Anmeldelse: Never The Same Selves, Teater Får302 (KINISI)

Af Christian Skovgaard Hansen
Husker du? Vi har alle nogen oplevelser i bagagen. Vi har alle erindringer om disse oplevelser, og har andre også oplevet disse oplevelser, kan deres erindringer om de samme oplevelser være anderledes. Bevidstheden kan udfordres, og den vil formentlig også blive det, alt efter i hvilken situation, hvor vi skal finde erindringen frem. Hukommelsen kan – mere eller mindre bevidst – manipuleres med alt efter omstændighederne.
Dette møde mellem virkelighedens fakta og erindringerne udfordrer KINISI i møde mellem tanke, musik og dans i forestillingen Never The Same Selves. Som titlen antyder er erindringer om de i øvrigt samme oplevelser ikke nødvendigvis det samme. Forestillingen er både udfordrende, sanselig, poetisk, rå og ikke mindst ganske intim i Teater Får302’s lille scenerum. Publikum er placeret rundt langs alle fire sider i scenerummet.

Koreograf og danser Tim Matiakis og komponist og musiker Katrine Grarup Elbo zoomer ind på denne oplevelse erindringen. De to sætter fokus på og spørgsmålstegn ved erindringen og ikke mindst vores subjektive oplevelse af den. Hjernen lagrer oplysninger af dette første minde. Hvordan denne forbindelse defineres mellem hukommelse, identitet og tid, når vi genoplever den og skal forholde os til den, udforskes og ikke mindst udfordres i Never The Same Selves.
Disse tanker legemliggøres af både Matiakis og Elbo, når dansen sammensmeltes med musikken. Matiakis starter kravlende på alle fire i det lille, sorte scenerum, først søgende og næsten gravende, mens Elbos violin næsten hviner insisterende, indtil erindringen langsomt dukker op i hukommelsen.

Siden spejler Matiakis og Elbo sig, mens sindet og erindringen i hans koreografi følger tonerne, der nu er mere legende og muntre. Vi hører urets tikken, mens livet gør ditto. Vi skifter dermed mellem erindringsbillederne, og de influerer på, hvordan vores ”nu” opleves. Erindringsbillederne i Matiakis’ koreografi spejler vores hjernes oplevelser, og minderne træder frem og forsvinder igen, inden de træder frem og forsvinder igen. Dette ses også i Matiakis’ koreografi og Elbos musik, hvor vi også oplever gentagelsen, indtil den – måske korrekte – erindring sidder fast i hovedet af os.
Elbo giver os toner, som vi ikke troede var muligt, fra og på violinen, der dermed giver os en insisterende, iørefaldende og både poetisk, men også råt lydbillede.

Jeg husker, hvad jeg husker. Men jeg husker ikke, hvad du husker. Vi graver i hukommelsen efter erindringen, og ser på, hvad der har ændret sig for personen, og hvorfor. Episode efter episode træder frem, mens både dansen og musikken leder os gennem erindringen, som vi med tiden genkender og kan spejle os i. Det bliver en bekræftelse af, at erindringen er individuel, så samme oplevelse kan give forskellige erindringer.
Matiakis’ koreografi og Elbos musik supplerer hinanden fornemt, og genkendelsen i erindringerne træder tydeligt frem for os, mens vi overvejer, om erindringen er erindret korrekt. ” Manipulation, Contamination, Reconsolidation”, som de to blidt synger.

Never The Same Selves er ikke nødvendigvis en nem forestilling at gå til, og særligt ikke, hvis man er helt ”grøn” på danseområdet. Men når man forstår tanken i erindringen af oplevelsen, bliver der (en vis) mening i udfordringen, og man hengiver sig til erindringerne.
KINISI
Teater Får302, Toldbodgade 6-8, 1253 København K
Spilleperiode: 25. januar-1. februar 2025
Set den 28. januar 2025
Fotos: Mark Philip
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Tim Matiakis og Katrine Grarup Elbo
Koreografi og dans: Tim Matiakis
Komposition og musik: Katrine Grarup Elbo
Lysdesign: Tanya Johansson
Dramaturg: Rachel Tess
Kunstnerisk konsultant: Signe Lykke
Hukommelses konsulenter: Katrin Heimann, Niklas Thrane, Andrea Moreno, Helene Nymann og Klaus Mølmer
Varighed: Ca. 1 time uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod