Anmeldelse: Look Back in Anger, Krudttønden (That Theatre Company)

Af Line Weien Hoffmann

Look Back in Anger er en hjerteskærende forestilling om svigt, smerte, fremmedgørelse og håbløshed. That Theatre Company fremviser skuespilpræstationer af højeste kvalitet og formår at formidle tunge tematikker med stor præcision og nutidig relevans.

I John Osbornes stykke om kærlighed på tværs af klasseskel plages karaktererne af smerte og uforenelighed i 1950’ernes stærkt klasseopdelte England. Hovedkarakteren Jimmy Porter ser tilbage på sin fortid med stor bitterhed, da han ikke kan finde motivation eller grund til at skue mod fremtiden.

Look Back in Anger er en stor klassiker i det engelske teater, og med denne forestilling introducerede Osborne en ny udtryksmåde for stærk passion og ekstreme følelser på scenen. Stykket satte også gang i en ny bevægelse i det engelske teater: ”The Angry Young Men”, en term brugt til at beskrive de unge forfattere, der var karakteriserede af en desillusionering af det traditionelle engelske samfund, og som i deres arbejde beskæftigede sig med denne.

I Look Back in Anger provokeres og indigneres publikum både af karaktererne og på deres vegne. Det er provokerende at se Jimmy råbe og skrige om forandring og revolution, mens han er direkte modbydelig mod dem, han elsker højest; og det er provokerende at se, hvordan hans kone, Alison, og bedste ven, Cliff, bare tager imod hans fornærmelser uden at fortrække en mine, før det til sidst bliver for meget for dem begge.

Dog provokeres man som sagt også på karakterernes vegne, da det langsomt gennem forestillingen bliver mere og mere tydeligt, at undertrykkelse og alvorlige mindreværdskomplekser ligger til grund for deres opførsel.

Hele That Theatre Companys ensemble leverede alle forrygende skuespilpræstationer, men det var i særdeleshed Søren Højen, der skinnede i rollen som Jimmy, forestillingens hovedkarakter og ”unge vrede mand”. Højens præstation var fabelagtig, som han spyttede og sprudede med ondskabsfuldheder rettet mod sin kone og bedsteven, mens han samtidig formåede gradvist at lade publikum se mere og mere af Jimmys forpinte sjæl bagved. Søren Højen formidler både det hadske og ondskabsfulde, men også håbløsheden og sammenbruddene med stor overbevisning. Han får publikum til at hade ham, men samtidig sympatisere med ham, og det er virkelig en stor præstation.

Alex Jespersen præstation i rollen som Jimmys kone Alison er også bemærkelsesværdig. Hendes spil var imponerende og nuanceret, og selvom hun i stykkets begyndelse forholdt sig meget passivt, kunne man hele tiden fornemme det virvar af følelser, der rumsterede under overfladen. Til sidst fik Alison afløb fra al sin indebrændte vrede, og Jespersens karakterudvikling og opbygning til dette sammenbrud var spot on. De øvrige skuespillere leverede også præcise præstationer, der var med til at understøtte Højen og Jespersens spil samt understøtte historien yderligere.

Jeg blev overrasket over, at den klassiske naturalistiske stil, som man sjældent oplever i sin rene form i dagens Danmark, hvor hele scenen var indrettet som en naturtro dagligstue med møbler, en funktionel dør m.m., og at en fortælling, hvor kønsrollerne og samfundet var så traditionelt, kunne føles så relevant. Selvom klasseforskelle ikke er noget den unge danske generation mærker noget til, er følelsen af fremmedhed og håbløshed i forhold til fremtiden noget de fleste kan relatere til, og dette formåede That Theatre Company med ynde og elegance at fremhæve.

Forestillingen spilles af danske skuespillere, men den foregår på originalsproget: engelsk. Dette fungerer utroligt godt, da det er sådan, stykket er tænkt og skrevet. Det var overraskende at opdage, at skuespillerne ikke selv var britiske, da deres engelske lød så naturligt. Selvom forestillingen nu spilles i Danmark, synes jeg personligt det fungerede utroligt godt, at dialogen var på engelsk, da sproget var let forståeligt. Jeg forestiller mig, at selv de publikummer, der ikke er så stærke i engelsk, har været imponerede og underholdte, da skuespillerne var så gode til at formidle de forskellige stemninger, følelser og situationer gennem både toneleje, kropssprog og mimik.

That Theatre Company har valgt det helt rigtige tidspunkt at opføre Look Back in Anger, da pointerne om den splittede ungdomsgeneration står endnu klarere frem i lyset af Brexit. Omvæltninger som denne, får ofte folk til at se tilbage og romantisere fortiden, da de ikke er tilfredse med udsigterne til deres fremtid: Præcis som karaktererne i Look Back in Anger.

Look Back in Anger kan anbefales til alle de, der ønsker at blive rørt, provokeret og imponeret af storslået naturalistisk skuespil.

That Theatre Company

Krudttønden, Serridslevsvej 2, 2100 København Ø

Spilleperiode: 23. oktober-23. november 2019

Set den 23. oktober 2019

Fotos: Begitte Panduro Andersen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Søren Højen, Peter Vinding, Alex Jespersen, Helle Kristiansen og Ian Burns

Dramatiker: John Osborne

Bearbejdelse og instruktion: Helen Parry

Iscenesætter: That Theatre Company

Scenograf: The TTC Team

Varighed: Ca. 2 timer og 20 min inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Copenhagen Summer Dance, Dansk Danseteater

Af Emil Samaras Eriksen   Efter den varmeste sommer i mands minde kunne det ...

Anmeldelse: TAM TAM 2015, Tivoli

Af Mia Søndergaard, gæsteanmelder Det var premiere, der var solskin, og der var virkelig ...

Anmeldelse: NOMA, Sort/Hvid (- set fra to synsvinkler!)

Af Christian Skovgaard Hansen og Jonas Gudmand Nogle gange vil I opleve to anmeldelser ...