Anmeldelse: Leaning Tree, Det Kongelige Teater (Dansk Danseteater)

Af Ida Spedtsberg
Leaning Tree genspiller nu – denne gang på Operaens black box-scene Takkelloftet. Det er en forestilling først opsat i 2023 af den brasilianske koreograf Fernando Melo. Denne gang genopsættes den få dage i København, hvorefter den fortsætter på turné Danmark rundt. Og ingredienserne til en velskabt forestilling er til stede.

Ny musik er velskabt af den unge danske komponist Signe Lykke til Copenhagen Phil. Drømmende, ildevarslende og afsøgende driver tonerne rundt i et rum inspireret af den verdensberømte, danske kunstmaler Vilhelm Hammershøi. Spænding og mystik er i højsædet, når vægge flyttes, ruder ikke helt er, hvad de ser ud til, og tyngdekraften synes ophævet.
For forestilling spiller på det mystiske og det uventede. Den har en kant af gyser-genren, men uden kliché-fyldte jump scares. I stedet er det det usagte, det udefinerbare, der fylder. Sidder danserne fast i et loop, eller findes der to sider af alle ting? Hvad er virkeligt, og hvad er teatermagi.

Med Leaning Tree spiller Fernando Melo bolden over på publikums halvdel, og kræver noget af os. Kan vi finde et mønster i en forestilling uden synlig handling? Og hvor meget tror vi egentlig på? Det er klogt, men dristigt. For forestillingen hænger uløseligt sammen med rekvisitterne og scenografien, og selvom der er exceptionelle dansere til stede på scenen, så bruger jeg meget tid på at tage stilling til væggen, der kan bøje, eller håndtaget i lugen midt på, som helt sikkert må gøre ondt at hænge fast i.
Det tager for mig noget fra danseoplevelsen, og på et tidspunkt cirka halvvejs synes jeg, at det begrænser fremdriften og fortælleevnen for kunstnerne. Det er en kombination af gentagende koreografiske træk og manglende progression, der gør mig lidt rastløs.

Jeg trækker automatisk paralleller til anmelderroste ”Triptych”af det belgiske kompagni Peeping Tom, der spillede sidste år som en del af København Danser. Og det er nok en unfair standard, for Leaning Tree er både fængende og af høj kvalitet. Den er god til dig, der ikke har set meget samtidsdans, eller som elsker at blive outsmartet af scenografiens mange tricks. Er du der for dansens skyld, så vil jeg i stedet anbefale ”Køter” med Dansk Danseteater, som også går på turné dette forår.
Dansk Danseteater
Takkelloftet, Operaen, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K
Spilleperiode: 6.-9. marts 2025
Herefter spiller forestillingen på dansk turné til 8. maj 2025 samt på Kuopio Dance Festival 12.-13. juni 2025
Set den 6. marts 2025
Fotos: Natascha Rydvald
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.danskdanseteater.dk/forestilling/leaning-tree
Medvirkende: Dansere: Nicky Daniels, Wolf Govaerts, Lucas Hartvig-Møller Jessica Lyall, Lola Potiron, Yi Shao Li, Leticia Silva, Carlos Luis Blanco Ramos, Finn Armstrong og Grace O’Brien
Indspillet musik: Copenhagen Phil
Kompagni: Dansk Danseteater
Koreograf: Fernando Melo
Komponist: Signe Lykke
Lysdesigner: Rafael Cañete Fernández
Scenografer: Raphael Frisenvænge Solholm & Fernando Melo
Kostumedesigner: Maria Ipsen
Lyddesigner: Rafael Cañete Fernández
Varighed: Ca. 1 time uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod