Anmeldelse: Into the woods, Tivoli (Heltemus)

Heltemus’ musical Into the woods havde premiere i Glassalen i Tivoli i 2017. Nu er den tilbage igen samme sted. Dengang var vi begejstrede, og vores anmeldelse fra dengang kan læses her. Den begejstring gælder stadig, og forestillingen er stadig en fantastisk musical, som næsten virker endnu bedre denne gang.

Der er ikke rørt ved manuskriptet. Der var engang… Omdrejningspunktet er stadig brødrene Grimms mange eventyr. Vi møder eventyrernes mange karakterer fra blandt andet Rødhætte, Askepot, Rapunzel og Jack og bønnestagen. De er stadig i deres roller, men sammenhængen er ny, hvor de mange eventyr flettes sammen til én samlet historie, som både viser os, at man kan, hvad man vil, og at alt kan ende godt, men også livet måske ikke er helt let, og at man til tider må ofre noget (eller nogen…) for, at alt går op i en højere enhed. Det hele holdes dog sammen af en fortæller, så vi hele tiden er med.

Historien er uforudsigelig, og man skal til tider holde tungen lige i munden for, at man kan holde styr på historien. James Lapines historie og Stephen Sondheims musik og sangtekster får glimrende liv i den danske oversættelse af Mads Æbelø Nielsen og Thomas Bay. Det hele samles i Peter Langdals stadig fine iscenesættelse.

Stig Rossen er denne gang fortælleren. Han styrer historien med hård hånd og et glimt øjet, og han synger med fin gennemslagskraft og autoritet, som fortællingens ramme. Julie Steincke er både skrap og skarp som heksen, der ved, hvad hun vil have. Mikkel Moltke Hvilsom er både sjov og charmerende som Jack, der uforvarende udløser nogle af historiens problemer, og Sara Gadborg er hans håndfaste mor, som forsøger at opretholde en vis orden. Eric Hallengren er både sød og sjov som den kære og stadig godmodige mælkehvide ko, Mælkehvid.

Joachim Knop, som igen er både ulv og Askepots prins, viser os stadig et stort musikalsk og komisk talent. Bagerparret, som er fortællingens omdrejningspunkt, spilles af Christian Lund og Silke Biranell. De er velsyngende og velspillende, og de har hver deres udfordringer, og de skiftes til at have benene på jorden! Ghita Nørby leverer med en vis grumhed stemme til den onde kæmpe(kone), hvis mand Jack har slået ihjel, og som hun nu kræver hævn for. Hele skuespillerholdet er også denne gang generelt meget talentfulde med fantastiske stemmer, og resten af holdet leverer også flotte præstationer.

Både scenografien og rekvisitterne af Benjamin la Cour og kostumerne af Karin Betzer er stadig fantastisk flot lavet. Scenen er bygget ud, så Glassalens orkesterpladser også er inddraget, hvilket giver fantastiske og overraskende muligheder, hvor hele scenerummet inddrages.

Orkestret under ledelse af Mikkel Gomard sidder rundt langs scenen og på den lille balkon, og de velspillende. Og det er rart, at de ikke er gemt væk, men at man for en gangs skyld kan se, at de er ligeværdige, nødvendige medvirkende.

Into the woods er samlet en fantastisk musical. Genopsætningen er stadig i særklasse, og det hele er velfungerende, hvor historie, medvirkende og liveorkstret går op i en større enhed. Forestillingen præsenteres med ordene: ”Skoven er dyb – og alt kan ske”. Og det gør det – men tag med på eventyret. Det er nemlig et fabelagtigt eventyr, som du ikke vil undvære!

Heltemus ApS

Tivoli, Glassalen, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 18. marts-23. april 2022

Set den 18. marts 2022

Medvirkende: Stig Rossen, Julie Steincke, Christian Lund, Silke Biranell, Maria Wichmann, Mikkel Moltke Hvilsom, Joachim Knop, Henrik Launbjerg, Sofie Amalie Kronborg Christensen, Sandra Elsfort, Hanne Uldal, Sara Gadborg, Mikkel Vadsholt, Anne Suppli, Astrid Højgaard Lundgreen, Caroline Gustafsson, Eric Hallengren, Thea Boel Gjerum, Helmer Solberg, Cathrine Kronborg Tøt og Jonas Suurballe Christensen samt stemme af Ghita Nørby

Iscenesættelse: Peter Langdal

Scenograf: Benjamin la Cour

Kapelmester: Mikkel Gomard