Anmeldelse: Lehman Brothers, Teater Republique

Af Daniel Lassen og Christian Skovgaard Hansen

Teater Republique slår nu for første gang på dansk jord dørene op til forestillingen Lehman Brothers, som den store historie- og familiefortælling om firmaet af samme og familien Lehmann bag, og forestillingen har da heller ikke varet i mange minutter, førend man ved, at det er den helt rigtige beslutning.

Forestillingen er som sagt fortællingen om den store koncern Lehman Brothers, der blev grundlagt af de tre brødre Henry, Emanuel og Mayer Lehman. Året er 1844, og den ene af de tre Lehman Brothers er netop ankommet til New York i håbet om at starte et firma og tjene gode penge. Hans to brødre kommer ham til undsætning, og sammen starter de en stofbutik i Alabama. Forretningen vokser sig hurtigt stor, og de udvider til både at sælge værktøj, såsæd, bomuld og kaffe.

Med tiden får de tjent flere og flere penge, og de beslutter sig for at åbne en bank i Alabama og investere i jernbaner. Tiden går og generationer skifter, og selvom der både kommer borgerkrig og børskrakket på Wallstreet i 1929, formår Lehman Brothers atter at holde liv i skuden, selvom der også i det hæderkronede gamle firma må ske ændringer. I 2008 indtræder dog den skæbnesvangre dag, hvor koncernen må sande, at de er gået konkurs, og hermed sender de verden ud i en af de værste økonomiske kriser nogensinde. 

Peter Langdal, der har instrueret forestillingen, har i den grad formået at få alt hvad han kan ud af historien. Sammen med Karen-Maria Bille har han fornemt omsat Stefano Massinis manuskript til scenen. Det er blevet til en elegant og velspillet tre akters-krønike om Lehman Brothers start, storhed og forfald.

Der er spænding, fart, timing og opfindsomhed i de små tre timer, som forestillingen varer, så man ikke keder sig på noget tidspunkt. Men sidder derfor på kanten af stolen og følger med i firmaets historie. Med legende lethed glider de tre skuespillere frem og tilbage imellem rollerne, og formår samtidig på finurligvis at bruge hele den skønne scenografi, som er designet af Magda Willi.  

I det hele taget er det en skøn skuespillertrio, vi her har med at gøre, i form af Henrik Lykkegaard, Johannes Lilleøre og Anders Budde Christensen. Alle tre har fået noget af en opgave for, men de løser den på bedste manér, og de starter som de tre Lehman-brødre, men gennem historien får de lavet nogle skønne karikeringer af alverdens folk – og uanset om det er mænd, kvinder, unge eller gamle får de med få, men tilpasse virkemidler karakteren frem. De er gode sammen, men også i deres respektive karakter.

Johannes Lilleøre, der før har gjort sig som både skuespiller rundt på scenerne, på lærredet og i TV og som teaterforfatter, har her fået en større rolle, og han er her ikke alene sjov, men bliver faktisk decideret rørende, især i portrættet af Bobbie Lehman. Anders Budde Christensen, som i sommers forlod ensemblet på Mungo Park, viser igen sin alsidighed, og som en kamæleon tilpasser han sig enhver rolle. Henrik Lykkegaard viser os, at ikke ”blot” kan være en morsom revyskuespiller, men at han også mestrer det seriøse skuespil. Ordene flyder ud af munden på dem, som om de aldrig i deres liv har sagt andet, og man tvivler ikke et sekund på dem. Sjældent har de tre herrer været bedre!

I det hele taget er Lehman Brothers en skøn og underholdende teateroplevelse, der vil blive husket tilbage på med glæde, og formentlig også vil blive husket i lang tid.

Skuespil, instruktion, scenografi, kostume og historien går på alle tænkelige måder op i en højere enhed, og bliver til en af de smukkeste teaterforestillinger, vi har set længe. Meget bedre end det her kan dansk teater simpelthen næsten ikke blive. Samtidig gør Lehman Brothers os endda klogere, ikke bare på firmaet Lehman Brothers’ lange historie, men også på hvordan det amerikanske samfund og verdenen omkring det har forandret sig. Så kan det vist ikke gøres meget bedre! Kæmpe ros til hele holdet – imponerende!

Teater Republique, Store Scene, Østerfælled Torv 37, 2100 København Ø

Spilleperiode: 3. oktober-12. december 2019

Set den 3. oktober 2019

Fotos: Per Morten Abrahamsen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Henrik Lykkegaard, Johannes Lilleøre og Anders Budde Christensen 

Manuskript: Stefano Massini

Tekstbearbejdelse: Karen-Maria Bille og Peter Langdal

Iscenesætter: Peter Langdal 

Scenograf: Magda Willi   

Kostumier: Karin Betz

Oversætter: Lotte Jansen  

Varighed: Ca. 2 timer og 50 minutter inkl. to pauser

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Copenhagen Summer Dance 2016, Dansk Danseteater

Af Lisa Ludvigsen, gæsteanmelder   Dansk Danseteater åbner endnu engang op for deres årlige ...

Anmeldelse: Lev i fred med deres nerver, Aarhus Teater

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen   Så er den her endelig! Skuespilleruddannelsen ved Aarhus ...

Anmeldelse: Ulvehøjen, Teater V (Limfjordsteatret)

Af Christian Skovgaard Hansen   De fleste forbinder Knud Torben Grabow Christensen – bedre ...

Anmeldelse: Demokrati, Teatergrad

Af Christian Skovgaard Hansen   ”Demokrati” stammer fra græsk, og betyder: ”folkestyre”, ”folkevælde” eller ...

Anmeldelse: Det der er tilbage, GLiMT

Af Rose Himmelstrup Hansen   Sorg er en af de svære størrelser at arbejde ...