Anmeldelse: Kalaallit Aalborgimiitut, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm

 

Det er ikke nogen hemmelighed, at en hel del grønlændere, har svært ved at blive integreret, og frem for alt, accepteret i det danske samfund. Men selvom det i mange år har været et åbenlyst problem herhjemme, er det som om, at der ikke bliver talt så meget om det. Man kan måske kalde det lidt af et tabubelagt emne.

 

På Aalborg Teater har man derfor valgt, at kaste noget belysning over problemet, ved at opsætte forestillingen ’Kalaaliit Aalborgimiitut’ på Borgerscenen. Det er i sig selv meget modigt og rigtig positivt.

 

kalaallit-aalborgimiittut-3

 

Stykket omhandler syv forskellige mennesker, der alle har grønlandsk baggrund. Ingen af de medvirkede er uddannede skuespillere, men til gengæld har de hver især en interessant historie at fortælle.

 

kalaallit-aalborgimiittut-5

 

De er alle vokset op i Grønland, men bor nu i Aalborg, hvor de lever deres liv på godt og ondt. Ordet ”kalaaleq” betyder på grønlandsk ”menneske” eller ”grønlænder”. Teatret spørger herefter på forestillingens side: ”[H]vad vil det sige at være kalaallit Aalborgimiittut, dvs. grønlænder i Aalborg?” Det er mennesker i forskellige aldre og med vidt forskellige skæbner. Fælles for dem alle er dog, at de har svært ved, at blive accepteret i byens samfund, hvilket har kastet flere af dem ud i store vanskeligheder, bl.a. med alkohol.

 

Når man hører deres historier står det hurtigt klart, at de lider rigtig meget under ikke at blive taget ret seriøst i vores samfund. De bliver set ned på, fordi de kommer fra Grønland. Det gør, at det er meget svært for dem, at få et arbejde, og få en normal hver dag til at fungere, også selvom flere af dem er veluddannede.

 

kalaallit-aalborgimiittut-6

 

Som sagt er det nogle rigtige interessante historier, som vi har med at gøre, men desværre halter det scenografiske en hel del efter. Det samme gælder opbygningen og sammensætningen i stykket, og det hele bliver lidt for usammenhængende og forvirrende i længden. Der er stort set ikke noget sammenspil mellem personerne, og så hjælper det heller ikke, at nogle af spillerne taler direkte til publikum, mens andre gør brug af speak, som allerede er optaget inden.

 

Meget af det kan forsvares med, at det er uerfarne skuespillere, der tydeligvis er lidt nervøse. Man skal også huske på, at det er modigt, at de bare tør stå frem på en scene og berette så personlige fortællinger. Det er helt sikkert det, der bærer stykket og løfter det op – det autentiske i det. Men jeg vil langt hen af vejen ikke kalde det for et teaterstykke, men mere et foredrag med teatralske elementer. Hvis man går ind og ser det med det som udgangspunkt, så er jeg ret sikker på, at man ikke bliver skuffet.

 

Jeg synes det er et meget svært stykke at vurdere, og i princippet har jeg begrundelser for både at give den bund- og topkarakterer. Jeg vælger dog at tage mine positive briller på, og fokusere på, at det er et stærk og vigtigt budskab, frem for at rakke for meget ned på alt det, der mangler rent teatermæssigt.

 

 

’Kalaallit Aalborgimiitut’ er hovedsageligt et stykke for det voksne publikum, og er umiddelbart ikke noget, som det helt unge publikum vil finde specielt underholdende. Men det har et super vigtigt budskab, så jeg kan kun anbefale folk at tjekke det ud. Desuden bliver man i slutningen af forestillingen også inviteret op på scenen til kaffe og kage. Det trækker bestemt også op i min bog.

 

 

 

Aalborg Teater, Borgerscenen, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

 

Spiller indtil 6. januar 2016

 

Spilledato: 1. december 2015

Fotos: Lars Horn

 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

http://www.aalborgteater.dk/Forestillinger/Vis-forstilling/kalaallit-aalborgimiittut.aspx

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Frøken Jensens Kogebog, Riddersalen

Af Sofie Lystrøm   Kan du også føle dig helt rundtosset af storbyens hurlumhej og ...

Anmeldelse: Dekalog, Betty Nansen Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Betty Nansens Teatret starter sæsonen med ’Dekalog’. Forestillingen er ...

Anmeldelse: En kvinde uden betydning, Aarhus Teater

Af Lea Damgaard   Aarhus Teater har denne gang valgt at opsætte en klassiker ...