Anmeldelse: Kærlig hilsen H.C. Andersen, Teater V (Teater V og Scensucht)

Af Julie Vad B. Madsen

”En gal, en elsker eller en poet?” Tag med bag masken, når Lars Bom og tre musikere gennem en monologforestilling, fortolker manden, forfatteren og poeten H.C. Andersen og ikke mindst hans eventyr.

Forestillingen er en monolog tilsat musik af Lars Bom, hvor der udelukkende benyttes ord fundet i H.C. Andersens egne dagbøger, breve, digte, optegnelse og eventyr. Alt, der fremføres er skrevet af hans hånd. Ordene er fortolket og sammensat med nyskrevne sange, som tager fat på de emner, som ordene kredser omkring. De nyskrevne sange fungerer i stykket. Lars Bom står bag redigeringen og sammensætningen af teksterne, og de fleste er virkelig gode, både tekst og musikmæssigt.

I forestillingens begyndelse holder H.C. Andersen et spejl op for sig selv efterfulgt af ordene: ”Ens egen karakter er ganske uforklarlig, men man bilder sig ind at have begreb om andres”. Forestillingen bliver dermed historien om myten. Valget om at benytte en maske, falder dermed fint ind i formålet. Og det er en meget flot maske, lavet af Jonathan Becker Hele forestillingens omdrejningspunkt bliver dette spejlbillede og det er herfra forskellige fortællinger, fra H. C. Andersens liv udspring. Det handler om, at finde ud af, hvem H. C. Andersen var.

Der mangler dog en rammefortælling for forestillingen. Det bliver for usammenhængende med spring fra det ene sted i hans liv til det andet, som tankespind i en forvirret mands hoved. Dette er måske hele meningen, men som publikum følte jeg aldrig, at jeg helt kom med i historien. Det går fint til at starte med; H.C. Andersen kommer ind i hvad der viser sig at være et tomt rum, han begynder en fortælling over et glas rødvin og en tandpine. Han finder gamle breve og fortæller ud fra dem om forskellige temaer.

Da vi når temaet om døden bliver det dog usammenhængende. Pludselig er vi i Afrika, så er vi med ham i skole, så er der ulykkelig kærlighed til en kvinde på et sunket skib, og sådan fortsætter det. Til tider virker det, som om hans tandpine er det eneste, der går igen. Et tema der dog går igen i transformeret version, er en længsel efter kærlighed. Det starter som længslen efter ideen om kærlighed, så længslen efter en bestemt kvinde og til sidst længslen efter ikke at være alene.

Når det så er sagt, så er det en veludført monolog af Lars Bom. Talen er klar og tydelig, selvom sproget er gammeldags. Lars Bom leverer et nærvær i hans monolog, og man bliver aldrig træt af at lytte til ham. Det er tydeligt, at det er et projekt, som han brænder for, og det smitter af, så man fortsætter med at blive draget ind af ordene og musikken, selvom man kan være sat af fortællingen. Han formår også at udfylde scenen selvom det bare er ham.

Musikerne træder på skift frem på scenen under sange og kan få den genkendelse de fortjener, for det er meget talentfulde musikere. Forestillingen bliver næsten en showcase på, hvor mange instrumenter de kan spille. De benyttede instrumenter, som jeg slet ikke ved, hvad jeg ville skulle kalde, men det spiller virkelig fint i forestillingen, både under sange, men også som lydeffekter til fortællingen.

Jeg synes desværre aldrig, at det bliver klart, hvornår masken kommer på, og hvornår den kommer af. Jeg prøvede hele stykket at regne det ud sammen med min ledsager, men intet definitivt blev fastslået, og dette blev i stedet et forstyrrende for forestillingen.

Det er en moderne fortælling om kunstnerens rolle i samfundet skrevet og fremført med et sprog, der hører til dengang H.C. Andersen levede. Det er en forestilling, der kan anbefales for sin musikalitet og passionerede dialog, på trods af, at rammefortællingen mangler.

Teater V og Scensucht

Teater V, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby

Spilleperiode: 3.-6. oktober 2019 og igen 22.-29. februar 2020

Turné rundt i landet oktober 2019-februar 2020

Set den 3. oktober 2019

Foto: Teater V og Scensucht

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Lars Bom, Nicholas Kingo, Eva Malling og Benita Haastrup

Manuskript, instruktion: Lars Bom

Komposition: Lars Bom, Eva Malling og Benita Haastrup

Scenografi: Lars Bom og Eva Malling

Maskemager: Jonathan Becker

Varighed: Ca. 1 time og 55 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Orestien, Aarhus Teater

Af Anne Sophie Parsons Vinglassene klirrer og snakken går lystigt i Scala-foyeren på Aarhus ...

Anmeldelse: Love Theater, Pumpestationen (Fix&Foxy)

Af Nikolaj Bomberg Simonsen ”Love Theater” er en forestilling, der udfordrer dig som publikum, ...

Spotlight: Mungo Park, Allerød

Af Christian Skovgaard Hansen Fokus på Nordsjællands scene i Allerød. Denne gangs ’Spotlight’ er ...

Anmeldelse: FRIHED.SEX.LÆNGSEL, Teater Grob

Af Daniel Lassen Hvordan beskriver man bedst FRIHED.SEX.LÆNGSEL på Teater Grob? Måske gøres det ...

Anmeldelse: Hotel, Musicalteatret

Af Eva Gudmand   En levende musical, hvor et mysterium skal opklares, og tilskueren ...