Anmeldelse: Koreorama nr. 01, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier
Den Kongelige Ballets nyeste projekt, Koreorama nr. 01, lover et fristed, hvor klassisk og moderne dans genfortolkes gennem nutidens kreative linse af kompagniets egne dansere. Med lanceringen af dette udviklingsprojekt tager Den Kongelige Ballet ifølge dem selv et skridt ind i fremtiden og nærer en ny generation af koreografisk talent. Om det lykkes efter denne første omgang af projektet, er jeg desværre ikke så sikker på.
Koreorama nr. 01 byder på tre forskelligartede værker, som fortjener hver deres fokus. For det etablerede balletpublikum kunne videointroduktionerne minde om det lignende koncept ”Dans2Go”. Hvert værk blev på video introduceret af koreografen og nogle af danserne, så man fik forskellige perspektiver på det, man skulle til at opleve. Disse introvideoer fungerer supergodt til de lidt mere uformelle aftener i balletten, men alligevel sad jeg og savnede den kunstneriske kvalitet fra ”Dans2Go”, der kun momentvist tittede frem denne aften.

Forestillingens første værk, ”Passengers of Passing Moments”, er en dansefortælling fuld af refleksion, hvor koreografen, solist Tara Schaufuss, lader sig inspirere af personlige nostalgiske følelser. Værket tager publikum med på en rejse gennem det menneskelige sinds labyrint af minder. Trods en ensformig cello i baggrunden fremført af Josefine Opsahl, er det lykkedes Schaufuss at fremmane et koreografisk billede af et umiddelbart og fragmenteret udtryk som i dansestil. Det farveløse hovedpar, danset af Agnes Rosendahl og Vitor de Menezes, står i kontrast til det farverige ensemble. Det leder umiskendeligt tankerne hen til Pixar-filmen ”Inside Out”, og det gav værket en sødme. Helhedsindtrykket bliver dog i længden meget ensformigt, og til trods for de individuelle præstationer, bliver værket forudsigeligt og monotont.

”DON’T BE SCARED” af Lorenzo Di Loreto tager os med ind i det ubegribelige, det ukontrollerbare, og det spørger, hvad der sker, når noget større end os selv styrer vores bevægelser. Scenens brug af et kæmpe klæde til at skabe silhuetter skabte nærmest et her og et der. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, om præcis det, vi sad og oplevede, også foregik i et fjernt parallelunivers. Værket formår at gøre det grænseløse ikke bare tåleligt, men inspirerende. Budskabet efterlader os med en følelse af forbindelse og kærlighed til det liv, vi lever, men dansen i værket bliver desværre for kaotisk. Det vil for meget på for kort tid.

Aftenen sluttede af med ”Trois Nocturnes” – et værk af Tobias Praetorius, der (lidt unfair) har en del mere erfaring end de andre koreografer. ”Trois Nocturnes” er da også aftenens bedste værk, som skiller sig ud som det mest givende. Praetorius’ koreografi skaber legende og fængslende mønstre understøttet af Debussys musik og inspireret af James Abbott McNeill Whistlers nocturnemalerier. Jeg kunne godt lide, at den unge koreograf Praetorius selv havde valgt at gøre brug af kompagniets helt unge dansere. Det tilføjede værket noget friskt. Man kunne blot have ønsket, at niveauet havde været en anelse højere.
Koreorama nr. 01 er et forum, hvor nye koreografiske stemmer kan udtrykke sig og udfordre normerne i klassisk ballet. Det er spændende, hvilken retning projektet tager herfra. Selvom der efter denne første omgang er plads til forbedring, er der ingen tvivl om, at fundamentet er lagt for kreativitet og nyskabelse.
Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K
Spilleperiode: 22. marts-30. april 2024
Set den 22. marts 2024
Fotos: Henrik Stenberg
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20232024/ballet/koreorama
Passengers of Passing Moments
Medvirkende: Lania Atkins, Isabella Caroll, Grace Curry, Agnes Rosendahl, Elvira Thomsen, Vitor de Menezes, Emerson Moose, Leander Rebholz, Ludwig af Rosenborg og Mattia Santini
Koreografi: Tara Schaufuss
Musik: Josefine Opsahl
Lysdesign: Thomas Bek Jensen
DON’T BE SCARED
Medvirkende: Holly Dorger, Caroline Iversen, Florence Joffre, Daniela De Pompeis, Emma Riis-Kofoed, Silvia Selvini, Oscar Ainscough, Jonathan Chmelensky, Jón Axel Fransson, Georgi Kapitanski, Alexander Larsson, Mads Cornelius-Ravn, Mathieu Rouaux og Samuel Zaldivar
Koreografi: Lorenzo Di Loreto
Lysdesign: Thomas Bek
Musik: ”Drops”, ”Gogopoints” & “Luna” af Pascal Schumacher
Tekst: “The Call, af Oriah “Mountain Dreamer” House fra hendes bog, THE CALL(c) 2003. Publiseret af HarperONE, San Francisco. All rights reserved. Presented with permission of the author. www.oriah.org
Trois Nocturnes
Medvirkende: Alyssa Douglass, Philippa Gudsøe, Wilma Li, Katarina von Lingelsheim, Katherine Stevens, Afonso Coelho, Philip Duclos, Sylvester Jønson, Balthazar Sénat og Sebastian Suhr
Koreografi: Tobias Praetorius
Musik: ‘Nocturnes’ L.91. by Claude Debussy transcr. Maurice Ravel.
Kostumedesign: Maja Ziska.
Lysdesign: Thomas Bek Jensen
Pianister: Kelly Lenahan og Thomas Rischel
Samlet varighed: 1 time og 45 minutter inkl. en pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod