Anmeldelse: Klumpfisken, Aalborg Teater

Anmeldelse: Klumpfisken, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Har ”klumpfisk” og ”kærlighed” ret meget til fælles udover, at begge dele starter med ”k”? Ikke umiddelbart, men ser man Klumpfisken finder man hurtigt ud af, at de ikke er så modsætningsfyldte alligevel. Tilsætter man samtidig det sidste ”k” som i Kesse, fiskeren fra Hirtshals, så er alle ingredienserne til den klassiske kærlighedshistorie om modsætninger, der mødes og efterfølgende forelsker sig, til stede.

Kesse er fisker ligesom alle i hans familie før ham. Men det er ikke let. Hver dag er en kamp om at holde hovedet og ikke mindst fiskekutteren oppe, så kreditorerne holdes fra døren. Han vil egentlig gerne noget andet – men hvordan gør man det, når man har fisket hele livet og ikke kender til ret meget andet? Det hjælper heller ikke just på hans problemer, at banken er efter ham, og at han så må afskedige hjælperen Lille Lars.

Samtidig kommer københavneren og biologen Gerd til byen, da Nordsøen Oceanarium søger en ny havbiolog. Det hele vendes på hovedet, og Kesse og Gerd møder hinanden. De to er hinandens modsætninger, men det er måske ikke så skidt endda. Alt starter godt, men dumheder gør, at forholdet brister. Og dog – for Kesse kommer til fornuft, og så kan der ske meget… Samtidig er spørgsmålet, om Kesse og Gerd oplever klumpfisken springe i akvariet.

Alt dette er sammen med den lokale forankring omdrejningspunktet i Lærke Sanderhoffs tekst, der havde urpremiere på Vendsyssel Teater i 2008, og som blev filmatiseret i 2014. Sanderhoff rammer både de mange modsatrettede følelser, men også den nordjyske underspillede humor og ditto lune blanding af menneskekundskab og samfundssatire, perfekt.

Latteren sidder let, men vi fornemmer alligevel fint den underliggende alvor og seriøsitet. Vi oplever både de sociale, økonomiske og følelsesmæssige udfordringer på både det store perspektiv i fiskeriet og Udkantsdanmarks møde med storbyen og i det mindre perspektiv, når modsætninger mødes og lærer af hinanden. Stemningen lettes endvidere af få, men fine og morsomme musikindslag. Anne Sacho Søgaards iscenesættelse er tilpas stringent og håndfast, hvor alle tekstens pointer står skarpt.

Lars Topp Thomsen giver både fortvivlelse og følelser i sit portræt af Kesse, hvis kendte hverdag vendes totalt på hovedet. Han er måske ikke altid lige hurtig i tankerne, men når han får dem, er det til gengæld de rigtige tanker, han får. Kathrine Høj Andersens Gerd viser både viljestyrke, følelser og charme, så man forstår, hvorfor Kesse falder for hende.

Østen Borre Simonsen og Mogens Rex spiller historiens øvrige figurer. Mogens Rex’ kammerat giver både en tiltrængt humor og en række ofte mere livskloge indspark, og hans emsige og regelrette, talfikserede bankmand ser – bogstavelig talt – ned på Kesse. Østen Borre Simonsens Lille Lars er både hård i filten, men også ganske sårbar, og han tænker ikke nødvendigvis over, hvad han laver.

Siggi Óli Pálmasons scenografi er ganske enkel. Bagvæggen består af en buet skærm, der giver associationer til det store blå akvarium på Nordsøen Oceanarium, men lemme i gulvet og få rekvisitter hjælper effektivt handlingen frem.

Klumpfisken giver os både humor og eftertænksomhed, og den rammer elegant både den nordjyske virkelighed, men også de mere universelle emner, som publikum fra resten af landet også kan spejle sig i.

Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 2. maj-7. juni 2025

Set den 2. maj 2025

Fotos: Morten Rygaard

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Lars Topp Thomsen, Kathrine Høj Andersen, Østen Borre Simonsen og Mogens Rex

Forfatter: Lærke Sanderhoff

Instruktør: Anne Zacho Søgaard

Scenograf: Siggi Óli Pálmason

Lysdesigner: Kasper Daugberg

Lyddesigner: Mads Stagis

Varighed: Ca. 1 time og 35 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *