Anmeldelse: Kejserens nye klæder, Aalborg Teater

Anmeldelse: Kejserens nye klæder, Aalborg Teater

Af Tanja Bech Hansen

Tilbage i 1837 skrev H.C Andersen et herligt eventyr om en kejser og hans nye klæder. En historie som de fleste af os associerer med børneminder, og som ellers hører barndommen til. Alligevel opsættes denne fortælling med et forsøg på at ramme alle over 5-års alderen. Et mål som på sin vis kan virke uoverskueligt og måske endda umuligt – eller hvad? I denne nye opsætning befinder Kejeren sig i det æstetiske og moderigtige land, Apperance. Her er der ikke plads til dårlige hårdage og last season tøj, men kun det fineste af det fine.

De moderige valg kommer særligt til udtryk i Christian Albrechtsens scenografi, der er langt over al forventning. Der er smæk på farverne, hvilket tillader en festlig oplevelse, som sjældent er set på denne måde. Hele scenen er skriggul hvilket med det samme er dragende og et stort blikfang. Det er på sin vis utroligt modigt og nytænkende at skabe en scene med så ukontroversielle farver. Farverne er også med til at skabe et tydeligt setup af, at det her er teater, og dermed ikke virkelighedstro – eller sådan vil det måske virke for det voksne publikum. Børnene vil derimod højest sandsynligt ikke tænke så langt og dermed nøjes med at det er visuelt stimulerende. Den gule farve symboliserer normalt pragt, herlighed og rigdom, hvilket passer med det udtryk, Kejseren og hans hof ønsker at have.

Gennem ordvalget og replikkerne formår denne forestilling lige netop at ramme den valgte (utroligt brede) målgruppe. Der er replikker, som går over hovedet på børnene, men de voksne fanger og morer sig over. På samme måde er der flere af replikkerne som lige netop taler til salens yngste publikum, hvor de voksne selvfølgelig fornemmer, at der sker noget morsomt, men som de er for gamle til at forstå. Det vil derfor være mest humoristisk at være inde og se den som ung, da man her fanger de fleste, hvis ikke alle, de gode replikker, som gang på gang tillader at forestillingen når nye højder.

Da det er en familieforestilling, kan man måske frygte at børn vil finde den for kedelig, men det er på ingen måde tilfældet for Kejserens nye klæder. Når man kigger rundt i salen, ser man børn siddende på det yderste af stolen og andre som nærmest hænger ud over altanen for at kunne følge bedre med. Det er en herlighed at dette stykke formår at tale til publikum ved direkte at stille dem spørgsmål. Her bliver der tændt for lyset i salen og dermed tillader det at børnene bliver inddraget.

Selve koreografien af Melker Sörensen er ganske teatralsk med forstørrede bevægelser som endnu engang understøtter at det er en familieforestilling, da de kan virke en smule barnlige. Bevægelserne tillader blot at børnene lettere kan fornemme og se, hvad der sker og hvad det er, skuespillerne vil ud med, hvorfor det lige i dette stykke virker rigtigt at have med. Hvis aldersgruppen havde været ældre, kunne dette koreografiske valg været årsag til at stykket ville falde til jorden.

Alt i alt må man tage hatten af for instruktøren Viktor Tjerneld, som har bearbejdet eventyret, så han formår at løfte forestillingen fra den traditionelle fortælling til den nyfortolkede og ikke mindst moderne forestilling.

Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 29. januar-2. april 2022, herunder vinterferien 2022

Set den 19. februar 2022

Fotos: Allan Toft

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Patrick A. Hansen, Alexander Clement, Kathrine Høj Andersen, Camilla Gjelstrup, Clara Josephine Manley, Ulrik Windfeldt-Schmidt og Marta Holm Peschcke-Køedt

Forfatter: H. C. Andersen

Instruktør og dramatisering: Viktor Tjerneld

Oversat fra svensk: Peter Dupont Weiss

Scenograf: Christian Albrechtsen

Koreograf: Melker Sörensen

Komponist: Hampus Hallberg

Sangcoach: Martin Kjeldgaard

Lysdesigner: Kasper Daugberg

Lyddesigner: Daniel Fogh og Mads Stagis

Varighed: Ca. 1 time og 20 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *