Anmeldelse: Nøddeknækkeren, Docken

Af Mille Mikie Hansen

 

Hele salen summer af spændte voksne såvel som børn. Det er premieredag, så der er stillet lidt frem til den søde tand og lidt til ganen. Lyset brænder rødt og grønt, som stod man inden i et klassisk pyntet juletræ – og der er ikke sparet på varmen.

 

Docken er bygget op, så man går igennem et telt og kommer ind i et ny-opbygget teater med masser af kunst i loftet på teltdugen og en kæmpescene. Det er en smuk setting til et teater og dog en setting med kant – hvilket også matcher en hiphop-version af en klassisk forestilling supergodt.

 

1014700_692664140880409_6237394960082952012_o

 

I denne ny-opsætning af Nøddeknækkeren møder vi nogle af verdens bedste streetdansere, og de imponerer bestemt. Der var et massivt brug af effekter, som virkede ekstremt godt, da de så dygtigt simulerer forskellige scenarier, eksempelvis at holde vejret og svømme under vand (jeg sad selv og holdt vejret), blive blæst omkuld af en vild storm – man følte, man blev blæst væk med dem. Og alt bliver simuleret udelukkende på lydeffekter og dansernes ekstreme talent.

 

Dog var der en effekt, der simpelthen var så nytænkende og sjov, at jeg specielt bed mærke i den. De brød den fjerde væg. Da de var under vandet, kunne de svømme ud til scenekanten og bryde igennem muren og få luft; dermed kunne de også se os – ligesåvel som vi kunne se dem. Det var den fedeste måde, jeg længe har set den fjerde væg blive brudt på.

 

Specielt Joanna Sofie Holewa Chrona, som spillede Klara, Malthe Ørsted Buch-Hansen som spillede storebror og nøddeknækker, og Mori Choichiro som spillede fætter og nøddeknækker, efterlod sig store indtryk.

 

Ud over dansere havde en skuespiller et stort talent: Mark Linn som i forestillingen agerer far og monsterkonge. Han var så dygtig til at spille monsterkonge, at en lille dreng på rækken foran mig begyndte at græde og gik i pausen; for en på min alder: en helt og aldeles fantastisk performance! Men om forestillingen er for hele familien, betvivlede jeg allerede i starten, da advarslen fra monsterkongen mod tændte mobiler lød: “Han som ville suge vores hjerner ud med et sugerør og æde vores hjerter råt, hvis vi talte i mobil under forestillingen.”

 

Så har man et barn med sarte nerver, skal man nok være klar på ikke at have knogler tilbage i hånden efter denne ellers enestående performance.

 

De ny-skrevne tekster af Clemens Legolas Telling udsender gode, stærke budskaber imod materialisme, kapitalisme, hvad julen engang var, hvad den er blevet til, og hvad vi igen skal have den til at være.

 

Siden jeg var barn, har jeg elsket Nøddeknækkeren i den klassiske balletversion, så for mig brændte budskabet ikke helt så stærkt igennem, som det kunne have gjort – også fordi jeg mener, at historien kunne virke en smule uklar, hvis de ikke havde simplificeret den til det punkt, de havde; men simplificeringen fjernede også lidt af spændingen i selve fortællingen.

 

Men er man til supercool streetdans, skateboarding på alle kanter af en scene, sej rap og rim og måske lidt uhygge i julen, er det klart en forestilling, der kan anbefales. Og husk: Kærlighed overvinder alt – hvis bare den er stærk nok.

 

 

 

Docken, Færgehavnsvej 35, København Ø 

 

Spiller indtil 23. december2015

 

 Set d. 1. december 2015

 

Har du lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.noddeknakkeren.dk

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

 

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Mamma Mia!, Tivoli (PER SE ApS)

Af Daniel Lassen I år er det lige præcis 10 år siden, at Mamma ...

Anmeldelse: Martyren Munk – Et helligt raseri, Det Flydende Teater og Teatergrad

Af Rosa Danielsen   ’Martyren Munk’ har det hele. Knivskarp koreografi, tekst der rammer ...

Anmeldelse: Verdensballetten 2019, Sølyst (Verdensballetten)

Af Henriette Devantier Igen i år skyder Verdensballetten deres Danmarksturné i gang med en ...

Anmeldelse: The Exterminating Angel, Det Kongelige Teater

Af Emil Møller Christensen   Det er dramatisk i opsætningen af Thomas Adés’ operaversion ...