Anmeldelse: Kaldet, Aarhus Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Signe Birk Backs

 

“Stoler du på dine sanser?” Sådan spørger Aarhus Teater i præsentationen af ‘Kaldet’.

‘Kaldet’ er ny dansk dramatik skrevet af Astrid Saalbach. Det er en stærk tekst, som giver publikum noget at tænke over bagefter. Blindhed kan forekomme i flere forskellige former – man kan både være blind, så man er uden synsevne, men man også være blind for realiteter. Victoria Meirik har flot iscenesat Saalbachs tekst.

Udgangspunktet for fortællingen er et telemarketingsvirksomheds callcenter, hvor flere af de ansatte sælgere er blinde eller stærkt svagseende. Den seende Rune afløser Simon som it-supporter i virksomheden. Rune er ikke som de andre i virksomheden. Udover at han er seende, er han også en enspænder, som ikke helt kan begå sig socialt. Han håber at få et nyt fællesskab på callcentret, men det lykkedes ikke helt.

at_kaldet_foto-rumle-skafte-_lille-8

De blinde har deres eget fællesskab og deres egne måder at håndtere deres blindhed på. Samtidig forelsker Rune sig i den blinde Tilde, som arbejder på callcentret, men uden at den kærlighed er helt gengæld. Rune skiller sig stadig ud, og føler sig overvåget og forfulgt af de blinde. Runes paranoia tager til, og spørgsmålet er, om han nogen sinde vil komme til at passe ind i dette – eller noget andet – fællesskab…

At skulle spille blind som seende må være svært. Saalbachs tanke er både spændende, original og ikke mindst modig. Endvidere er det en spændende og lidt sjov tanke, at udgangspunktet er et callcenter, hvor det netop ikke har nogen betydning for kunden i den anden ende, om sælgeren er blind eller seeende…! Skuespillerne har været på besøg på et aktivitetscenter for blind forud for forestillingen, således de kan lære, hvordan det er at være blind, og kan sætte sig ind i en blind persons hverdag.

at_kaldet_foto-rumle-skafte-13

Der er en god balance mellem den umiddelbart lidt tunge, dystre handling/temaerne og så en fin og let humor, som får lov at bryde med det ellers temmelig alvorlige. Vi får også spiddet nogle af vores fordomme og misforståede hjælpsomhed, så vi nærmest kommer galt afsted i stedet. Vi får nedbrudt tabuer og uvidenhed, og vi får vores naivitet gjort til skamme. Værd at bemærke og lettere komisk er også, at Rune heller ikke rigtig tør italesætte blindhed, og han kan ikke få sig selv til at sige ordet ”blind”!

Skuespillerne gør det dog perfekt, selvom de er berøvet en sans, som de normalt har. Blindheden fremstilles sobert og seriøst, og man får aldrig følelsen af, at de blinde bliver nedgjort. Vi er vidner til nogen af de udfordringer og problemer, som de har i hverdagen. Er det virkeligt sådan, at man kan prakke en blind alt muligt, og at man kan sælge dem hvad som helst, hvis man bare lyver nok om, hvad det er? Respekt og eftertænksomt! Det bliver i stedet os seende, som føler os anderledes i denne sammenhæng.

Handlingen er båret af forestillingens temaer og af figurernes karakterspil. Et godt og helstøbt hold skuespillere spiller fantastisk flot. Aftenens bedste skuespilpræstation står Mikkel Becker Hilgart for. Han blev uddannet på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus i 2016, hvorefter han blev ansat i Aarhus Teaters ensemble. Hilgart spiller den blinde Jesper, som må gå så grueligt meget igennem på grund af Runes paranoia, og han bliver genstand for hans had. Hilgart giver ”Jesper” den rette nærvær (som vi lærer er vigtigt for de blinde), umiddelbarhed, dybde og troværdighed. Man er med hans karakter hele vejen. Det bliver spændende at følge ham i fremtiden på teatret!

at_kaldet_foto-rumle-skafte-_lille-6

Overfor Hilgart spiller Christian Hetland rollen som Rune. Han gør ”Rune” tilpas usympatisk og udskilt, men han fremstår ikke helt så skarp som Hilgart, så Hetlands ”Rune” bliver nogen gange lidt for langt ude. Anne Plauborg spiller pigen Tilde, som Rune forelsker sig i. Hun har den rette sødme, men samtidig dybde, ømhed og sårbarhed.

at_kaldet_foto-rumle-skafte-6

Forestillingen varer godt 100 minutter uden pause, men man keder sig ikke. Forestillingen præsenteres som ”en psykologisk thriller.” Det psykologiske element står stærkt. Man overraskes flere gange i handlingen, og mange temaer og megen symbolik serveres. Fællesskab, ensomheden, depression, selvtægt, nærvær, selvværd, svagheder, overskud og kærlighed for nu blot at nævne nogen. Thrillerens psykologisk spænding i opbygningen og udfaldet af den mærke, farlige situation er til stede hele vejen gennem forestillingen.

Dette er også forestillingens svaghed. ’Kaldet’ vil for meget på kort tid. En mere præcis og koncis tekst ville derfor have gavnet forestillingen, således den havde stået 100 % knivskarpt. Visse scener virker lettere iscenesatte, og de strækkes unødigt længe. Tanken og udgangspunktet er originalt, så det er lidt synd, at man inddrager SÅ mange forskellige temaer og så megen symbolik i en og samme forestilling, da det gør, at ikke alt følges helt til dørs. Forestillingen har potentiale til langt mere.

Til slut får vi et sceneskift, hvor spørgsmålet er, om Rune mon bliver en del af fællesskabet – dette skal dog ikke afsløres her. Slutningen bliver dog desværre lidt flad, og den kommer til at stå lidt som en parodi på resten af forestillingen og dens temaer.

at_kaldet_foto-rumle-skafte-8

’Kaldet’ er for dig, der vil udfordres i teatret, således du ikke får det hele serveret flyvefærdigt. Tænk over, hvad du har og sæt pris på det, og tænk på hvilket fællesskab som du er en del af. Du skal dog være opmærksom på, at forestillingen netop ikke er nemt at komme ind på livet af lige i øjeblikket, så lad den ligge lidt og lad den bundfælde sig.

Forestillingen vækker samtidig en stor nysgerrig i forhold til, hvordan det er at være blind. Den får dig til at fundere over det, som du har set. Det er netop teatrets force, at man (meget apropos!) får åbnet øjnene for nogle ting, som man ikke lige har tænkt på, at man får skubbet til nogle grænser, som erstattes af en nyvækket nysgerrighed.

Selvom den ikke er ligetil, så giv ’Kaldet’ et forsøg!

 

 

 

Aarhus Teater, Studio, Teatergaden, 8000 Århus C

Spilleperiode: 25. november-17. december 2016

OBS! Den 12. december kl. 19.30 synstolker teatret forestillingen for blinde og svagsynede, så denne aften vil forestillingen være en smule anderledes end normalt.

Set den 25. november 2016

Fotos: Rumle Skafte

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1617/kaldet

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: DANNER – en grevinde af folket, Det Flydende Teater

Af Anja E. H. Poulsen Fortryllet af Furesøens smukke omgivelser med grønne bakker, Mølleåens ...

Anmeldelse: Lampedusa, Husets Teater

Af Rose Himmelstrup Hansen   På en lille ø i Middelhavet, Lampedusa, har en ...

Anmeldelse: En giftig mand, EZHNO

Af Jonathan Stahlschmidt   Der ligger en mand på en madras midt i salen. ...

Anmeldelse: Space Princess, Teater Grob (Grow)

Af Julius Gotthardt Møller   ’Space Princess’ er et dystopisk sci-fi-stykke, der på lidt ...

Anmeldelse: Intet nyt er godt nyt, Dramaterne

Af Eva Gudmand   Kan vi skabe den perfekte verden ved at lade os ...