Anmeldelse: Jeppe på Bjerget, Vendsyssel Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Vendsyssel Teater har denne gang kastet sig over Ludvig Holbergs komedie Jeppe på Bjerget (eller ”Den forvandlede Bonde”) fra 1722. Titelfiguren, Jeppe, er fæstebonde i den fiktive landsby Bjerget. Hans liv er ikke en dans på roser – hans kone Nille er hård ved Jeppe, da han drikker alle deres penge op, hvorfor hun straffer ham med krabasken Mester Erik, og hun ligger i med degnen. Men i stedet for at prøve at løse disse problemer, fortrænger han dem og tyer til brændevinen hos Jakob Skomager.

Godsejeren, baronen, og hans beslutter sig derfor for at lave et eksperiment med Jeppe. En dag, hvor Jeppe sanseløs af druk falder i søvn, bærer de ham op i baronens seng og klæder ham i fine klæder. Da Jeppe vågner, er han nu herre, alt imens han spekulerer på, om han er kommet i himlen.

Dagen skrider frem, og Jeppe bliver som herre bliver mere og mere netop, som den type herrer, som han egentlig foragter. Det hele varer dog kun én dag, og da Jeppe falder i søvn – denne gang døddrukken af fin vin og ikke som sædvanligt brændevin – giver baronens folk ham igen hans eget tøj op og efterlader ham på møddingen.

Jeppe er tilbage i de vante rammer igen. Men eksperimentet med Jeppe er endnu ikke helt slut. Hans ”egne” – de andre tabere, som også kommer og drikker hos Jacob Skomager, håner ham også, og de er glade for, at det ikke er dem, ”der er blevet narret”. Spørgsmålet er nu, om han har lært noget? Har han forandret sig? Har hans omgivelser? Er Jeppe som forvandlet – eller er han stadig den samme? Jeppe er på mange måder symbolet på det sociale tilfælde, som til slut måske ikke er helt så håbløs endda, selvom alle andre tror sådan!

Ulver Skuli Abildgaard spiller hovedrollen som Jeppe, og han passer perfekt til den rolle. Hans skuespil er veloplagt, og han er sårbar og følsom som Jeppe, som egentlig er meget mere end en dranker og en taber. Abildgaard får også mennesket frem i Jeppe, så vi får et helt portræt af ham. Her er Jeppe ikke bare en komisk taber, men også et menneske, der har lidt og har noget, som tynger ham, i bagagen.

Holdet omkring gør det også godt. Linnea Voss reduceres ikke blot til karikatur, hvis eneste formål er at gøre grin med Jeppe og jagte ham med Mester Erik. Vi ser, at hun også er et menneske, som er fortvivlet og som inderst inde føler med Jeppe, men at hun ikke ved, hvordan hun skal hjælpe ham. Donald Andersen er lusket som Jakob Skomager, og selvom han er Jeppes ven, er han også hans fjende, som under facaden ikke lige frem hjælper Jeppe.

Jakob Højslev Jørgensen er skabet og arrogant som baronen, og Troels Kortegaard Ullerup og Jacob Weble er herlige som både baronens friske tjenere over mere eller mindre kvalificerede doktorer til advokater, som vil give alt for at finde deres sag, som naturligvis kan al deres latin – eller i hvert fald noget, der ligner…

Marianne Nilssons scenografi er enkelt, men effektfuld. Vendsyssel Teater fik for nogle siden deres nye fantastiske teater, hvori det blandt andet er muligt at indrette den store sal på en mængde forskellige måder. Vi sidder hele vejen rundt om scenen, således vi kan følge Jeppes kamp fra alle sider; en kamp, hvor det virker til, at netop alle er imod Jeppe.

Jeanette Binderup-Schultz’ koreografi gør, at skuespillerne bevæger sig ubesværet rundt på hele den runde scene. Henrik Baloo Andersen – klædt og sminket som Holberg selv… – viser os, at han kan andet end at stå for musikken til HjørringRevyen. Han leverer en fin underlægningsmusik, som er med til at sætte den rette tid og stemning.

Geir Sveass har bearbejdet og iscenesat forestillingen. Kløgtigt viser han os, at Jeppe på Bjerget er meget mere end en komedie. Historien om Jeppe er en komedie, men det er også en tragedie, hvor vi ser, hvorfor Jeppe er endt, som han er. Det starter som en folkelig komedie, hvor vi alle griner af Jeppe, men ender som en tragedie, hvor vi alle i stedet føler med Jeppe. Det er netop en forestilling med noget på hjerte! Sveass har samtidig givet komedien en fin update, som heldigvis stadig er tro mod historien, men som er gakker på sin helt egen måde.

I baronens ubekymrede leg med mennesket Jeppe og hos bifigurerne, herunder særligt hvor de doktorer tilkaldes for at tilse Jeppe, som tror han er syg, da han finder sig selv i baronens seng, ruller komikken, som er pjanket, men heldigvis aldrig plat, og latteren.

Men allerede tidligt viser alvoren sig. Sveass har valgt at lægge vægt på, hvorfor Jeppe egentlig er endt, som han er, og hvorfor han drikker – det er nemlig ikke (kun), fordi konen er efter ham; dette er i stedet reaktionen på det, da det er hendes måde at vise sin fortvivlelse. Jeppes problemer stikker dybere end, man lige aner på overfladen. Lægger man mærke til dialogen mellem Jeppe og Jakob Skomager hører vi om Jeppes tid som soldat; en tid, som har sat sig flere spor i ham, end han egentlig vil indrømme. Vi indser, at der kan være meget mere bag problemerne, end man umiddelbart ser, og at vi ikke nødvendigvis skal dømme på det første, ydre           indtryk.

Tragedien bliver total, da den hensynsløse mobning og afstandtagen viser sig. Det er ikke bare baronen og de højerestående folk, der kigger nedad. Det er ikke kun ”de andre”. Det viser også at være folk i Jeppes stand, hvor man skulle tro, at der var et vist sammenhold. Totalt udstødt, går Jeppe ud i mørket, og døren lukkes efter ham.

Spørgsmålet er, om vi så er blevet klogere – om vi i stedet for blot at grine ad folk som Jeppe, i stedet faktisk gør noget for dem. Vendsyssel Teater, Geir Sveass og særligt Ulver Skuli Abildgaard lykkes her med at skabe en Jeppe i Jeppe på Bjerget, som er meget mere end tomme komediekalorier; vi får en tragisk komedie, som giver noget tale om og tænke over på vej ud af mørket i teatersalen. Komikken og tragedien balancerer, og det klæder fortællingen, at tragedien her har fået en mere fremtrædende plads end ellers ofte set.

Vendsyssel Teater, Banegårdspladsen 4, 9800 Hjørring

Spilleperiode: 14. november-21. december 2019

Set den 14. november 2019

Fotos: Jacob Stage

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://vendsyssel-teater.dk/forestillinger/jeppe-paa-bjerget.aspx

Medvirkende: Ulver Skuli Abildgaard, Linnea Voss, Donald Andersen, Jakob Højlev Jørgensen, Max-Emil Nissen, Kristine Yde Eriksen, Jaocb Weble, Troels Kortegaard Ullerup, Hanne Laursen, Robin Haslund Buch og Henrik Baloo Andersen

Tekst: Ludvig Holberg

Bearbejdelse og instruktion: Geir Sveaass

Scenografi: Marianne Nilsson

Lysdesign: Anders Budolf Andersen

Musik: Henrik Baloo Andersen

Koreografi og staging: Jeanette Binderup-Schultz

Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Grounded, Teatret Svalegangen

Af Caroline Schrøder    På den skæve, kvadratiske scene sidder kvinden. Publikum kan ikke ...

Anmeldelse: Velcro, Makulator

Af Jacob Riegels   Æv. Det er ikke nemt at være anmelder når en ...

Anmeldelse: MØDRE, Folketeatret

Af Henriette Devantier   Jeg træder ind på Folketeatrets Snoreloft med min egen mor ...