Anmeldelse: Love me Kenter, Sceneriet under Det Ny Teater
Af Christian Skovgaard Hansen
På Sceneriet under Det Ny Teater kan Tommy Kenter og AnnMari Max Hansen lige nu opleves i showet Love me Kenter, hvor der både er plads til musikalske indslag, men også små sketches med mere eller mindre på hjerte. Forestillingens titel er et fint og meget sigende ordspil over Elvis’ nummer ”Love Me Tender” – hvor det jo er Elvis, der har misforstået titlen…! Kenter og Max Hansen var engang et par, og den følsomme kærlighed kendetegner både deres parløb her og en række af forestillingens numre.
Vi kommer hele følelsesregistret i kærlighedslivet igennem. Der er både den spirende forelskelse over stadiet, hvor der går hverdag i det hele, og indtil det mere eller mindre pæne brud. Der er både, når det er for meget, og når savnet kommer. Der er alle de former, som kærligheden og medmenneskeligheden kommer i. Og forestillingen viser os, at kærligheden og livet ændrer sig livet igennem, og at ikke alle dele af alderdommen måske er en dans på roser.
Når det er sagt, er der nogen forskel i, hvordan disse følelser fremstilles. Kenter og Max Hansen har selv (om)skrevet en række af numrene, og der går det gennemgående ganske godt. Men et par af numrene er skrevet frit efter noveller af forfatteren Finn Søeborg (1916-1992), og ligesom Søeborgs forfatterskab i visse tilfælde var i den morsomme og lidt letbenene hverdagshistorier, bliver disse numre også måske lidt (for) banale, og de også virker lidt gammeldags i dag. De reddes dog af, at emnerne er universelle. Samtidig har en del numrene en vis slagside mod de negative konsekvenser ved kærligheden og alderdommen, hvilket er lidt synd.
Det er nemlig særligt i samspillet mellem Kenter og Max Hansen, at forestillingen rigtig løfter sig. Man mærker udstrålingen og ikke mindst nærværet mellem dem. Musikaliteten lever, og de viser os begge to, at de stadig kan synge med en stor charme. Og de to har en del år på bagen (Kenter er født i 1950, og Max Hansen er født i 1949), så de viser os, at alderdommen netop også kan være sjov og begivenhedsrig! Dét måtte godt have skinnet mere igennem i valget af sketches.
Kenter og Max Hansens samspil er charmerende og kærligt. Kærligheden kan have trange kår, når man ikke lytter og giver plads til hinanden. Men de to kan jo alligevel ikke undvære hinanden. Hukommelsen er måske heller ikke, hvad den har været – men den opvejes heldigvis af, at kærligheden stadig er intakt. I nummeret ”Markedsanalyse” viser ensomhedens grumme ansigt sig, når Max Hansens ensomme kvindes bedste selskab er manden, der bare kommer for at stille et par spørgsmål til en markedsanalyse.
Kenter er bedst i nummeret ”Skuespilleren”, hvor den store skuespillerstjerne kommer hjem, hvor en ung mand venter på ham – en ung mand, der gerne vil være skuespiller, og som derfor gerne vil have et par råd. Først er det hele skuespil, men pludselig bliver det virkelighed. Han er så arrogant og bedrevidende, at han først (for) sent opdager, at hans store ego står i vejen for kærligheden, hvilket han først opdager for sent. Det er en balance mellem den morsomme komedie og den smertelige tragedie, og Kenter mestrer den rette balancegang.
Max Hansen brillierer i nummeret ”Livsnyderen”, hvor hun med en vis power starter ud med en lille en, men hvor hun glidende i stedet viser alkoholismens grimme fjæs, så hun i stedet er på sammenbruddets rand.
Musikalsk bakkes forestillingen ganske glimrende op af Jan Glæsel og hans lille, men absolut velspillende ”almost” (!) big band. Særligt saxofonisten Christina Dahl imponerer flere gange gennem showet. Eneste minus er, at bandet visse steder mere eller mindre overdøver sangene.
Forestillingen er lidt til den lange side, og det kunne måske hjælpe, hvis man ryddede lidt op i numrene og satte endnu mere fokus på de ganske glimrende musiknumre. Kernemålgruppen er måske nok det mere ”grå guld”, men Love me Kenter er også en kærlighed til livet, og forestillingen har en nerve og charme, som også gør den seværdig for andre.
Det Ny Teater, Sceneriet, Gl. Kongevej 29, 1610 København V
Spilleperiode: 2.-19. marts 2023
Set den 4. marts 2023
Fotos: Det Ny Teater
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Tommy Kenter og AnnMari Max Hansen samt medvirken af Magnus Vagner og Martin Lyngkvist
Idé, koncept og produktion: AnnMari Max Hansen og Tommy Kenter
Kapelmester og musikalske arrangementer: Jan Glæsel – trompet
The Almost Big Band: Christina Dahl – saxofon, Morten Vestergård – klaver, Søren Nørup – guitar, Ole Skipper Moesgård – bas, Roger Berg – trommer
Lyddesign: Rune Duelund
Lysdesign: John Jònsson
Varighed: Ca. 2 timer og 20 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod