Anmeldelse: Jersey Boys, Tivoli (Lion Musicals i samarbejde med Live Nation)

Anmeldelse: Jersey Boys, Tivoli (Lion Musicals i samarbejde med Live Nation)

Af Christian Skovgaard Hansen

I Lion Musicals nyeste musical får vi historien om rock ‘n’ roll-gruppen ”The Four Seasons” fra New Jersey – deraf musicalens navn Jersey Boys. Det er en dansk bearbejdelse af den amerikanske jukebox-musical, der dokumentarisk følger dannelsen, successen, men også opløsningen af gruppen. 

Der var en vis udskiftning i bandet, men grundstenen udgjordes af fire unge fyr fra New Jersey. De var sønner af italienske immigranterne, og de voksede op i et fattigt miljø, hvor vejene ud herfra var få. Kriminaliteten var den sikre vej, men for de særlige få kunne musikken også være en vej ud. Og det bliver den for disse fire unge fyre. Vejen til deres succes er dog ikke ligetil, og nogen bump er større end andre. Frankie Valli er ikke med i gruppen fra start, men det ender med at blive ham, der får succesen.

Historien er opbygget over årets fire sæsoner (tider), som hver overordnet fortælles af et af bandmedlemmerne, som på denne måde giver sit perspektiv på bandets historie og dets musik. Det er meget godt i tråd med, at de fire medlemmer er noget forskellige typer, og at de har hver deres stemme.

Som jukebox-musical skal der også være plads til en række af gruppens musikalske hits. Selvom gruppen er af ældre dato, har du formentlig hørt flere af deres hits, og bandet blev i 1990 optaget i musikkens Hall of Fame i USA.

Formatet gør dog også, at musikken fylder meget – næsten for meget. Det gør, at opstarten bliver noget lang i spyttet, og at den dramatiske historie nærmest bliver mellemspil mellem sangene – i stedet for omvendt. Det hjælper heller ikke, at man i en eller anden grad er bundet af det amerikanske musicalforlægs begrænsninger. Det gør, at Thomas Agerholms iscenesættelse ikke kommer helt i mål, når den bagvedliggende historie aldrig bliver rigtig nærværende for os. Og det er synd. For der ér en væsentlig historie at fortælle!

Heldigvis har musicalen en række andre kvaliteter. Benjamin La Cour har kreeret en flot scenografi i flere niveauer og i fuld bredde, og den illuderer fint, at vi er i det gamle USA. Med få virkemidler og Jeppe Lawaetz’ flotte lysdesign kan den ændres til fortællingens mange forskelligartede steder. Hertil har Kim Ace Schjerlund skabt en fiks og livlig koreografi med et glimt i øjet og respekt for forestillingens tid.

Dét, der dog er den største kvalitet ved Jersey Boys, er de medvirkende. Ensemblet leverer alle glimrende præstationer, men det er dog bandets fire fyre, der er forestillingens største aktiv, særligt i deres sangnumre, som leveres med indlevelse og stor overbevisning.

Mikkel Hoé Knudsen gør det fantastisk godt som Frankie Valli, og han kan både synge – også har falsettonerne kræves – og spille skuespil, hor han både kan sætte hårdt mod hårdt, men han kan også røre os, når virkelighedens tragedier rammer ham. Johannes Nymark synger også ganske glimrende som Tomme DeVito, men selvom han er trodsig og næsten konfrontatorisk, når ulykkerne som følge af hans hasardspil trænger sig på, så er han alligevel for pæn til rigtig at kunne være gruppens egoistiske bad boy. Søren Torpesgaard Lund er fin og charmerende som gruppens kompinist, Bob Gaudio, der nærmest kan skrive et hit, når det påkræves. Jesper Paasch er Nick Massi, som måske nok står lidt i baggrunden, men som alligevel kan og vil mere. Han leverer vigtige sandheder fra historien, og han er måske nok den, der slipper mest helskindet gennem livet.

Ensemblet gør det også ganske fint. Mikkel Vadsholt får givet mafiabossen Gyp DeCarlo både en vis farlig kant, men også med en empati, når han nok er grum, men stadig vil hjælpe Jersey-drengene. Det viser, at selvom man befinder sig på samfundets skyggeside, så behøver ikke alt at være grumt.

Der er ingen tvivl om, at Jersey Boys er en flot og professionel musical, og særligt de fire hovedroller fra gruppen ”The Four Seasons” gør det godt – særligt når de synger. Til gengæld mangler historien imellem sangene noget kant og dramatik, hvorfor vi ikke kommer helt i mål. Men nyd fortællingen om de fire mønsterbrydere, som det kommer til at gå vidt forskellige, og nyd ikke mindst de mange fine hits. Dé bliver leveret til perfektion.

Lion Musicals i samarbejde med Live Nation

Tivoli, Koncertsalen, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 4.-22. oktober 2023

Forestillingen spiller herefter i Musikhuset Aarhus i Århus i perioden 9.-11. november 2023, i Tinghallen i Viborg den 15.-19. november 2023, på Værket i Randers den 29. november-3. december 2023, i ODEON i Odense den 8.-9. december 2023 og i Aalborg Kongres- & Kulturcenter den 13.-17. december 2023

Set den 4. oktober 2023

Fotos: Morten Rygaard

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://lionmusicals.dk/jersey-boys/

Medvirkende: Mikkel Hoé Knudsen, Johannes Nymark, Søren Torpegaard Lund, Jesper Paasch, Christina Thomsen, Johanne Milland, Matilde Zeuner, Mikkel Vadsholt, Morten Hemmingsen, René Wormark, Christopher Rørmose, Kristoffer Sass, Henrik Launbjerg, Lasse Dyg og Alberte Hønnicke Kyst

Manuskript: Marshall Brickman og Rick Elice

Musik: Bob Guadio

Sangtekster: Bob Crewe

Oversættelse af dialog: Heinrich Christensen (sangene er ikke oversatte, så de synges på stadig på engelsk)

Instruktør: Thomas Agerholm

Scenografi: Benjamin La Cour

Koreografi: Kim Ace Schjerlund

Lysdesign: Jeppe Lawaetz

Kostumedesign: Rikke von Qualen

Lyddesign: Magnus Hansen

Kapelmester: Morten Vestergaard

Varighed: Ca. 2 timer og 40 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *