Anmeldelse: Hvem er det, der banker?, Forsøgsstationen (Det Olske Orkester)
Af Xenia Winther
Forestillingen Hvem er det, der banker? tager udgangspunkt i et Støt Afrika-show – sådan et show, vi alle kender; live tv, stort publikum, flotte kjoler og penge, der ruller ind til nødhjælpen i Afrika. Karakteren Liv er ufrivilligt kommet med i showet – hun har ”liket” projektet, som de selv kalder det – mere får vi ikke at vide. Hun er nu hovedpersonen i et virtuelt spil, hvor hun skal finde ”Afrikas stjerne”, så hun kan vinde en masse penge til Afrikas nødhjælp.
Forestillingen er absurd og har en stærk sarkasme, som jeg rigtig godt kan lide. Det gør bl.a., at jeg hopper med på præmissen om, at Liv kan ved at ”like” komme til at tilmelde sig et tv program, og præmissen om, at hun er inde i et virtuelt spil, hvor hun møder mennesker og får udfordringer. Absurditeten virker især også, når den fremstiller virkelighedens absurditeter – for det er virkelig absurd at hjælpe u-lande, ved at lave et stort, glamourøst og dyrt tv-show.
Det er virkelig også en visuelt flot forestilling i Jeppe Lawaetz’ scenografi og lysdesign. Gulvet bliver godt udnyttet af virkningsfulde fysiske sekvenser samt billeder og lys – der fungere som scenografi, om det så skal foregå i havet, ved stranden eller inde i et spil.
Skuespillerne gør et godt job i at gøre karaktererne tydelige, og få mig til at forstå, hvor forestillingen skal hen. Det er nogle simple og lige til karakterer, som ikke har voldsomt meget at byde på – men til gengæld er absurde og dermed forstærker historien og emnet. Men jeg behøver ikke mere, end hvad de giver, for Hvem er det, der banker? handler ikke om karaktererne, men om emnet. Karaktererne er der til at løfte historien og tydeliggøre den.
Umiddelbart ved første scene, hvor Liv finder ud af, at hun er med i showet, har jeg en forventning om, hvad jeg skal til at se – en forestilling, hvor jeg skal skamme mig over at sende penge til velgørenhed, hvor jeg så til gengæld kan vinde en bil. Er jeg virkelig et godt menneske? Skal jeg spørge mig selv. Men jeg blev positivt overrasket, da forestillingen graver dybere.
Hvem er det, der banker? går i dybden med, hvad Danmark og Europa har foretaget sig i Afrika – og det er ikke kønt. Langt hen af vejen var jeg med og forstod, at det er totalt absurd at have ødelagt, skabt kaos i flere lande og gjort dem til ofre, for bagefter at komme tilbage og være helten og den glade giver. Men hen mod slutningen bliver jeg tabt i alt for meget råb og endnu mere kaos.
Hjælper Danmark og Europa overhovedet Afrika? Det er det spørgsmål, der runger i mig, da jeg går ud fra teatersalen. Det er jo ikke mere end hundred år siden, at vi havde kolonier og slaver i Afrika.
Men også en lettere forvirring runger i mig. For ja, nu ved vi alle sammen, hvem det er, der banker. Det er flygtninge og lande, der har brug for vores hjælp. Det beskriver forestillingen fint, den beskriver også rigtig godt, hvor kompliceret det er – taget Danmarks og Europas historie i betragtning. Men på den måde kommer forestillingen til at handle mere om Danmark end u-lande og flygtninge.
Selv har jeg hverken set ”Sukker” eller ”Salt”, som er de to første dele af Det Olske Orkesters trilogi ”En nations selvhad – Danmark mellem skam og selvovervurdering” – måske havde jeg forstået mere, hvis jeg havde set dem. Jeg vil i hvert fald gribe chance, hvis det bliver muligt. Men med denne titlen på trilogien, så giver det god mening, at det handler om Danmark frem for alt andet, men måske gør forestillingen så netop det, som de kritiserer Danmark for – at være mere optaget af sig selv.
Det Olske Orkester
Forsøgsstationen, Sønder Boulevard 81, 1720 København V
Spilleperiode: 10. november-21. november 2020
Spiller også på Falkonergårdens Gymnasium på Frederiksberg den 23.-24. november 2020
Set den 13. november 2020
Fotos: Øyvind Kirchhoff
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Angelina Watson, Øyvind Kirchhoff, Mireia Serra, Ditte Laumann, Morten Klode og Sofie Ebbesen Nielsen
Scenograf: Jeppe Lawaetz
Lysdesigner: Jeppe Lawaetz
Kostumedesigner: Signe Beckmann
Lyddesigner: Jonas Jørgensen
Dramatiker og forfatter: Lotte Faarup
Varighed: Ca. 1 time 30 min uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod