, var der en tolk til stede. Herfra rækker sammenligningen til de lødige coronatolke dog ikke længere. Simultant med Hübbes tale blev der fagtet, danset og stået på hovedet for at mime Hübbes ord på sjoveste vis. Det indkapslede netop Hübberiet på den dejligste måde, for konceptet rummer både det seriøse og dybe stof samtidig med, at der er plads til at grine højlydt og blot lade sig underholde.

Jeg tør godt gætte på, at enhver, der har købt billet til Hübberiet gennem årene med forventningen om, at finkultur er svært tilgængeligt, har oplevet, at den tvivl er blevet gjort til skamme. Jeg vil savne denne eksperimenterende danselegeplads, som har gjort så meget godt for dansk ballet og for at indlemme nye publikummer i danseuniverset.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 17. og 18. maj 2022

Set den 17. maj 2022

Foto: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20212022/ballet/hubberiet-2

Medvirkende: Nikolaj Hübbe, Jennifer Wagstaff, Vincert Vernal, Jonathan Chmelensky, Lone Frank, Sebastian Pico Haynes, Per Helge Sørensen, Wilma Giglio, Ryan Tomash, Svea S, Gregory Dean, Holly Dorger, Guilherme de Menezes m.fl.
Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. en pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *