Anmeldelse: Morricone, Det Kongelige Teater (Eventministeriet)

Af Emilie Lykke Hartz

 

Det Kongelige Teaters Skuespilhus byder velkommen til en helt igennem fantastisk oplevelse. Jeg har aldrig i mit liv haft så mange vedvarende kuldegysninger.

Vi kender alle Enio Morricone, den italienske spaghettiwesterns chefkomponist og et musikalsk geni! Han er den eneste mand, der kan få Clint Eastwood til at se sejere ud end Clint Eastwood selv, og ydermere forstår Enio Morricone at sætte et publikum på kanten af stolen.

al4w1289

Jeg vil ærligt indrømme at jeg var yderst skeptisk vedrørende denne forestilling. Selv er jeg stor fan af Enio Morricone, så da jeg læste at kapelmester, Stefan Pasborg har fortolket musikken, så de kendte toner får et twist, blev jeg en smule skuffet. Skuffelsen varer dog ikke længe. Publikum er tryllebundet fra start, da showet åbnes af den kendte lyd fra ”The Good, the bad and the ugly”. Ja, den har ganske vist en anden lyd, men den er interessant og fungerer til det brede publikum. Musikken har fået et frisk pust, som fungerer til det nyere publikum, men taber ikke noget overfor det ældre eller Enio Morricone-fans.

Da forestillingen er ordløs, er det vigtigt, at musikken bakker op om følelser og handling og samtidig kan skabe små finesser, som gør oplevelsen mere interessant for publikum. Der skal ikke være tvivl om, at forestillingen gør præcis dette; der er timing mellem skuespillerne og musikken, så man er ikke i tvivl om handling og følelser. Musikken bliver endvidere brugt som lyden af pistoler, og den er i kontant duel med skuespillerne. Der er en lækker balance mellem skuespillet og tonerne, intet bliver vulgært overgjort af det andet.

al4w1571

Skuespillerne gør brug af dramatisk dans og udtrykker sig igennem blandt andet lyric, stakato og legato. Her er intet stort kostumeskifte eller voldsom scenografi, som overtager fokus fra hverken musik eller skuespil. Jeg mærker op til flere gange, at hårene rejser sig af skuespillets intensitet og velkendte toner fra ”Once Upon a Time in the west”, ”For a few dollars more”, ”The Good, the bad and the ugly” og mange andre.

al4w1724

Efter oplevelsen i den behagelige stol, ser jeg over på min far og jeg kan mærke, at ingen af os har lyst til at forlade salen. Jeg kunne uden besvær se det hele igen. Til min store fornøjelse kan man erhverve sig en CD af Stefan Pasborgs fortolkning af Morricone efter forestillingen.

Så er du til Enio Morricone, westerns og tænker du også tit ”Hvad ville Clint’en gøre”? Han ville tage i teatret for at se Eventministeriets fortolkning af Morricone, og så ville han nyde CD’en dagen efter!

 

 

 

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene, Sankt Annæ Plads 36, København K

Spilleperiode: 27.-28. november 2016

Set den 27. november 2016

Fotos:  Natascha Thiara Rydvald

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20162017/skuespil/morricone/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lilleskoven, Odense Teater

Af Mette Herschend   Publikum ledes ind i det rum, hvor Værkstedets lille scene ...

Anmeldelse: Barselstuen 2.0, Det Kongelige Teater

Af Mia Søndergaard   ’Barselstuen 2.0’ er for unge såvel som voksne – nye ...

Anmeldelse: Iliaden, Teaterøen (Asterions Hus)

Af Eva Gudmand   Titlen ’Iliaden’ er skræmmende i sig selv, da den vækker ...

Anmeldelse: Skabelsen, Husets Teater

Af Sidsel Stoustrup   I en tid, hvor religion konstant er på dagsordenen, er ...

Anmeldelse: Gummi T, Aalborg Teater

Af Sofie Trige, gæsteanmelder   Tæppet er nede på Aalborg Teater. Uden på tæppet ...

Anmeldelse: Nøddeknækkeren, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Julemagien har fundet vej til Det Kongelige Teaters Gamle Scene! ...