Anmeldelse: Jeg er her!, Aarhus Teater

Af Anne Sophie Parsons

Jeg er her! er en del af Aarhus Teaters koncept, UDFLUGTEN, hvor teatret udskifter de skrå brædder ud med mobile forestillinger på udvalgte steder i Århus’ byrum. Jeg er her! fokuserer på de marginaliserede hjemløse stemmer, som lever på gaden i Smilets By igennem en tankevækkende guidet audiowalk.


Allerede før at oplevelsen finder sted, er de vanlige teaterrammer erstattet med det århusianske byrum, da jeg finder hen til mødestedet i Bruns Galleri. Guiden er iklædt rød trøje og rød hue, for at skabe blikfang i menneskemylderet, og før vi begiver os ud på den 2 timer lange tur, iføres vi store headsets.

De skal vise sig at være hovedelementet i oplevelsen, da den audiobaserede indsigt i de hjemløses verden går igang: En ung kvindestemme toner frem i mine ører og instruktioner, samt informationer omkring at holde øje med guiden før vandreturen følger, før det mindre hold af deltagende publikumgængere træder ud af Århus Hovedbanegården og kommer rundt til parkeringskældre, Magasin, trappeopgange og Kulbroen, for blot at nævne få steder.

Koncept og bearbejdelse af Petrea Søe og Tine Voss Ilum af Jeg er her! består af en kombination af lydkunst, byvandring, iscenesættelse og dokumentarisme, som på sin helt egen måde skaber fokus på de hjemløses problematikker, mens at lyduniverset af Marie Koldkjær Højlund og Steffen Lundtoft er det bærende element for helhedsoplevelsen med  tilrettelagte, stemningsprægede musikspor til at akkompagnere de hjemløses fortællinger.

Lydsporet er således ikke kun et baggrundstæppe til Århus, mens man bevæger sig igennem kendte gader og stræder, men har også direkte forbindelse til lokationerne, som f.eks. en disintegrerende stemme og opbyggende lavere lyd-pitch følger i takt med nedstigningen på et par rulletrapper i Magasin.

Igennem de fem forskellige meget personlige beretninger fra nuværnede og tidligere hjemløse får man et direkte indblik i de baggrunde og valg, som har ført til deres livssituation; fra ældre mænd til unge kvinder i starten af 20’erne, fortæller de hver især om oplevelser med misrøgt, prostitution og misbrug, men også omkring fællesskab, sammenhold og samaritanske håndsrækkelser, der har gjort den store forskel for et hårdt liv uden et tag over hovedet.  

Jeg er her! er en forfriskende og engagerende alternativ teateroplevelse, hvor lydkunst og byrummet, som scenisk kulisse, kan blive aktiveret på en ny, men også meningsgivende måde; igennem  spotlyset på den udsatte gruppe, som hjemløse består af, pointerer Jeg er her! meget fint i sin titel og som helhedsoplevelse  den dobbeltsiddet følelse af at blive konfronteret med hjemløse – Jeg er her! disker på én gang op med intime og voldsomme fortællinger direkte fra de hjemløse selv, hvor deres eksistensgrundlag afkræver at blikket og øret hviler ved dem i et stykke tid – alt sammen opsummeret i det klare udråbstegn, som krølle på halen.

Ude i byen

Aarhus Teater, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 14.-27. september 2019

Set den 20. september 2019

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/tidligere-i-saeson-1920/jeg-er-her/

Medvirkende stemmer fra hjemløse og tidligere hjemløse

Koncept og bearbejdelse: Petrea Søe og Tine Voss Ilum

Iscenesættelse: Petrea Søe

Lydunivers: Marie Koldkjær Højlund og Steffen Lundtoft

Varighed: 2 timer uden pause

Jeg er her! præsenteres i tæt samarbejde med: Værestedet, SAND De hjemløses landsorganisation, Kirkens Korshær, Skraldecaféen, Blå Kors og Vor Frue Kirke

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Camille Clouds brevkasse, Mungo Park

Af Line Rolighed Camille Clouds brevkasse som teaterforestilling er varm, vittig og meget mærkværdig! ...

Anmeldelse: SMK Onsdag (med ballet), SMK og Det Kongelige Teater

Af Julius Gotthardt Møller   Note: Denne anmeldelse vedrører alene konceptet og forestillingen den ...

Re-anmeldelser under CPH STAGE 2017

Under CPH STAGE 2017 præsenteres både nye forestillinger og forestillinger, der har spillet før, ...

Anmeldelse: Pelle Erobreren, Østerbro Teater, Østre Gasværk Teater

Af Henriette Devantier   Pelle Erobreren markerer genåbningen af Østre Gasværk Teater, der nu ...

Anmeldelse: Askepot, Mastodonterne

Af Sofie Riis Endahl   Midt i Dyrehaven ligger verdens ældste forlystelsespark Bakken. Og ...