Anmeldelse: Hvad tænker en murer – egentlig?, Teatret Svalegangen (Mads Nørby)

Af Anne Sophie Parsons

En prægtig villa, som skal bygges og restaureres. Der er brug for en murers kærlige, ru hånd – og ikke kun i bygningens øjemed, men også i soveværelsets, når bygherrerinden sender ham flirtende blikke… Ex-murer og skuespiller Mads Nørby er den kreative donkraft bag den seneste forestilling Hvad tænker en murer – egentlig?, som begiver sig ind i murerens univers og alt, hvad der hedder bryster, bajer og bygningskonstruktioner i denne kontekst.

Forestillingen Hvad tænker en murer – egentlig? er et nostalgiske tilbageblik på byggebranchens storhedstid; fra 70’erne, hvor uarbejdsomme personager mere eller mindre tilfældigt endte med at finde stolthed i at udføre et stykke praktisk arbejde til fulde og fra en tid, hvor murere helt konkret byggede huse helt op fra grunden, bliver meningen omkring vigtigheden af erhvervet opsummeret tydeligt og klart fra murer-Mads i sit smudsede arbejdstøj.

Snarere end at have et decideret plot – den belejlige affære med bygherrerinden kryber langsomt afsted i monologen, før den når sin forudsigelige konklusion med lagengymnastik – består stykket af en monolog fremført af skuespiller Mads Nørby, som bærer hele foretagendet med et glimt i øjet – som instruktør, tekstforfatter og scenograf (og også i rollen som byggeherrens hustru selv!). Sammen med violinist Catrin Haass Svendensen, der akkompagnerer med underlægningsmusik til de forskellige situationer, er der kun to personer, der indtager scenen i løbet af forestillingen.


Scenografisk er det en minimalistisk scene, som er sat op, der fungerer fint i sin afpillede fremtoning med et kæmpe, ophængt plastikdække, som byggegrund, hvor mørtel, sorte plastikspande og en skovel står parate til at blive brugt til det hårde konstruktionsarbejde.

Med det sagt, føles det som om Hvad tænker en murer – egentlig? mangler et teatralsk bid, så at sige. Det fremstår tydeligt, at karakteren murer-Mads ikke skal tages alvorligt, og at præmissen for stykket hviler på de kendte karikerede portrætteringer af mureren som personlighedstype, men dermed føles savnet over reflektioner over selve dette punkt også endu mere fremhævet – også i selve sine humoristiske og satiriske betragtninger, der er er rygradden i forestillingen.

I disse MeToo-tider, var det iøjenfaldende, at der ikke faldt kommentarer i forhold til spørgsmålet omkring – ikke kun hvad en murer er og ikke er – men i lige så høj grad hvad en ”rigtig” mand er, givet branchens stereotypiske syn på kønsroller. Sagt anderledes: Hvad vitterligt tænker (og føler, ikke mindst!) en murer, er hvad man som tilskuer gerne ville have hørt endnu mere om, som desværre blev skøjtet over, til fordel for jokes baseret på jargon og falden-på-halen-komik.

Mere indsigt og funderinger omkring livet som murer i disse tider, hvor spørgsmålstegn ved kønsroller og præstationssamfundet kan virke overvældende, ville have klædt forestillingen og givet den mere tand, da emnet i sig selv har muligheder for at blive belyst fra adskillige tankefunderet vinkler.

Teaterstykket har dog sin helt egen charme, som var tydelig at høre på det resterende publikum; muntre tilråb og store latterudbrud fandt sted op til flere gange blandt et publikum, der tydeligt kunne genkende deres eget univers i præsentationen på scenen. Forestilingens store styrke bestod også i dette faktum, kunne man fristes til at pointere: Repræsentation af mindre belyste fagområder i et kunstnerisk regi er med til at styrke alsidigheden og indsigten i forskellige liv – og lige her specifikt i en murers følelsesliv.

Mads Nørby

Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 4.-8. februar 2020 på Teatret Svalegangen

Set den 6. februar 2020

Foto: Teatret Svalegangen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.svalegangen.dk/events/gaesteforestillinger/2019-2020/hvad-taenker-en-murer-egentlig/

Medvirkende: Mads Nørby og Catrin Haass Svendsen (violin)

Tekst: Mads Nørby

Instruktion: Mads M. Nielsen og Mads Nørby

Scenografi: Mads Nørby

Musik: Morten Nørby, Luigi Boccerini, Kenny Baker, Jules Massenet, Catrin Haass Svendesen

Lys: Jens Poulsen

Varighed: Ca. 60 min. uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Tremmer, Musicalteatret

Af Eva Gudmand   Alle er de endt i fængslet for noget forskelligt; én ...

Anmeldelse: Wallmans Entourage, Wallmans, Cirkusbygningen

Af Sofie Riis Endahl   Det lilla lys bader den enorme Cirkusbygning. Lyden af ...

Anmeldelse: John Lennon er død, Teater V

Af Emil Møller Christensen   ”Exit” står der med rød neon over elevatordøren i ...