Anmeldelse: Den lille prins, Anemone Teatret (Teater Next)

Hvert år køber omtrent 2 millioner mennesker verden rundt Antoine de Saint-Exupérys klassisker ’Den lille prins’ fra 1943, omhandlende den lille prins der tager på dannelsesrejse fra planet til planet, hvor han lærer om livet og ikke mindst om kærligheden. Han møder de mest finurlige eksistenser, der hver og en giver ham en vigtig pointe med sig videre. Han møder alt fra den herskersyge konge, den begærlige forretningsmand, drankeren der drikker for at glemme, at han er flov over, at han drikker, lige til ræven der senere bliver hans ven, fordi den bare gerne vil være tam.

Little prince

Det er ikke kun den lille prins, der bliver beriget med disse livslektioner, men også fortællingens læsere og nu også teatergængere. Teater Nexts opsætning af historien om ’Den lille prins’ er holdt i Antoine de Saint-Exupérys ånd, og det virker! ’Den lille prins’ er børneteater, men Teater Next formår at overføre bogens poesi og tvetydighed, så stykket både kan ses af børn, men bestemt også voksne. Med simpel, minimalistisk scenografi og få effekter bliver publikum underholdt og ført med på den lille prins’ eventyrlige rejse.

På scenen ses de tre skuespillere Morten Hembo, Christian Bergman og Mads Kronborg, som også er med på holdet bag opsætningen. Den lille prins, som i stykket er en dukke, bliver gjort levende af Christian Bergman, der styrer ham ned til mindste detalje. Selvom han er med dukken på scenen, og man kan se, at det er ham, der styrer den lille prins, er det dukken, man har sit fokus på. Selvom dukken ingen mimik har, formår Bergman at tydeliggøre dens følelser både med stemmen og ikke mindst med sin ene hånd, der går ned i gennem prinsens ærme og bliver til prinsens egen.

IMG_6139 [1600x1200]

Morten Hembo spiller et hav af roller, faktisk næsten alle de karakterer den lille prins møder på sin vej. Med humor, få rekvisitter og en masse mimik giver han liv til hver enkelt karakter. Mads Kronborg ses både bag klaveret til akkompagnement af stykkets sange men også på scenen. Alle tre skuespillere synger i stykket, og gør det flot. Det musikalske aspekt giver en fin kant til historien.

Stykket er lidt gumpetung i replikken, men sproget er klart og tydeligt. For mig blev de forcerede replikker helt underordnede, idet fokusset lå i stykkets pointer og humor. Det bedste af det hele er, som nævnt, at de viderefører Antoine de Saint-Exupérys magiske pointer, og ikke mindst undlader at svare på de store livsspørgsmål, der dukker op undervejs. Det er op til den enkelte at tænke videre over dem, og måske finder man aldrig helt svaret.

IMG_6410-2 [1600x1200]

For at holde det i Antoine de Saint-Exupérys ånd har de valgt at tage mange af de originale citater med, og det er en gave, man aldrig kan få eller høre for mange gange. Hvorfor vil man egentlig beundres? Hvorfor vil man egentlig være rig på noget, man ikke rigtig kan bruge til noget alligevel? Og (for mig) det vigtigste af alt: Det er kun med hjertet, at man kan se klart. Det væsentlige er usynligt for øjet!

Jeg kom på visit i fortiden, da jeg trådte ind i den lille prins’ verden midt i Anemone Teatret, hvor jeg er kommet gennem hele min barndom. ’Den Lille Prins’ var også fast inventar i min opvækst.

IMG_6472 [1600x1200]

Selvom ’Den lille prins’ er skrevet i 1943, var den stadig aktuel, da jeg var barn, og er det stadig i 2017. Voksne skaber stadig de samme problemer for børn i dag som i 1943. Jeg kan forstille mig, at Teater Nexts opsætning af ’Den lille prins’ sætter ord på nogle ting hos børnene i publikum, som de vil tage med sig videre. Og det samme gælder de voksne, for som den lille prins siger: ”Alle voksne har engang været børn.”

Teater Next

Anemone Teatret, Suhmsgade 4, 1125 København K

Spilleperiode: 28. oktober-1. november 2017 på Anemone Teatret